پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۴۶۲۸
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۱
سردشت اولین شهر قربانی فاجعه شیمیایی، فقط نماد مظلومیت ملت ایران نیست؛ نماد برخورد دوگانه مجامع بین‌المللی در جهت تامین منافع ابرقدرت‌ها و مستکبران نیز است.
شعار سال: ۷ تیرماه سالروز بمباران شیمیایی سردشت، روز مبارزه با سلاح‌های شیمیایی و میکروبی نام دارد.
بمباران شیمیایی شهر سردشت توسط عراق در هفتم تیر ۱۳۶۶ فجیع‌ترین و وحشتناک‌ترین تهاجم از این نوع بود که سبب کشته و مجروح شدن عده بسیاری از مردم غیرنظامی شد به طوری که جمهوری اسلامی ایران شهر سردشت را نخستین شهر قربانی جنگ افزار‌های شیمیایی در جهان بعد از بمباران هسته‌ای هیروشیما نامید.
حمله شیمیایی هواپیما‌های متجاوز رژیم بعث عراق به شهر سردشت در غرب ایران، به شهادت ۱۱۰ نفر و مجروح شدن پنج هزار تن انجامید و هنوز هم تعدادی از مردم مقاوم شهرستان سردشت با آثار و پیامد‌های این بمباران دست به گریبان هستند و در رنج و درد به سر می‌برند. به رغم ارتکاب این جنایت هولناک، مجامع جهانی هیچ اقدامی برای جلوگیری از ادامه تجاوز به عمل نیاوردند، حتی رژیم مذکور را هم ملامت نکردند و بی اعتنا از کنار این حادثه گذشتند.
آثار مواد شیمیایی هنوز هم پس از گذشت سال‌های بسیاری از این رویداد ناگوار بر روی جسم مصدومان به ویژه کودکان دیده می‌شود و با قدم زدن در خیابان‌های این شهر می‌توان آثار این جنایت هولناک را به وفور مشاهده کرد.

سردشت تا قرن‌ها با آلودگی دست و پنجه نرم خواهد کرد

اسماعیل کهرم، فعال محیط زیست، با اشاره به برخی از اتفاقاتی که هزاران سال در طبیعت باقی می‌ماند، گفت: چند اتفاق در محیط زیست آثار بمان دارد یعنی اثرات آن سال‌ها و قرن‌ها باقی می‌ماند که تشعشات اتمی و بمباران شیمیایی از جمله این موارد است که حتی هزار سال هم در طبیعت می‌ماند.
او افزود: باوجود اینکه تمام جوامع بین المللی بمباران شیمیایی را ممنوع کرده و این عمل به شدت محکوم می‌شود، اما کشور‌های غربی به خصوص آلمان، بمب‌های شیمیایی می‌سازد و کشور‌هایی مانند عراق هم آن را خریداری می‌کنند.
کهرم تصریح کرد: بمباران شیمیایی اینگونه نیست که فرد را مبتلا کند و منجر به فوت شود بلکه آثار آن در هوا، آب، خاک، گیاهان و جانوران باقی می‌ماند و نسل به نسل منتقل می‌شود.
او افزود: به دنیا آوردن نوزاد معلول توسط مادران آلوده از شایع‌ترین آسیب‌های بمباران شیمیایی است که مردم سردشت هنوز با آن دست و پنجه نرم می‌کنند به طوری که اکثر این نوزادان یا نقص عضو دارند یا با ۶.۷ انگشتِ دست و پا به دنیا می‌آیند.
این فعال محیط زیست با اشاره به تاثیرات مخرب شیمیایی بر بدن گفت: فردی که در معرض بمب شیمیایی قرار بگیرد دچار مشکلاتی در قلب، کبد، معده، روده و... می‌شود، اما نکته قابل تاسف اینجاست که این آسیب‌ها تمام نمی‌شود بلکه نسل به نسل منتقل می‌شود و هزاران سال فرزندانی با این مشکلات به دنیا می‌آیند.
او افزود: مواد شیمیایی به نحوی ساخته می‌شوند که در چرب‌ترین ناحیه بدن جذب شوند و از آنجایی هم که چرب‌ترین نقطه بدن، مغز است زمان زیادی لازم است که این سموم دفع شوند بنابراین نمی‌توان گفت فقط با یک رژیم مشخص، تمام آلودگی‌ها از بین می‌رود بلکه زمان زیادی برای تحت درمان قرار دادن این افراد لازم است.
کهرم اظهار کرد: به دلیل این که بخشی از این آسیب‌ها جبران ناپذیر است، کشور‌های پیشرفته اینگونه سلاح‌های شیمیایی را منسوخ کردند، اما برخی کشور‌های جهان سوم که در انحصار خودکامگان هستند از این سلاح‌های مخرب استفاده می‌کنند و بر سر مردم مظلوم می‌ریزند.
این فعال محیط زیست با اشاره به نحوه انتقال آلودگی گفت: برای مثال تصور کنید یک آهو تحت تاثیر بمب شیمیایی بمیرد، وقتی آن را دفن کنیم، بذر‌هایی که اطراف آن منطقه رشد می‌کنند همه دارای آلودگی و مواد شیمیایی هستند.
او افزود: شرکت‌هایی که اینگونه محصولات را تولید می‌کنند سعی دارند سمومی را به کار ببرند که پایا باشند و بر اثر آب، باران و آفتاب تجزیه نشوند.
این فعال محیط زیست به آلودگی غذا‌های مصرفی مردم این منطقه اشاره کرد و گفت:، چون خاک این منطقه آلوده است، کشاورزی آن‌ها هم آلوده و غذا‌های مصرفی این افراد شیمیایی است.
کهرم عنوان کرد: علاوه بر زمین این منطقه حتی حیوانات سردشت هم آلوده هستند چرا که زنجیره غذایی آن‌ها سمی است برای مثال کلاغی یک پشه آلوده را می‌خورد و آن کلاغ هم طعمه یک لاشخور می‌شود بنابراین این آلودگی در حیوانات هم می‌چرخد.
او افزود: برای مثال در قطب شمال، ۳۵۰۰ کیلومتر دورتر از هر زمین کشاورزی خرس‌های قطبی مسموم زندگی می‌کنند چرا که کشاورزان ۴۰ سال پیش از دفع آفات DDT استفاده کردند و هنوز که هنوز است حیوانات آن منطقه درگیر هستند.
این فعال محیط زیست به راه‌های کمک به مردم سردشت اشاره کرد و گفت: کسانی که آلوده هستند باید تحت درمان قرار بگیرند و من شنیدم با رژیم آب، سموم از بدن آن‌ها دفع می‌شود.
او افزود: دولت‌ها باید با تامین بودجه، مردم آلوده سردشت را تحت درمان قرار دهند و با اجرای یک رژیم سالم کمک کنند آلودگی در آن‌ها به حداقل برسد.
 
