پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۰۲۴۹
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۶
خبر آتش گرفتن خودروی حامل اتباع افغان در یزد و کشته شدن سه افغان در آن موجی از فضاسازی رسانه ای را در رسانه های بیگانه به راه انداخته است.
شعار سال: برخی گزارش‌های غیررسمی خبر از تضعیف مرزبانی افغانستان و ایجاد حاشیه‌های بسیار در مرز‌های این کشور با ایران دارد؛ رها شدن مرز افغانستان از سوی مسؤولان این کشور و ایجاد موج خبری علیه مرزبانی ایران و انتشار تصاویر مبهم مانند بدرفتاری با اتباع افغانی نشان می‌دهد برنامه گسترده‌ای برای ایجاد تنش‌های رسانه‌ای علیه ایران در حال شکل‌گیری است. این حاشیه‌ها به داخل کشور نیز سرایت کرد و حادثه آتش‌سوزی خودروی حامل اتباع غیرمجاز افغان در یزد و پروپاگاندای رسانه‌های غربی موید این موضوع است.
چند روز پیش بی‌بی‌سی از قول مسؤول امور مهاجران افغانستان در زاهدان خبر فوت ۳ تبعه این کشور را منتشر کرد و موج خبری‌ای علیه ایران راه انداخت.
مرتضی خرمی، مسؤول امور مهاجران افغانستان در کنسولگری این کشور در شهر زاهدان به بی‌بی‌سی گفت در حادثه سوختن یک خودروی مهاجران افغان در منطقه مهریز استان یزد ۳ نفر کشته شده‌اند. وی افزود: مسؤولان ایرانی علت حادثه را «سرعت زیاد» خودرو اعلام کرده‌اند، اما اضافه کرد یکی از بازماندگان حادثه مدعی است خودرو براثر «تیراندازی» ماموران ایرانی آتش گرفت. این بازمانده حادثه گفته که «ماموران به خودرو آن‌ها دستور ایست دادند و پس از اینکه آن‌ها توقف نکردند، تیراندازی شد که خودرو آتش گرفت».
در ادامه حاشیه‌سازی‌ها، وزارت خارجه افغانستان نیز اعلام کرد حادثه سوختن خودروی مهاجران افغان در یزد را با «جدیت» پیگیری می‌کنیم.
در اطلاعیه وزارت خارجه افغانستان آمده است: «وزارت امور خارجه، موضوع را با جدیت تعقیب نموده، به سفارت جمهوری اسلامی افغانستان مقیم تهران و مسؤول کنسولگری کشورمان در زاهدان هدایت شده است تا با حضور در محل حادثه و تماس به مقامات ذی‌ربط جمهوری اسلامی ایران موضوع را از نزدیک تعقیب نموده و اطلاعات دقیق و همه‌جانبه در پیوند به حادثه را، به اسرع وقت در اختیار این وزارت قرار دهند».
عبدالغفور لیوال، سفیر افغانستان در تهران نیز به بی‌بی‌سی گفت این سفارت «در نخستین لحظات اطلاع» از این حادثه دست به کار شده است تا «حقیقت حادثه» را دریابد.

* حقیقت چه بود؟
یک مقام آگاه درباره علت آتش‌سوزی خودروی حامل اتباع افغان در جاده‌ای حوالی یزد، گفت: طبق اظهارات استاندار یزد، راننده و سرنشینان خودروی حامل اتباع افغانی که به صورت غیرقانونی وارد کشور شده بودند؛ خودشان مقصر اصلی وقوع چنین حادثه‌ای بوده‌اند، چرا که آن‌ها با فرار، به اخطارها، فرامین و دستورات پلیس توجه نکرده‌اند.
وی با بیان اینکه نیروی انتظامی در مواجهه با این خودرو دستور توقف و بررسی را می‌دهد، اما آن‌ها به دستور پلیس توجه نمی‌کنند و اقدام به فرار می‌کنند، افزود: پس از فرار خودرو در جاده، نیروی انتظامی خودروی مورد نظر را تعقیب کرده و با استفاده از قوانین به‌کارگیری سلاح، اقدام به شلیک گلوله به چرخ عقب خودرو می‌کند بدون اینکه به خود خودرو اصابتی شود.
این مقام آگاه تصریح کرد: آنگونه که گزارش شده است با اصابت گلوله به چرخ عقب خودرو، راننده باز هم به مسیر خود ادامه می‌دهد که در این تعقیب و گریز حدود ۹ کیلومتر خودرو روی رینگ با سرعت به مسیر خود ادامه می‌دهد.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: خودروی حامل اتباع افغان پس از ادامه مسیر به گاردریل کنار جاده برخورد کرده و دچار آتش‌سوزی می‌شود. این مقام آگاه افزود: از آنجایی که در این مناطق بعضا قاچاق انسان و مواد مخدر انجام می‌شود، نیروی انتظامی اقدام به بررسی خودرو‌های مشکوک و مسافران می‌کند.
با وجود حاشیه‌سازی‌ها علیه ایران، حقیقت ماجرا متفاوت از چیزی است که رسانه‌هایی مانند بی‌بی‌سی ادعا می‌کنند.
احمد ترحمی بهابادی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد علت آتش‌سوزی منجر به فوت ۳ تبعه غیرمجاز در استان را اعلام کرد و گفت: اطلاعات موثقی به دست ماموران رسید که ۳ خودروی حامل مواد مخدر در حال حرکت به سوی یزد است و ماموران به ۳ خودرو دستور ایست دادند، اما به علت آتش‌سوزی خودروی حامل اتباع بیگانه ۲ خودروی دیگر فرار کردند.
وی افزود: در جریان کنترل کاروان خودرویی مذکور که به قاچاق اتباع بیگانه غیرمجاز و موادمخدر اقدام کرده بودند، ۳ خودرو به همراه اتباع غیرمجاز و مقادیری موادمخدر توقیف شدند و ۲ خودرو نیز از دست ماموران فرار کردند.
ترحمی تصریح کرد: یکی از خودرو‌های متواری، با وجود اخطار‌های مکرر قانونی و شلیک هوایی به حرکت خود ادامه داد و در نهایت، لاستیک این خودرو هدف تیر اخطار قرار گرفت، اما راننده خودرو با حرکت روی رینگ و استفاده از مواد محترقه و دودزا، همچنان به فرار ادامه داد که به دلیل جرقه‌های ناشی از حرکت روی رینگ، سرعت بالا و وجود مواد محترقه، این خودرو طعمه حریق شد.
وی ادامه داد: راننده خودرو با وجود تذکر اتباع سرنشین، مبنی بر وقوع آتش در خودرو، همچنان به مسیر خود ادامه داده و در نهایت، با برخورد با گارد‌ریل وسط جاده متوقف و راننده متواری شد که در این حادثه ۳ نفر از سرنشینان فوت و تعدادی نیز با جراحت روبه‌رو شدند که برای درمان به یزد انتقال یافتند.
معاون سیاسی- امنیتی استانداری یزد گفت: براساس گفته شاهدان عینی و مستندات موجود، آتش‌سوزی خودرو بیش از ۸ کیلومتر بعد از اصابت گلوله به لاستیک و به دلیل سرعت بالا و برخورد شدید با گاردریل و جرقه‌های ناشی از حرکت خودرو روی رینگ حادث شده و هیچ ارتباطی با شلیک گلوله نداشته است.
ترحمی افزود: سودجویی برخی افراد قانون‌گریز و فرصت‌طلب در قاچاق انسان و موادمخدر و همچنین نداشتن مجوز‌های قانونی و رعایت نکردن پروتکل‌های بین‌المللی توسط برخی اتباع خارجی، منجر به وقوع این حادثه دردناک شد که امید است دیگر شاهد تکرار آن نباشیم.
وی با تشریح برخی حوادثی که تاکنون از سوی خودرو‌های حامل اتباع غیرمجاز در محور‌های استان یزد ایجاد شده، متذکر شد: محور‌های مواصلاتی استان یزد برای جلوگیری از ورود اتباع غیرمجاز بشدت کنترل و مالکان و رانندگان خودرو‌های حامل موادمخدر و اتباع غیرمجاز که بعضا با حرکت از لاین مخالف باعث حوادث ناگواری شده‌اند، تحت تعقیب قرار می‌گیرند.
فرمانده انتظامی استان یزد نیز در گفتگو با ایرنا درباره حادثه گفت: محور‌های مواصلاتی استان یزد با اتصال جنوب و شرق کشور به سایر استان‌ها بعضا از سوی قاچاقچیان مواد مخدر و اتباع غیرمجاز مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد و به همین دلیل ماموران انتظامی با اجرای طرح‌های دائمی کنترلی برای جلوگیری از این موارد اقدام می‌کنند که در عملیات اخیر، ماموران با استفاده از علائم هشداری به چند دستگاه خودروی مشکوک در این زمینه دستور ایست دادند که موفق به متوقف کردن خودرو و دستگیری تعدادی اتباع بیگانه غیرمجاز و کشف مقادیری مواد مخدر شدند.
سرتیپ عباسعلی بهدانی‌فرد افزود: از بین این خودرو‌ها یک دستگاه خودرو به فرمان ایست پلیس و صدای تیرهوایی توجه نکرده و با استفاده از سیستم دودزا و احتراق با سرعت زیاد متواری شد که با وجود پنچری لاستیک، خودرو بیش از ۸ کیلومتر ادامه مسیر داده و به علت داغ شدن رینگ‌ها بر اثر اصطکاک، استفاده از سیستم احتراق و دودزا و آتش گرفتن جلوی خودرو و ناتوانی راننده در کنترل وسیله نقلیه، خودرو از جاده منحرف شد و به گاردریل وسط جاده برخورد کرد.
وی ادامه داد: در این حادثه ۳ نفر از اتباع غیرمجاز که در صندوق عقب بودند بر اثر آتش‌سوزی در دم فوت کرده و ۸ نفر نیز به بیمارستان منتقل می‌شوند که از این تعداد ۴ نفر به صورت سرپایی درمان و از بیمارستان ترخیص شدند، همچنین راننده خودروی دنا به همراه چند نفر از اتباع متواری شدند که دستگیری آن‌ها در دستور کار پلیس قرار گرفت.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه وطن امروز، کد خبر: ۲۲۰۳۰۹، تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۹، www.vatanemrooz.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین