شعار سال: نروژ پنج میلیون و سیصد هزار نفر جمعیت دارد. تولید ناخالص داخلی آن حدود ۵۱۵ میلیارد دلار بوده و از کشورهای آرام و بسیار پیشرفته جهان محسوب میشود. مساحت سرزمینی آن، ۳۰۷۸۶۰ کیلومتر مربع و مساحت آبی آن ۱۶۳۶۰ کیلومتر مربع است (مجموع ۳۲۴۲۲۰ کیلومتر مربع). منطقه غربی نروژ مجموعهای از فرورفتگی (indentation)، یخچالهای طبیعی (Glaciers)، آب دره (Fjord) و جزیره است. این کشور حدود ۶۵۰۰۰ دریاچه دارد.
هم اکنون اگر شهروندی بخواهد از جنوبیترین ساحل به شمالیترین ساحل نروژ سفر کند، حدود ۲۱ ساعت طول میکشد و باید ۷ بار نیز از کشتیهای حمل کنندۀ اتومبیل استفاده کند. با توجه به اینکه ۶۰ درصد تولیدات نروژ در مناطق ساحلی انجام میگیرد، سیستم حمل و نقل در توسعه ملی و افزایش یادگیری مناطق استانی از یکدیگر نقشِ تعیین کنندهای دارد. از این رو، دولت نروژ با اختصاص ۴۷ میلیارد دلار پروژۀ یکپارچه کردن جادهای از جنوب به شمال را در ۱۱۰۰ کیلومتر آزاد راه از ۲۰۱۸ آغاز کرده است (Route E۳۹).
در این پروژه دهها پروژه کوچکتر تعریف شده که دو مورد کلیدی آن عبارت اند از:
۱) یک تونل معلق زیر آب ۲۷ کیلومتری است که به کف دریا ستون نمیخورد بلکه آویزان است. وزنههای سازه روی آب خواهند بود. این شاهکار مهندسی نظیری در جهان ندارد.
۲) پل ۵ کیلومتری که بر دو ستون استوار خواهد بود که هر یک ۱۵۰ متر از برج ایفل هم بلندتر است. طول این پل، سه برابر Golden Gate سانفرانسیسکو و در عین حال بلندترین و طولانیترین پل جهان خواهد بود.
نکته حائز اهمیت این است که سه دانشگاه همکار این پروژه هستند و ۵۰ دانشجوی دکتری در مهندسی، تز خود را پیرامون بخشهای مهم این آزاد راه انجام میدهند. پیش بینی میشود بخشهای مهم این آزاد راه تا سال ۲۰۲۶ آماده شوند.
این پروژه به لحاظ مهندسی گفته میشود از تونل زیر کفِ اقیانوس میان فرانسه و انگلستان که در سال ۱۹۸۸ آغاز و در سال ۱۹۹۴ پایان یافت پیچیدهتر است. تونل بین فرانسه و انگلستان، سفر ۴۵۴ کیلومتری میان پاریس و لندن را از حدود شش ساعت به ۲ ساعت و ۱۵ دقیقه سفربا قطارتقلیل داد. در این پروژه، ۱۵ میلیارد یورو هزینه شد؛ ۱۵۰۰۰ کارگر کار کردند؛ ۵ بانک و ۶ شرکت ساختمانی مشارکت داشتند تا تونلی حداقل ۱۱۵-۷۵ متر زیر کفِ اقیانوس بسازند؛ ایدهای که مهندس فرانسوی Albert Mathieu-Favier ابتدا در سال ۱۸۰۲ (۲۱۸ سال پیش) مطرح کرد.
پروژه آزاد راه نروژ سفر از جنوب به شمالیترین نقطه کشور را از ۲۱ ساعت به ۱۰ ساعت تقلیل میدهد ضمن اینکه ۵۰ کیلومتر از مسیرهای جاده-کشتی فعلی نیز میکاهد. ادارۀ راهِ نروژ چالشهای زیر را در تکمیل پروژهٔ پیش روی خود میبیند:
مدیریت دیجیتالی کل پروژه.
مدیریت برق تونل معلق.
محاسبات وزشهای شدید باد و یخبندان فصل زمستان.
حداقل استفاده از سوخت فسیلی (نروژ بالاترین نرخ اتومبیلهای برقی را دارد).
طراحیهای سازهای که مشمول رسوبات و فرسایش سیمان نشود.
پیامدهای رشد و توسعه اقتصادی آزاد راه.
پیامدهای اجتماعی و خدمات عمومی آزاد راه.
درآمد ناشی از عوارض طی ۲۰ سال.
معمولا پزشکان برای معاینه اولیه از شاخصهایی مانند فشار خون و تب استفاده میکنند. در علوم اجتماعی یکی از اولین شاخصهای ارزیابی یک جامعه این است که: آن جامعه چگونه اختلافات میان دولت و جامعه را حل میکند؟ در نروژ ملاک حل اختلاف میان دولت و جامعه، مصلحت عامه (Public interest) است. هر فکری، سیاستی، برنامه ای، طرحی، بودجهای با این شاقول (Benchmark) سنجیده میشود: آیا برای مردم مفید است؟ دولت نروژ که فقط ۴ درصد از درآمد صنعت نفت و گاز خود را در بودجۀ جاری استفاده میکند، در سال ۱۹۹۰ صندوق رفاه یا نفت را تشکیل داد و از آن تاریخ درآمد نفت خود را در اقصی نقاط دنیا سرمایه گذاری میکند و برای روز مبادا جهت هر شهروند نروژی پس انداز میکند. صندوق رفاهِ نروژ هم اکنون از سرمایه یک تریلیون دلاری برخوردار است.
در سال ۱۲۸۷ شمسی، میرزا یوسف خان تبریزی (مستشار الدوله) حکمرانی را در کتاب "یک کلمه" خود خلاصه کرد: قانون. قانونِ مصلحت عامه نه تنها در دولت و در میانِ مردم نروژ رعایت میشود بلکه در ناخود آگاهِ عمومِ آنها نیزحک شده است. نروژی ها، چون راستگو هستند، سریع به نتیجه، قانون و مصلحتِ عامه میرسند. عموم پروژههای دولت نروژدر چارچوبِ مصلحت عامه هستند.
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری عصر ایران، تاریخ انتشار 28 خرداد 99، کد خبر: 733680، www.asriran.com