فقط افرادی که مسموم شدند از تسهیلات بنیاد شهید بهره مند می شوند
 
یعقوب رضازاده، نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به وضعیت مردم سردشت گفت: شهرستان مرزی سردشت که در جنوب استان آذربایجان غربی واقع شده و دارای مرز مشترک با کشور عراق است، توسط متجاوزین بعثی عراق در جنگ تحمیلی با حمایت دولت استکباری آمریکا و صهیونیست مورد حمله شیمیایی قرار گرفت.
او افزود: بنده همان روز در اطراف شهرستان سردشت حضور داشتم و به چشم خود دیدم علاوه بر اینکه حدود ۱۱۰ نفر از مردم بی دفاع منطقه به شهادت نائل شدند، تعداد زیادی هم مجروح شدند که تعداد آن‌ها به ۸۰۰۰ نفر می‌رسید.
این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: باوجود اینکه ۳۳ سال از این فاجعه می‌گذرد، اما متاسفانه هنوز اثرات آن در بدن مردم منطقه، زاد و ولد آنها، کشاورزی، پرورش دام و... باقی مانده است و علیرغم اینکه دولت‌ها تلاش کردند این آثار به حداقل برسد، اما هنوز عواقب آن دامن گیر مردم این منطقه است.
رضازاده به تاثیرات بیولوژیکی بمب‌های شیمیایی بر بدن مردم اشاره کرد و گفت: خدا را شاکریم که در دهه اخیر با اقدامات موثر پزشکی که انجام شده تاحدودی اثرات شیمیایی در شهر از بین رفته است، اما مناطقی که به طور مستقیم مورد بمباران شیمیایی قرار گرفتند هنوز دچار مشکل هستند.
او تاکید کرد: برای مثال کشاورزی و پرورش دام در این مناطق کاملا از بین رفته چرا که مواد شیمیایی در آب، خاک، هوا و... هنوز هم وجود دارد.
رضازاده به تولد فرزندان معلول اشاره کرد و گفت: آمار دقیقی از تعداد نوزادانی که با معلولیت از مادران آلوده به دنیا می‌آیند در دست نیست، اما تا جایی که بنده اطلاع دارم تعداد آن‌ها کاهش یافته و به حداقل رسیده است.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به شرایط مردمی که از آن فاجعه زنده بیرون آمدند، گفت: تعدادی از افرادی که در روز حادثه دچار مسمومیت شیمیایی شدند و زنده ماندند در سال‌های بعد به دلیل مشکلات حاد تنفسی، ریوی، کلیه، کبد و... تاب نیاوردند و به درجه شهادت نائل شدند، اما هنوز افراد کمی از آن دوران هستند که به سختی با دستگاه اکسیژن زندگی می‌کنند و اصلا شرایط مناسبی ندارند.
او افزود: متاسفانه دستگاه‌های ذیربطِ وزارت بهداشت و درمان آنطور که باید به این مردم توجه نمی‌کنند درصورتی که آن‌ها در تهیه دارو‌های خود دچار مشکل هستند و از پَس پرداخت آن برنمی‌آیند.
این نماینده مجلس با اشاره به تسهیلاتی که بنیاد شهید به این افراد ارائه می‌دهد، گفت: افرادی که به طور مستقیم در بمباران شیمیایی حضور داشتند و برایشان پرونده جانبازی تشکیل شده پس از فوت به درجه شهادت نائل می‌شوند و تا زمانی که در قید حیات هستند به عنوان جانباز از تسهیلات بنیاد شهید بهره‌مند می‌برند، اما افرادی که اطراف این منطقه بودند، نمی‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.
او افزود: به نظر من حق همه افراد ساکن شهرستان سردشت است که پرونده جانبازی داشته باشند و از تسهیلات بنیاد شهید بهره ببرند چرا که این افراد بر گردن نظام و این کشور حق دارند و این لیاقتشان نیست.
رضازاده ادامه داد: مصدومین شیمیایی سردشت که پرونده ندارند یا پرونده‌شان ناقص است می‌توانند با مراجعه به نمایندگان شهرشان پیگیری کنند ما هم حتما پیگر حق و حقوق آن‌ها خواهیم بود و از هیچ اقدامی کم نمی‌گذاریم.
نماینده مردم سلماس تصریح کرد: قرار است در اولین فرصت به مناطق مرزی سفر کنیم تا به صورت مستند و مستدل مشکلات مردم را مشاهده و حل کنیم.

همه مردم سردشت تحت پوشش بنیاد شهید قرار گرفتند

امیرحسین دانش کهن، معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان البرز و جانباز دفاع مقدس در منطقه سردشت با اشاره به ارائه تسهیلات بنیاد شهید به مردم سردشت گفت: هرکسی که دچار عارضه شیمیایی شده باشد چه در داخل شهرستان سردشت و چه اطراف آن، تحت پوشش بنیاد شهید قرار گرفته است.
رئیس دانشگاه علمی کاربردی بنیاد شهید افزود: با یک آزمایش HRCT به راحتی می‌توان تشخیص داد فرد دچار مسمومیت شیمیایی شده است یا خیر.
دانش کهن عنوان کرد: نماینده‌ای که گفته فقط افرادی که مستقیم تحت تاثیر بمباران شیمیایی قرار گرفتند تحت پوشش بنیاد شهید هستند حتما اطلاعات کافی ندارد، چون الان یک نفر هم وجود ندارد که دچار مسمومیت شیمیایی باشد، اما تحت پوشش بنیاد قرار نگرفته باشد.
معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران تصریح کرد: بنیاد شهید در منطقه سردشت یک درمانگاه تخصصی ایجاد کرد و تمام افرادی که دچار مسمومیت شده بودند را تشخیص و آن‌ها را تحت پوشش خود قرار داد و از آن به بعد نیز میزبان افرادی قرار گرفت که با در دست داشتن مدرک شناسایی و پزشکی برای دریافت خدمات مراجعه کردند.
دانش کهن با اشاره به اینکه جانبازان هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند، افزود: جانبازی که در شهرستان سردشت شیمیایی شده هیچ تفاوتی با کسی که در خط مقدم شیمیایی شده ندارد و هر دوی آن‌ها به یک میزان خدمات دریافت می‌کنند و در گروه جانبازان شیمایی قرار دارند.
او به نحوه ارائه خدمات توسط بنیاد شهید اشاره کرد و گفت: هر جانبازی باتوجه به نوع نیازی که دارد تحت حمایت ما قرار می‌گیرد برای مثال عده‌ای از آن‌ها به کپسول اکسیژن نیاز دارند، عده‌ای نیازمند داروی خاص هستند که در گذشته به صورت مستقیم تحت حمایت قرار می‌گرفتند، اما الان از طریق بیمه این کار را انجام می‌دهیم.
بمباران شیمیایی سردشت به عنوان سند مظلومیت مردم ایران در برابر حمایت‌های غرب از رژیم بعث عراق بوده که جامعه جهانی هنوز هم در برابر مصدومان این جنایت ضدبشری خود را به خواب غفلت زده و همین امر سبب تضییع بسیاری از حقوق مردم ستمدیده از ظلم رژیم بعثی و هم‌پیمانان این رژیم شده است که پرونده‌ای سیاه برای همه آنان است. حال پس از گذشت ۳۳ سال از بمباران شیمیایی سردشت مصدومان شیمیایی و خانواده‌های شهدای این جنایت بشری از مسئولان کشورمان می‌خواهند ضمن توجه و رسیدگی بیشتر به وضعیت جانبازان شیمیایی این شهر، جنایت رژیم بعثی عراق را در مجامع بین‌المللی پیگیری کنند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار:9 تیر 1399، کد خبر: 1020636borna.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین