پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۹۹۲۵
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۹
در واکنشی عجیب و غریب آمریکایی‌ها اعلام کردند که دو جنگنده اف ۱۵ آن‌ها برای بازرسی بصری هواپیمای مسافربری ایران به آن نزدیک شدند و مزاحمت جنگنده‌های این کشور برای هواپیمای مسافربری ایرانی حرفه‌ای و بر اساس معیار‌های بین المللی صورت گرفته.
شعار سال: در واکنشی عجیب و غریب آمریکایی‌ها اعلام کردند که دو جنگنده اف ۱۵ آن‌ها برای بازرسی بصری هواپیمای مسافربری ایران به آن نزدیک شدند و مزاحمت جنگنده‌های این کشور برای هواپیمای مسافربری ایرانی حرفه‌ای و بر اساس معیار‌های بین المللی صورت گرفته.

آن‌ها مدعی بودند هواپیما‌های جنگی شان برای حفاظت از پایگاه غیر قانونی تنف در خاک سوریه در حال پرواز بودند.

عذر بد‌تر از گناه
اتفاقی که شاید اگر خلبان هواپیمای ایرانی مقداری کم تجربه‌تر بود می‌توانست منجر به سقوط هواپیمای مسافربری و کشته شدن صد‌ها مسافر آن می‌شد.

هر چه قدر در اینترنت و مراجع مربوط به معیار‌های بین المللی گشتم نتوانستم معنای بازرسی بصری هواپیمای مسافربری را پیدا کنم، شاید بد نبود آمریکایی‌ها در بیانیه خود مرجعی در مورد این معیار که به آن استناد می‌کنند را نیز ارائه می‌دادند، شاید بعد‌ها ایرانی‌ها هم بخواهند آن را مستمسک قرار دهند و هواپیما‌های مسافربری آمریکایی را که در منطقه پرواز می‌کنند بازرسی بصری کنند.

بر کسی پوشیده نیست که به هیچ وجه چیزی به نام معیار‌های بین المللی برای بازرسی نظری هواپیمای مسافربری توسط هواپیما‌های نظامی که به این هواپیما‌ها اجازه دهد کمتر از صد متر به هواپیمای مسافربری نزدیک شوند و پرواز آن را به خطر بیاندازند وجود ندارد، و قطعا هدف آمریکایی‌ها از این رفتار غیر حرفه‌ای شان کاملا واضح است:
"استفاده از ابزار نظامی جهت به خطر انداختن پرواز‌های مسافربری ایرانی که از آسمان عراق و سوریه و لبنان عبور می‌کنند".

سیستم‌ها و تجهیزات ناوبری الکترونیک امروزی که هواپیما‌های آمریکایی به آن مجهز می‌باشند این اجازه را به این هواپیما‌ها می‌دهد تا از چند کیلومتری کاملا هواپیمای مسافربری را رصد کنند و نیاز نداشته باشند بازرسی بصری از هواپیما داشته باشند.

اللهم مگر اینکه مثلا خواسته اند مطمئن شوند مسافران در هواپیما شئونات را رعایت کرده اند یا نه!

مدتی است که آمریکایی‌ها یک حمله تبلیغاتی بسیار شدید بر علیه شرکت هواپیمایی ماهان راه انداخته اند و هر کارشناس ساده هم می‌تواند متوجه شود این رفتار غیر حرفه‌ای آمریکایی‌ها در این راستا بوده و هست.

حالا باید نشست و دید مجامع بین المللی که مدعی حقوق بشر و حقوق انسان و ... هستند کجا هستند و چه کار می‌کنند؟

ایرانی‌ها در مورد خطای سرنگونی هواپیمای اوکراینی هم همه افراد ذیربط را محاکمه کرده اند و هم فرمانده هوافضای نیروی هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی جلوی دوربین‌ها ظاهر شد و شخصا در باره آن اشتباه عذر خواهی کرد.

البته قبول دارم که این ماجرا جبران جان صد‌ها مسافر بی گناه که اکثرا ایرانی بودند و جانشان را از دست دادند نمی‌شود؛ ولی به هر حال ایرانی‌ها آنقدر احساس مسئولیت داشتند که هم عذر خواهی کنند هم اینکه مقصرین را محاکمه کنند، هم اینکه تدابیری را اتخاذ کنند که چنین اتفاقی دیگر تکرار نشود.

با این حال مجامع بین المللی قیام و قعود کردند و زمین و زمان را به هم دوختند که ایران چه خطایی کرده.

بله خطا بود و بزرگ هم بود.
اما انتظار این هست که این مجامع بین المللی در مورد همه اتفاقات یکسان رفتار کنند.

آمریکایی‌ها حدود سی سال پیش یک پرواز مسافربری را بر فراز آب‌های نیلگون خلیج فارس را عمدا و نه سهوا سرنگون می‌کنند و نه فقط عذر خواهی نمی‌کنند یا اینکه مقصرین را محاکمه نمی‌کنند بلکه به فرمانده آن ناو جنگی مدال هم می‌دهند.

مجامع بین المللی لام تا کام حرفی نمی‌زنند، وصدایشان هم در نمی‌آید، به قول معروف کور و کر و لال می‌شوند.

حال اینبار آمریکایی‌ها رویه جدیدی را راه انداخته اند که می‌تواند بسیار خطرناکتر از بدعت‌های سابق آن‌ها باشد.

آیا باز هم مجامع بین المللی می‌خواهند کور و کر و لال باشند؟

قطعا ایرانی‌ها هم از این به بعد حق مقابله به مثل دارند.
البته به احتمال زیاد ایرانی‌ها تلاش خواهند کرد تا جایی که می‌شود از این ماجرا بهره سیاسی ببرند، ولی خوب تصور کنید که ایرانی‌ها هم بخواهند مقابله به مثل کنند.

جهان هم امروزه با چالشی مبنی بر عملکرد غیر مسئولانه حکومت ایالات متحده مواجه است، عملکردی که همه قوانین و مقررات بین المللی را زیر پا گذاشته و اگر با آن مقابله نشود و جلویش گرفته نشود می‌تواند کل جهان را نه فقط به هم بریزد بلکه با خطر درگیری‌های متعدد مواجه کند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری اسپوتنیک، تاریخ انتشار: 2 مرداد 1399، کد خبر: 202007246731178،  www.ir.sputnik.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین