پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۲۸۰۳۷۵
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۸
در برخی مواقع به دلیل نامتعارف بودن قیمت‌ها در بورس کالا شاهد ابطال معاملات در بورس کالا هستیم و روز بعد از ابطال نیز شاهد معاملات در عرضه جبرانی محصول نیستیم که این اتفاق سبب می‌شود تا بازار با تنش روبه‌رو شده و بازار سیاه ایجاد شود.

شعار سال: در ارتباط با عرضه محصولات فولادی در بورس کالا گفت‌وگویی با امیرحسین کاوه، دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی ایران ترتیب داده‌ایم که در ادامه خواهید خواند با ما همراه شوید:

رانت در معاملات بورس کالا نداریم

کاوه در پاسخ به این سوال که وجود رانت در معاملات فولادی در بورس کالا را تایید می‌کنید؟ به گسترش‌نیوز گفت: به هیچ وجه این حرف درست نیست و گرانی محصولات فولادی در بازار سیاه و تطبیق آن با بازار رسمی بورس کالا را نمی‌توان رانت گذاشت. دلیل به‌وجود آمدن بازار سیاه نیز به عرضه و تقاضا برمی‌گردد که با عرضه مکفی می‌توان قیمت‌ها را کاهش و آن را کنترل کرد و این مطلب که عنوان می‌شود رانتی در کار است در واقع فرافکنی بوده و دادن یک آدرس اشتباه است.

عرضه جبرانی در صورت ابطال معاملات

وی در ادامه به یکی از معضلات در بخش عرضه اشاره کرد و گفت: در برخی مواقع به دلیل نامتعارف بودن قیمت‌ها در بورس کالا شاهد ابطال معاملات در بورس کالا هستیم و روز بعد از ابطال نیز شاهد معاملات در عرضه جبرانی محصول نیستیم که این اتفاق سبب می‌شود تا بازار با تنش روبه‌رو شده و بازار سیاه ایجاد شود همچنین بروز اختلاف قیمت‌ها با بورس کالا که متاثر از نرخ جهانی است سبب می‌شود تا شائبه ایجاد رانت به‌وجود آید.

کاوه درباره راهکار برطرف کردن این مشکل گفت: برای این منظور باید در صورتی که معاملات به علت نامتعارف بودن قیمت‌ها ابطال شد با ایجاد قوانینی در فردای آن روز عرضه انجام نشده جبران شود.

ساز و کار عرضه در بورس کالا

وی در ارتباط با ساز و کار عرضه در بورس کالا گفت: به نظر من عرضه در بورس باید تابع سه عامل باشد. ۱- در اصل، عرضه در بورس کالا با توجه به میزان تقاضا صورت می‌گیرد که در غیر این‌صورت بازار سیاه تشکیل خواهد شد ۲- تقاضای کاذب در بورس باید کاهش یابد که روش شناسایی آن توسط کمیته ظرفیت سنجی مشترک فولاد مبارکه و سندیکای لوله و پروفیل فولادی صورت می‌گیرد۳- قیمت‌گذاری بر روی محصولات بالاتر از نرخ جهانی نباشد که در صورتی که این قیمت‌ها بالاتر باشد صنایع تکمیلی به دلیل غیر رقابتی بودن امکان صادرات محصول و فروش داخلی را نخواهند داشت.

کاوه در ادامه با اشاره به قیمت‌سازی برخی شرکت‌ها با محدود کردن عرضه و انباشت فشار گفت: این شرکت‌ها در راستای تلاش برای افزایش سود بیشتر اقدام به این کار می‌کنند و هیچ بخشی هم نظارتی بر روی عرضه جبرانی این شرکت‌ها ندارد و گاهی نیز به دلیل کنترل نظارتی وزارت صمت این شرکت‌ها اقدام به لجبازی در عرضه می‌کنند.

نقش ستاد تنظیم بازار در بورس کالا

دبیر سندیکای لوله و پروفیل به نقش نظارتی ستاد تنظیم‌ بازار اشاره کرد و گفت: این ستاد می‌بایست به شدت عرضه‌کنندگان محصولات فولادی در بورس کالا را به منظور برابری عرضه با تقاضا کنترل کند. کشور ما بیش از ۱۰ میلیون تن ظرفیت اضافه در تولید فولاد دارد و کمبودی در این بخش نیست و در صورتی که عرضه کالا در بورس کمتر از تقاضا باشد موید آن است است که بازارسازی صورت می‌گیرد و ما شاهد افزایش قیمت‌ها خواهیم بود بنابراین دستگاه‌های نظارتی می‌بایست کنترل را بیشتر کنند.

قیمت‌گذاری دستوری شایعه است

کاوه در واکنش به صحبت‌های مطرح‌شده در خصوص قیمت‌گذاری دستوری در بورس کالا گفت: اینکه گفته می‌شود قیمت‌ها به صورت دستوری تعیین می‌شود در واقع یک شایعه است و تا این لحظه هیچ فردی به صورت دستوری بر روی محصول قیمت‌گذاری انجام نداده و در بورس کالا ما یک نرخ پایه و یک نرخ عرضه داریم و اگر قیمت‌گذاری دستوری بود، بورس کالایی وجود نداشت و وجود ساختار بورس نشان‌دهنده دستوری نبودن نرخ دستوری است.

دبیر سندیکای لوله و پروفیل به مبنای قیمت‌گذاری اشاره کرد و گفت: بر خلاف نظر ما وزارت صمت نرخ‌گذاری بر روی قیمت‌ها را بر مبنای دلار قرار داده است و نرخ پایه را براساس ۹۵ درصد نرخ صادرات شرکت‌ها تعیین کرده است که در واقع این نرخ اجحاف در حق مصرف‌کننده است ولی ما باز هم به عنوان مصرف‌کننده این قیمت‌ها را پذیرفته‌ایم.

دولت در اجرای تصمیمات مشورت کند

وی در پایان به صدور بیانیه شرکت‌های خصولتی پرداخت و گفت: برخی از مسئولان شرکت‌های خصولتی که نیمه‌دولتی هستند ازآنجایی‌که نمی‌خواهند به‌صورت صریح علیه تصمیمات دولت موضع‌گیری کنند با نام سهام‌داران بیانیه صادر می‌کنند. به نظر من بهتر است تمام تصمیمات دولت در بخش تنظیم بازار با مشورت صورت گرفته و ما نیز تضمین می‌دهیم که این تصمیمات اجرایی شود. همچنین از شرکت‌های خصولتی که زیرمجموعه دولت به شمار می‌روند، انتظار داریم تبعیت و پیروی بیشتری داشته باشند که اگر این شرکت‌ها از دستور‌العمل‌های تنظیم بازار تبعیت‌ نکنند شاهد تمرد در بخش خصوصی نیز خواهیم بود.

شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از سایت خبری گسترش، تاریخ انتشار 18 خرداد    99، کد خبر:    102949، www.gostaresh.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین