پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۵۵۴۰
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۹
عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی گفت: نامه روسای کمیسیون‌ها نه در راستای اصلاح امور بلکه شبیه اولتیماتوم بود و این برخورد برای شرایط کشور مناسب نیست چون جز با همدلی و هماهنگی نهادهای حاکمیتی چیزی عوض نمی‌شود.

شعار سال: عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با تاکید بر لزوم همدلی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های حاکمیت برای حل مشکلات کشور، گفت: وقتی اراده جمعی سران قوا و فرماندهان نظامی برای حل مشکلات را در ستاد ملی مبارزه با کرونا دیدم احساس غرور کردم. تعمیم نسخه این ستاد به سایر حوزه‌ها نتیجه‌بخش خواهد بود.

 

محمدرضا خباز با بیان اینکه شرایط فعلی ناخواسته به دولت تحمیل شده و نباید در میانه این مشکلات، دولت را تنها گذاشت، همدلی و هماهنگی نهادهای حاکمیتی را شرط لازم برای حل این معضلات ارزیابی کرد و گفت: رهبری شورای هماهنگی سران قوا را برای اتخاذ تصمیمات مهم تشکیل داد و هر مصوبه آن شورا جنبه قانونی دارد. روسای قوا در این نشست‌ها با هم برای عبور کشور از شرایط فعلی تصمیم می‌گیرند.

 

این فعال اصلاح‌طلب اظهار کرد: وقتی در ستاد ملی مبارزه با کرونا دیدم کنار رئیس جمهوری و نهادهای زیر نظر رهبری، جانشین فرمانده کل قوا و بقیه مسئولان نشسته اند احساس غرور و خوشحالی کردم. آنجا اراده جمعی بر این تعلق گرفت که مشکلات مردم حل شود. بنابراین اکنون وقت مچ گیری و توپ را در زمین دولت انداختن نیست. نسخه ستاد مدیریت کرونا اگر در دیگر حوزه‌ها هم تعمیم یابد، نتیجه‌بخش خواهد بود.

 

چه کسی بهتر از روحانی می‌تواند کشور را اداره کند

 

خباز در بخش دیگری از سخنانش به کسری بودجه ۵۰ درصدی دولت اشاره کرد و یادآور شد: در این شرایط چه کسی بهتر از روحانی می‌تواند کشور را اداره کند؟ به باور من با توجه به شرایط کنونی حاکم بر کشور راه اداره کردن همین مسیری است که دولت می‌رود و راه دیگری وجود ندارد و هر شخص دیگری جای رییس جمهوری باشد، وقتی کشور درآمد و ابزار حکمرانی خوبی نداشته باشد هر مدیری همین رویکرد را در پیش می‌گرفت.

 

استاندار پیشین سمنان با اشاره موضع انتقادی برخی نمایندگان مجلس نسبت به دولت خاطرنشان کرد: مواضع برخی نمایندگان نشان می‌دهد که تحلیل درستی از شرایط کشور ندارند. اگر تحلیلشان بر مبنای مقدورات، محدودیت‌های و مشکلات کشور بود باید همکاری می‌کردند نه اینکه مقابل دولت گارد بگیرند.

 

وی افزود: از قوای قضاییه و مقننه و سایر دستگاه‌ها انتظار می رود با هم همدل و همصدا باشند و همیشه نصیحت پدرانه امام (ره) را که فرمودند «ید واحده باشیدکه دشمن بر شما غالب نشود» را در نظر داشته باشند چون راهی جز این وجود ندارد.

 

خباز با اشاره به نامه چندی پیش روسای کمیسیون‌های مجلس به رییس جمهوری اظهارداشت: ما چنین برخوردی از سوی مجلس یازدهم را پیش‌بینی می‌کردیم. اما باید بدانیم که این برخوردها نه تنها کشور را به سرمنزل مقصود نمی‌رسد بلکه مردم را از اصلاح امور ناامید و ناراحت می‌کند و آثار منفی آن به کشور برمی‌گردد.

 

نامه روسای کمیسیون‌ها در راستای اصلاح امور نبود

 

خباز افزود: نامه روسای کمیسیون‌ها نه در راستای اصلاح امور بلکه شبیه اولتیماتوم بود و این برخورد برای شرایط کشور مناسب نیست چون جز با همدلی و هماهنگی نهادهای حاکمیتی چیزی عوض نمی‌شود. همه باید کمک کنند تا کشور از این مرحله بسیار سخت و سنگین عبور کند.

 

نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با طرح این پرسش که معنای انقلابی بودن چیست؟ گفت: مگر ملت ما انقلابی نیستند؟ مدعیان انقلابی‌گری توضیح دهند چه کار باید کرد؟ از نظر من انقلابی بودن یعنی کمترین استفاده را از بیت‌المال بردن و بالاترین فایده و خدمات را به کشور رساندن است.

 

به روحانی بگویند اگر جای او بودند چه می‌کردند؟

 

خباز در پاسخ به اینکه نمایندگان منتقد در شرایط کنونی چه اقدامی را از سوی دولت انتظار دارند، گفت: آنها باید به طور مشخص بگویند که دولت چه کار باید بکند و چه کارهایی می‌توانست بکند که نکرده است. به روحانی بگویند اگر جای شما بودیم چه کار می کردیم؟ یکی از وعده‌های لیست برنده انتخابات دوم اسفندماه این بود که مسائل اقتصادی را حل می کنیم. اکنون وقت عمل هست و باید دید نمایندگان برای حل کردن مشکلات اقتصادی چه برنامه و پیشنهادی دارند.

 

این فعال اصلاح‌طلب با بیان اینکه رفتار برخی نمایندگان را برای اصلاح امور نمی‌بینم، گفت: اگر جای آنها بودم نخستین جلسه مشترک هیات رئیسه و روسای کمیسیون‌ها را با دولت تشکیل می دادم و به دولت می‌گفتم برای عبور از این مسائل چه ابزار قانونی نیاز دارد تا تصویب کنیم. راه اصلاح کشور این است نه اینکه مجلس خودش را در موضع مخالف قرار دهد و توپ را به زمین دولت بیندازد.

 

دولت اول روحانی چرا موفق بود

 

خباز گفت: دولت روحانی زمانی در شرایطی شروع به کار کرد تورم بیش از ۴۴ درصد و رشد اقتصادی، تراز صادرات و واردات منفی بود. امضای معاهده چندجانبه هسته‌ای (برجام) علاوه براینکه باعث شد دشمنان فعالیت هسته‌ای ایران را به رسمیت بشناسند، باعث گشایش در اقتصاد ایران شد.

 

وی افزود: روی هم رفته عملکرد دولت اول روحانی موفق بود اما با روی کار آمدن ترامپ و خارج شدن آمریکا از برجام در دولت دوم روحانی، ترامپ همه دولت‌ها را تهدید کرد که هرکس با ایران معامله کند مجازات و تحریم می‌شود تا اینکه شرایط به زیان ما پیش رفت.

 

این فعال سیاسی گفت: درآمد ایران از منابعی چون نفت، مالیات و صادرات غیرنفتی تامین می‌شود. ما که تا پیش از اقدامات خصمانه ترامپ تا روزی ۲ میلیون ۳۰۰ هزار بشکه نفت می‌فروختیم طی سه سال فروش نفت ما به حدود ۳۰۰ هزار بشکه رسید. این در حالی است که با تصویب نکردن لوایح FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام و اعمال تحریم‌ها، هیچ ارزی را به آسانی نمی‌توانیم وارد کشور کنیم. مضافا اینکه با شیوع ویروس کرونا اوضاع از قبل هم بدتر شد.

 

 بعد از تحریم‌ها تنها روزنه امید قرار نگرفتن در لیست سیاه FATF بود

 

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی گفت: مجمع تشخیص لوایح گروه ویژه اقدام مالی را دو سال به شکل غیرعادی تصویب نکرد. بعد از تحریم‌ها، تنها روزنه امید قرار نگرفتن در لیست سیاه FATF بود. بارها در این رابطه به مجمع تشخیص گوشزد کردیم و گفتیم شما برای رفع اختلاف میان مجلس، شورای نگهبان و دولت اینجا هستید بدانید که اگر ما در لیست سیاه قرار بگیریم حتی یک ریال هم نمی‌توانیم با دنیای بیرون مبادلات بانکی داشته باشیم، ولی متاسفانه آقایان همچنان بر حرف خود پافشاری کردند.

 

خباز، بخش اعظم مشکلات و اتفاقات رخ داده برای دولت روحانی را ناخواسته ارزیابی کرد و افزود: بیشتر این گرفتاری‌ها و حتی شیوع کرونا ریشه در مسائل بین‌المللی دارد و برخی هم بر اثر حوادث غیرمترقبه اتفاق افتاد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی اعتماد آنلاین، کد خبر: 416503، تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۳۹۹، etemadonline.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین