پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۰۳۰۱
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۸
محمد دیالمی درباره ادامه کاهش تولید نفت در یک ماه آینده گفت: این توافق می‌تواند تأثیر مثبتی برای بازار داشته باشد و شاید شاخص نفت WTI بتواند مقاومت ۴۰ دلار برای هر بشکه را بشکند.
شعارسال: محمد دیالمی، کارشناس حوزه بین المللی نفت با اشاره به ادامه تمدید توافق ۹.۶ میلیون بشکه‌ای کاهش تولید نفت اوپک پلاسی‌ها برای یک ماه دیگر، گفت: این توافق می‌تواند تأثیر مثبتی برای بازار داشته باشد و شاید شاخص نفت WTI بتواند مقاومت ۴۰ دلار برای هر بشکه را بشکند و روند افزایشی به خود بگیرد؛ همچنین قیمت ۴۰ دلار تا مدتی می‌تواند نقش کف قیمتی (قیمت مقاومتی) را برای شاخص نفت برنت ایفا کند.

وی افزود: روز جمعه ما تقریباً ۲ دلار افزایش در قیمت شاخص نفت WTI داشتیم که دو دلیل داشت؛ نخست خبر‌های مثبت از توافق احتمالی اوپک پلاس و دیگری آمار بهبود بیکاری در ایالات متحده آمریکا. این یعنی اینکه ما افزایش قیمت را پیشاپیش داشتیم.
 

هنوز به دوران قبل کرونا برنگشتیم 

دیالمی با اشاره به اینکه اوضاع بازار فیزیکال نفت خوب نیست، اظهار داشت: یعنی اینکه ما هنوز به مصرف قبل از کرونا برنگشتیم و این را می‌شود از روی افزایش ذخیره بنزین، دیزل و سوخت جت در گزارش اخیر اداره اطلاعات انرژی امریکا دید.

این کارشناس حوزه بین المللی نفت با تاکید بر اینکه بین تقاضا و مصرف نفت تفاوت زیادی است، تصریح کرد: به طور مثال چین بدلیل پایین بودن قیمت نفت تقاضای زیادی داشت تا حجم ذخایرش را به ۱.۲ میلیارد بشکه نفت برساند که این به معنای مصرف نیست.

به گفته دیالمی در قیمت‌های بالاتر نفت، که ممکن است بدلیل سفته بازی در بازار کاغذی نفت رخ بدهد، چین تقاضای خریدش کم می‌شود و در حقیقت با مصرف‌اش هماهنگ می‌شود. پس این یک جور فشار از بالا بر قیمت نفت است.


تأثیر درگیری چین و آمریکا بر قیمت طلای سیاه

وی ادامه داد: درگیری لفظی بین آمریکا و چین تازه شروع شده و همانگونه که سال قبل دیدیم می‌تواند بر رشد قیمتی نفت تأثیر منفی بگذارد و قیمت را پایین نگه دارد.

این کارشناس حوزه بین المللی نفت با بیان اینکه بگوییم ما به فعالیت‌های قبل از کرونا برگشتیم نوعی مغلطه است، گفت: نه تنها در مصرف بنزین که در مصرف سوخت جت می‌توان این را به وضوح مشاهده کرد. هنوز در اروپا فعالیت‌های اقتصادی به حالت نرمال بازنگشته است. کاهش فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی و افزایش فاصله‌های اجتماعی منجر به کاهش مصرف نفت به طور عام می‌شود.

دیالمی اظهار داشت: قیمت نفتی که اکنون می‌بینیم بدلیل کاهش عرضه است. یعنی بازار تحت اختیار خریداران است، خریداران اصلی کدامند؛ شاید چین و هند که در قیمت مثلاً ۵۰ دلار برنت ممکن است از تقاضایشان کم کنند.


کاهش ۲ میلیون بشکه‌ای تولید نفت آمریکا

وی توضیح داد: قیمت تعادلی جدید نفت به معنای بازگشت به شرایط نرمال نیست، بلکه به معنای استرس در بازار است. شرکت‌های نفتی آمریکایی تولیدشان را حدود ۲ میلیون بشکه در روز کاهش داده‌اند. بقیه کشور‌ها نیز همین طور؛ حتی روسیه که ممکن است برخی چاه‌های خود را برای همیشه از دست بدهد به خصوص آن‌هایی که در حوزه غرب سیبری (بخش عمده نفت روسیه از این منطقه است) هستند. از سویی دیگر نفت اورال روسیه که ترکیب چند نفت است ممکن است بدلیل بسته ماندن برخی چاه‌ها ترکیبات اش تغییر کند و این به معنای از دست دادن دائمی برخی مشتری هاست. پس می‌بینیم که این کاهش‌ها نمی‌تواند دائمی و همیشگی باشد پس ما دوباره افزایش تولیدات را خواهیم دید و طبیعتاً تأثیرات منفی که بر قیمت می‌گذارند.

این کارشناس حوزه بین المللی نفت گفت: بگذاریم به نفت شیل امریکا برگردیم، دیدیم که تعداد دکل‌های فعال نفت به ۱۸۶ دستگاه رسیده و این خبر خوبی برای تولید مستمر شیل نیست. به زودی ما شاهد کاهش بیش از ۲ میلیون بشکه‌ای نفت امریکا هستیم که ممکن است تا افزایش قیمت شاخص نفت WTI تا بالای ۴۰ دلار ادامه داشته باشد. در محدوده ۴۰-۵۰ دلار نیز شاید خیلی از شرکت‌های کوچک‌شیل به حالت پیش از کرونا بازنگردند. ما تا الان تعداد زیادی شرکت شیل که اعلام ورشکستگی کردند داشتیم.
 
 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 18 خرداد 1399، کد خبر: 4943416، www.mehrnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین