پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۰۹۷۱
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۱
بر اساس پژوهش‌های صورت گرفته، در صورت تأمین گاز طبیعی مورد نیاز جهت تزریق به میادین نفتی که نیمه عمر خود را می‌گذرانند می‌توان ۱۶.۳ میلیارد بشکه به مجموع ذخایر قابل برداشت اضافه کرد که معادل با افزایش ضریب بازیافت به میزان ۹.۱۵ درصد در این مخازن است که با نفت ۵۰ دلاری بیش از ۸۰۰ میلیارد دلار به درآمد‌های نفتی ایران خواهد افزود.
شعار سال : در حال حاضر ایران روزانه حدود ۸۵۰ میلیون متر مکعب گاز تولید می‌کند، اما با توجه به شرایط موجود یعنی حجم بالای مصرف تنها بخش کمی از این گاز برای احیای چاه‌های نفتی به کار برده می‌شود.

افزایش ضریب بازیافت مخازن نفتی همواره از سوی زنگنه به عنوان یک دغدغه مطرح بوده است بطوری که وزیر نفت معتقد است با افزایش یک درصدی ضریب بازیافت میلیارد‌ها دلار به درآمد کشور افزوده می‌شود به طوری که اگر یک درصد به ضریب بازیافت چاه‌های نفتی ایران افزوده شود می‌توان گفت چیزی حدود ۴۰۰ میلیارد دلار به ثروت بین نسلی ایران افزوده خواهد شد، اما متاسفانه علی رغم اینکه این کار می‌تواند برای ایران آورده میلیاردی داشته باشد، ولی در برنامه‌های اعلامی از سوی زنگنه وزیر نفت نبوده است.

مرکز پژوهش‌های مجلس اخیرا به این موضوع اشاره کرده و گفته است: بر اساس پژوهش‌های صورت گرفته، در صورت تأمین گاز طبیعی مورد نیاز جهت تزریق به میادین نفتی که نیمه عمر خود را می‌گذرانند می‌توان ۱۶.۳ میلیارد بشکه به مجموع ذخایر قابل برداشت اضافه کرد که معادل با افزایش ضریب بازیافت به میزان ۹.۱۵ درصد در این مخازن است که با نفت ۵۰ دلاری بیش از ۸۰۰ میلیارد دلار به درآمد‌های نفتی ایران خواهد افزود.

با این شرایط باید گفت در صورت عدم تأمین گاز مورد نیاز برای تزریق و ادامه روند کنونی برآورد می‌شود حدود ۲.۳ تا ۲.۷ میلیارد بشکه نفت خام در مخزن به دام افتاده و این میزان نفت دیگر قابل استحصال نخواهد بود که با احتساب هر بشکه به ارزش ۵۰ دلار، ۱۱۵ الی ۱۳۵ میلیارد دلار از دسترس ملی خارج می‌شود.

نکته‌ای که باید به آن اشاره داشت این است که براساس برنامه ریزی صورت گرفته باید تا سال ۹۹ روزانه ۲۰۰ میلیون متر مکعب گاز برای تولید صیانتی از چاه‌های نفت به این چاه‌ها تزریق می‌شد، اما متاسفانه باید گفت براساس آمار‌های ارائه شده توسط مرکز پژوهش‌های مجلس در سال جاری روزانه فقط ۵۵ میلیون متر مکعب گاز به چاه‌های نفتی تزریق می‌شود.

با این شرایط باید گفت وضعیت تولید نفت ایران در سال‌های آتی قطعا قابل ملاحظه نخواهد بود و بخشی از درآمد‌های نفتی ایران برای همیشه از بین خواهد رفت.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری و تحلیلی دانا، تاریخ انتشار:۸مرداد ۱۳۹۹، کدخبر:dana.ir/۱۶۳۱۵۸۵
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین