پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۲۹۲۰۴۱
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۱
متاسفانه به‌دلیل عدم‌نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی اگر تولیدکننده‌ای برای گردش چرخه تولید و ایجاد اشتغال آستین‌ها را بالا می‌زند، باید از هفت‌خان رستم عبور کند که مجوز فعالیت بگیرد. این سنگ‌اندازی‌ها، تولیدکننده را دلسرد و ناامید می‌کند.
شعار سال: سال‌ها است که در کشور درگیر جنگ اقتصادی ناشی از تحریم‌ها هستیم، اما گره‌های کور اقتصاد داخلی نیز در عدم‌رشد اقتصادی کشور و رکود همراه با تورم بی‌تاثیر نبوده‌اند. متاسفانه به‌دلیل عدم‌نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی اگر تولیدکننده‌ای برای گردش چرخه تولید و ایجاد اشتغال آستین‌ها را بالا می‌زند باید از هفت‌خان رستم عبور کند تا بتواند مجوز فعالیت دریافت کند. این سنگ‌اندازی‌ها برخلاف سیاست‌های سایر کشورها، تولیدکننده را از ادامه کار دلسرد و ناامید می‌کند.

اصلاح این وضعیت به اقدامات جدی‌تر در تقویت پایه‌های اقتصادی کشور نیاز دارد تا جوابگوی اشتغال جوانان باشد، لذا فشار تحریم‌های خارجی از یک طرف و نیاز از درون از دیگر سو ضرورت فراهم ساختن بستر مطلوب اقتصادی در کشور را بیش از پیش نمایان می‌کند.

غلامرضا نوری‌قزلجه، نماینده بستان‌آباد درباره رفع موانع برای رونق کسب و کار، ایجاد اشتغال و صدور مجوز‌ها گفت: این موضوع آن‌قدر مورد تاکید بوده که در مورد آن، قانون هم وجود دارد و برای آن، شورا‌های گفت‌وگویی چه در سطح ملی و چه در سطح استان وجود دارد، یعنی هیچ کمبود قانونی در رابطه با آن وجود ندارد.

وی افزود: مشکل ما، در عدم‌اجرای قانون است. اگر حتی برخی از مواد قانون رفع موانع تولید به‌درستی اعمال شود وضع به مراتب بهتر از این است. قانون بهبود فضای کسب و کار اصلاح ذیل اصل ۴۴ که در مورد صدور مجوز‌ها است، ایجاد پنجره واحد، شفافیت و صدور مجوزها، الکترونیکی‌کردن صدور مجوزها، حذف امضا‌های طلایی، برخی از قانون‌های موجود است که نشان می‌دهد ما کمبود قانون نداریم، بلکه در اجرا و نظارت ضعیف عمل کردیم.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس اظهار داشت: اگر این قوانین اجرا شود، هم فضای کسب و کار بهتر می‌شود و هم صدور مجوز‌ها سریع‌تر صورت می‌گیرد و هم رتبه کشور بهبود می‌یابد و از سوی دیگر، سرمایه‌گذار از بلاتکلیفی درمی‌آید. من معتقدم با همین قوانین ساده و روشن و اجرای اصولی آن می‌توانیم مشکلات اشتغال را حل کنیم.

نوری تصریح کرد: حتی پیش‌بینی شده که اگر جایی از قانون نقص و ایرادی داشت و به پروسه طولانی نیاز داشت می‌توان در همان شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی که در کشور است مسائل سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان را هفتگی حل کرد.

نماینده بستان‌آباد در پاسخ به اینکه بخشی از این مشکلات، مسائل نرم‌افزاری است و آیا در ایجاد زیرساخت‌ها ضعیف عمل کردیم؟ گفت: حداقل برای این کار‌ها ما مشکل زیرساختی نداریم. اکنون دولت الکترونیک توسعه یافته است. مشکل ما در حقیقت امضا‌های طلایی است که اگر جمع شود و همه اطلاعات به‌صورت شفاف در پورتال‌ها بیاید و افراد بدانند که به چه چیزی نیاز دارند، کار‌های منطقی جلو خواهد رفت.

وی یادآور شد: متاسفانه ایران در حوزه شفافیت و تسهیل امور و صدور مجوز‌ها و ایجاد پنجره واحد در ارائه مجوز و خدمات، رتبه قابل قبولی ندارد که اگر داشت بسیاری از مفسده‌ها جمع می‌شد و یا شاهد بروز آن نبودیم.

نوری در پاسخ به اینکه آیا مسئله رفع موانع تولید در بسته اقتصاد مردمی که از سوی رییس مجلس رونمایی شده، آمده است؟ گفت: این طرح به‌صورت رسمی در دستور کار مجلس نبوده و موضوع با نمایندگان مطرح نشده است. نه به‌صورت تخصصی با کمیسیون‌ها و نه با نماینده‌ها حرفی زده شده است، اما امیدواریم طرح خوب و مفیدی باشد که بتواند چالش‌های پیش‌روی تولید و کسب و کار را برطرف کند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری اقتصاد 24، تاریخ انتشار: 13 مرداد 1399، کد خبر: ۷۳۴۲۸، www. eghtesaad24.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین