پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۲۹
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۹
رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه گفت: طی 10 سال اخیر فقط 1.5 درصد ارزش صادرات کشور به مشوق‌های صادراتی اختصاص یافته است.

شعار سال:  کیوان کاشفی در مراسم تجلیل از صادرکنندگان برتر استان با اشاره به روند صادرات استان کرمانشاه طی 10 سال اخیر، اظهار کرد: در سال 84 تنها 409 میلیون دلار صادرات از استان داشتیم، اما این روند در سال‌های بعد از آن همواره صعودی بود. اوج صادرات استان را در سال‌های 91 و 92 داشتیم که حتی به رقم سه میلیارد دلار هم رسیدیم، اما در سال 93 به دلیل بحران‌های داخلی عراق با افول مواجه شدیم.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران، رقم صادرات استان در نیمه اول امسال را 1.3 میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: امیدواریم این رقم تا پایان سال به 2 میلیارد و 850 میلیون دلار برسد.

کاشفی، دلیل روند صعودی صادرات در سال‌های اخیر را حمایت‌های ملی و استانی دانست و تاکید کرد: یکی از مهمترین حمایت‌ها مشوق‌های صادراتی بود که متاسفانه شاهد حذف آن بودیم.ما از سال 80 تا 89 حدود 127 میلیارد دلار در کل کشور صادرات غیرنفتی داشتیم، اما در این مدت فقط 1.2 میلیارد دلار به مشوق‌های صادراتی اختصاص یافت.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه با بیان اینکه در حدود این 10 سال تنها 1.5 تا 2 درصد ارزش صادرات کشور به مشوق‌های صادراتی اختصاص یافت، عنوان کرد: همین رقم کم هم باعث جهش خوبی در صادرات کشور شده بود، اما با حذف این مشوق‌ها و ایجاد تنگناها برای صادرکنندگان، رشد صادرات کشور نه تنها متوقف شد، بلکه سیر نزولی پیدا کرد و اکنون دارد با رقم واردات سر به سر می‌شود.

این مسئول بیان کرد: از دیگر دلایلی که در سال‌های گذشته رشد صادرات را سبب شد حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی خصوصا نمایشگاه سلیمانیه، حمایت از تولیدکنندگان برای حضور در نمایشگاه، رسمی شدن چند مرز در استان کرمانشاه، راه‌اندازی چند واحد مهم مانند سیمان سامان و کاشی کاژه و حتی جهش نرخ ارز بوده است. البته مشکلاتی مانند ممنوعیت ناگهانی 52 قلم کالا هم داشتیم که آسیب فراوانی متوجه صادرکنندگان ما کرد.

وی ادامه داد: خوشبختانه با آغاز به کار دولت، فضای خوب و با ثباتی در اقتصاد کشور حاکم شده است. اقتصاد کشور با ثبات و عقلانیت پیش می‌رود و خبری از احکام خلق‌الساعه نیست.

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه از صادرات ایران به عنوان صادراتی جوان یاد کرد و افزود: ما در سال 80 تنها چهار میلیارد دلار در سال صادرات غیرنفتی داشتیم و اکنون این رقم به 30 میلیارد دلار رسیده و این در حالیست که کشوری مانند ترکیه اکنون 180 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی دارد و برای 400 میلیارد دلار هدف گذاری کرده است.

وی معتقد است، با چنین شرایطی معلوم است که در بازار عراق از کشوری مانند ترکیه جا خواهیم ماند.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران به بیان چند پیشنهاد برای بهبود وضع صادرات کشور پرداخت که برقراری مجدد مشوق‌های صادراتی، افزایش سرمایه بانک‌های مرتبط مانند بانک توسعه صادرات، رشد دانش و فرهنگ صادرات در کشور و حمایت از تولیدات صادرات محور از جمله این پیشنهادات بود.

کاشفی تاکید کرد: در استان کرمانشاه نیز باید به مناطق ویژه اقتصادی توجه شود و مناطق آزاد تجاری هم برای استان راه‌اندازی شود.

وی، خواستار توانمندسازی زیرساخت‌ها و پایانه‌های صادراتی استان شد و یادآور شد: اتخاذ انواع رویه‌های صادراتی در استان، تشکیل کنسرسیوم‌های صادراتی، تکیمل راه آهن کرمانشاه - خسروی، تجاری سازی فرودگاه کرمانشاه و موافقت با حمل یکسره کالا و رهایی از تخلیه و بارگیری از جمله راه‌هایی است که می‌تواند صادرات استان را توسعه دهد.

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه از ابلاغ قانون مالیاتی جدید کشور خبر داد و از تولیدکنندگان و صادرکنندگان خواست اطلاعات لازم را در خصوص این قانون کسب کنند، در غیر این صورت با مشکل مواجه خواهند شد.

کاشفی خاطرنشان کرد: هر هفته میزبان هیات‌های مختلف اقتصادی از کشورهای دنیا هستیم که باید سعی کنیم از این هیات‌ها برای استان هم استفاده کنیم و برخی از آنها را به کرمانشاه بیاوریم.

با اندكي اضافه و تلخيص برگرفته از وب سایت خبرگزاری ايسنا، تاریخ انتشار: 13 آبان 1394، کد مطلب: 94081308000:www. isna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین