پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۲۸۳۳۴۱
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۸
رئیس کل بانک مرکزی  قرار است در گفتگوی خبری ساعت ۲۱ شرکت کند. این اولین حضور رسانه‌ای همتی بعد از نوسانات اخیر بازار است. اما همتی قرار است در این برنامه چه بگوید و واکنش بازار به سخنان او چه خواهد بود؟


شعار سال: با توجه به اتفاقات هفته گذشته انتظار می‌رود همتی بخواهد یا به ریشه‌های افزایش قیمت دلار بپردازد و مقصران جدیدی را معرفی کند یا از تدابیر جدید برای تزریق ارز به کشور بگوید و سیگنال کاهشی به بازار بدهد. اما مساله این است که او در هفته گذشته به این موارد پرداخته و واکنش بازار، نوسان بیشتر بوده است.

یکی از گمانه‌ها در خصوص اظهارات امشب همتی، کنترل بازار است و اینکه اخبار سیاسی بر بازار ارز تاثیری نخواهد گذاشت. این در حالی است که روز جمعه ۳۰ خرداد، پس از صدور قطعنامه شورای حکام آژانس، همتی در صفحه اینستاگرام خود از عدم تاثیر این قطعنامه بر قیمت دلار خبر داد و نوشت: «این قطعنامه نباید موجب دریافت سیگنال اشتباه شود. بانک مرکزی علی‌رغم تداوم فشار آمریکا، ارز مورد نیاز فعالان اقتصادی را تأمین خواهد کرد و با بازگشت ارز حاصل از صادرات، قطعاً در هفته‌های پیش رو شاهد تأثیر آن در بازار ارز خواهیم بود.».

اما بر خلاف اظهارات همتی بازار با افزایش قیمت مواجه شد. پس با این مقدمه، اعلام سخنانی مانند سخنان روز جمعه، دردی از گرانی دلار دوا نمی‌کند.

گمانه دوم در خصوص اظهارات همتی اعلام مقصران جدید گرانی ارز است. بخشنامه اول تیر بانک مرکزی تلویحا صادرکنندگان را مقصر گرانی دلار دانسته و به آن دسته از صادرکنندگانی که ارز صادراتی خود را به کشور برنگردانده‌اند «حداکثر چهار ماه از تاریخ صدور کالا» فرصت داده تا ارز خود را وارد کشور کنند و «درصورت عدم برگشت ارز توسط صادرکنندگان، اسامی متخلفان در رسانه‌ها انتشار می‌یابد.»

روزنامه ایران، ارگان رسمی دولت هم در گزارشی از ورود ۲۲ میلیارد یورو به بازار خبر داده و گفته بود این منابع می‌تواند روی بازار اثر بگذارد، اما این منابع هم مشروط به بازگرداندن ارز حاصل از صادرات است.


این اولتیماتوم ارزی به صادرکنندگان در حالی است که سید رضی آقامیری، عضو اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با تجارت‌نیوز اعلام کرد افزایش قیمت دلار، تقصیر صادرکنندگان نیست و دلیل آن شرایط تورمی اقتصاد است. پس وعده بازگشت ارز صادراتی هم کارساز نخواهد بود.

گمانه سوم، احتمالا وعده آزادسازی برخی از منابع ارزی ایران در کشور‌های دیگر است. از جمله اشاره به سفر ۳۱ خرداد همتی به عراق به منظور آزادسازی پول برق و گاز ایران که در بانک مرکزی عراق بلوکه شده است. اما این وعده هم احتمالا ارز جدیدی به بازار تزریق نخواهد کرد، چون همانگونه که خود همتی گفته بود این منابع قرار است صرف واردات کالای اساسی شود.

این مساله نشان می‌دهد دست رئیس کل برای تاثیر و کنترل بازار بسته است. حال باید منتظر ماند و دید همتی چه خواهد گفت.
 
شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از سایت تجارت نیوز ، تاریخ انتشار  2تیر 99، کد خبر:  457880، https://tejaratnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین