پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۲۸۸۹۲۹
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۰
کارشناس اقتصاد مسکن معتقد است به خاطر وجود ابزارهایی چون صندوق زمین و ساختمان و اوراق سلف موازی، راه اندازی یک بورس تخصصی املاک، موضوعیت ندارد.
شعار سال : بهروز ملکی در یادداشتی درباره بورس املاک و مستغلات نوشت:چند صباحی است که بحث ایجاد بورس املاک (مسکن) شکل گرفته و اخیراً هیئت مؤسس آن نیز معرفی شده است. نسبت به تأسیس این بورس اقناع نشده ام و معتقد نیستم بتواند گره‌ای بگشاید.

آخرِ کارکرد این بورس، تأمین مالی با ابزارهایی، چون صندوق زمین و ساختمان، صندوق املاک و مستغلات، فروش متری مسکن و… است که اساساً نیاز به ایجاد بورس جدید نداشته و در حیطه فعالیت و وظایف نهاد‌های موجود خصوصاً شرکت‌های تأمین سرمایه قرار می‌گیرد.

ضمن اینکه با وجود بورس‌های کنونی فعال در کشور، هیچ خلأ‌ی احساس نمی‌شود.

به زبان خیلی ساده، همه کارکرد‌هایی که برای بورس املاک می‌توان تعریف کرد، توسط ساختار موجود نیز قابل انجام است. ظاهراً دوستان عزمشان را جزم کرده‌اند مشکل هویت بورس املاک را با سرمایه فوق سنگینِ ۵ هزار میلیارد تومانی جبران کنند!

هیئت مؤسس ۷ نفره این بورس جدید نیز جای بسی تأمل دارد. نگاهی به ترکیب این هیئت، نیاز به توضیح اضافی ندارد: ۱. بنیاد مستضعفان ۲. اتاق تعاون ۳. ستاد اجرایی فرمان امام (ره) ۴. اتاق بازرگانی ۵. تأمین اجتماعی ۶. بخش خصوصی ۷. نماینده بخش غیردولتی که استثنائاً نماینده دولت در شورای عالی بورس هم هست!

با لحاظ جمیع جهات، ایجاد بورس املاک در خوشبینانه‌ترین حالت ناشی از شناخت ناکافی طراحان آن نسبت به اقتصاد مسکن خصوصاً مساله بسیار مهم، ناهمگنی مسکن و در بدبینانه‌ترین حالت درست کردن هیئت مدیره و دفتر و دستک در یک ساختار موازی خواهد بود.

اگر نگاهی به صحبت‌های طراحان آن بیندازیم درخواهیم یافت که حتی خود ایشان نیز دقیقاً نمی‌دانند قرار است بورس املاک چه گره‌ای بگشاید.

کاش قبل از پذیره نویسی بورس املاک، این طرح چکش کاری شود خصوصاً که در این زمینه، هیچ تجربه موفقی نیز در جهان قابل مشاهده نیست.

با عرض پوزش از طراحان این بورس، می‌ترسم این نوزاد یا مرده به دنیا بیاید یا پیش از بلوغ و ثمردهی، تلف شود. امیدوارم اشتباه کرده باشم.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار:۲۹ تیر ۱۳۹۹، کد خبر: mehrnews.com_۴۹۷۶۴۲۴
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین