پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۸۸۷۰
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۳
کوهن می‌گوید: پس از اطلاع اعضای دولت ترامپ از تصمیمش برای نگارش کتابی افشاگرانه درباره رئیس‌جمهور آمریکا از او خواسته‌اند تا توافقنامه‌ای را امضا کند که مانع گفتگو او با رسانه‌ها می‌شد، اما وی با این مساله مخالفت کرده و به زندان بازگردانده شده است.
شعار سال : از عجایب انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا، شکل‌گیری ائتلاف و اتحاد‌های باورنکردنی دربرابر دونالد ترامپ است. جدا از دموکرات‌ها با گرایش‌های مختلف، جمهوری‌خواهانی از دولت ترامپ و حتی دولت جورج بوش پسر نیز پشت‌سر بایدن برای نبردی تعیین‌کننده ایستاده‌اند.
 
درکنار این ترکیب، جای‌دادن افرادی بی‌ربط به یکدیگر همچون جان بولتون مشاور سابق امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا، «مری ترامپ» برادرزاده ترامپ و مایکل کوهن وکیل و سخنگوی سابق ترامپ شاید کمی سخت به‌نظر بیاید، اما تنها یک نقطه اشتراک است که این ائتلاف متناقض را قابل پذیرش می‌کند و آن «شکست ترامپ» یا به‌عبارت بهتر «شیفت‌دیلیت» کردن ترامپ و میراث برجای‌مانده‌اش است. جان بولتون پس از اخراجش از کاخ سفید و انتشار خاطراتش از پشت دیوار‌های کاخ سفید، علیه ترامپ تیغ کشید و برادرزاده‌اش نیز با نگارش خاطرات خانوادگی‌اش. حالا به جمع این دو نفر، مایکل کوهن هم اضافه شده تا در عرض ۲ ماه، سومین کتاب علیه رئیس‌جمهور آمریکا وارد بازار شود. در هریک از دوکتاب منتشرشده علیه ترامپ، نویسندگان به برهه‌ای متفاوت از زندگی او اشاره کرده‌اند و این موضوع باعث‌شده هر کتاب به‌طور جداگانه فروش میلیونی در روز‌های ابتدایی داشته باشند. بولتون در کتاب «اتاقی که در آن اتفاق افتاد» بازه ۱۷ ماهه همراهی‌اش با ترامپ را واگویه کرده و مری ترامپ در کتاب «بسیار زیاد و ناکافی؛ چگونه خانواده من خطرناک‌ترین مرد دنیا را پدید آورد» ناگفته‌هایی از زندگی خصوصی عمویش را افشا کرده است. کوهن، اما در کتاب «بی‌وفا: داستان واقعی» به‌سراغ مهم‌ترین بازه زندگی دونالد ترامپ یعنی کمپین انتخاباتی سال ۲۰۱۶ و روز‌های پس از آن رفته است؛ دوره‌ای که رابرت مولر، بازرس ویژه در آن کندوکاو کرد تا پرونده دخالت احتمالی روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را کشف کند. مولر نتوانست ترامپ را محکوم کند، اما کوهن به‌علت نقش‌آفرینی‌اش برای تخلفات ترامپ، محکوم به حبس شد. او که در دوران روند استیضاح رئیس‌جمهور آمریکا در پرونده اوکراین‌گیت، انتقاد از ترامپ را آغاز کرده بود، فردا (سه‌شنبه) در آستانه انتخابات نوامبر، کتابش را وارد بازار می‌کند.

کوهن چه می‌گوید؟

در هر ۳ کتابی که علیه ترامپ منتشر شده است، رد افشاگری‌های باورنکردنی به‌خوبی به چشم می‌خورد. کوهن نیز همچون بولتون و مری ترامپ، این افشاگری‌ها را در جای‌جای کتابش آورده است. او در این کتاب ضمن عذرخواهی از نقشش در روی کار آمدن ترامپ می‌گوید بیش از آنچه انجام داده است حاضر به دروغ گفتن، تقلب و زورگویی بود تا بتواند به رئیس دیرینه خود در پیروزی در انتخابات و رسیدن به کاخ سفید کمک کند. او در بخشی از کتابش نگرانی امروز برخی دموکرات‌ها از عدم پذیرش شکست توسط ترامپ را تکرار کرده و گفته است: «ترامپ هرگز با آرامش سمت خود را ترک نخواهد کرد.»

کوهن که هم‌اکنون درحال گذراندن مجازات سه‌سال حبس به‌خاطر جرایمی نظیر دروغ‌گویی به کنگره است، در این کتاب می‌نویسد مصداق تعریف ترامپ از یک شخص قدرتمند، ولادیمیر پوتین بود: «ترامپ عاشق پوتین بود. چون این رهبر روسیه قابلیت دراختیار گرفتن کل یک کشور و اداره آن مثل شرکت شخصی خودش و همچون شرکت ترامپ را دارد.»
 
«تحسین‌های ترامپ از ولادیمیر پوتین صرفا به‌خاطر عشقش به پول بوده و به اشتباه پوتین را» با یک ضرب به‌عنوان ثروتمندترین مرد جهان شناسایی کرده بود.» براساس آنچه او نوشته، ترامپ شیفته ثروت و نفوذ یک‌جانبه پوتین بود و از آنچه وی توانایی رئیس‌جمهور روسیه برای کنترل همه‌چیز از مطبوعات این کشور گرفته تا امور مالی می‌خواند، هیجان‌زده بود. کوهن می‌نویسد: «برای من، حبس‌کردن دشمنان سیاسی، جرم‌انگاری علیه مخالفان، رعب و وحشت یا ورشکستگی مطبوعات آزاد از طریق دادخواست‌های افترا پیش‌بینی همه‌جانبه ترامپ قبل از شروع کاندیداتوری ریاست‌جمهوری مشهود نبود. من صادقانه اعتقاد دارم افراطی‌ترین ایده‌ها درمورد قدرت و کاربرد‌های آن، وقتی شکل گرفت که وی به‌طور جدی درمورد پیامد‌های به دست آوردن قدرت و چگونگی استفاده از آن در حداکثر سطح مطلوب ممکن تامل کرد.»

تبانی با روس‌ها علیه کلینتون

مهم‌ترین بخش کتاب کوهن، شاید قسمتی باشد که او به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ و تبانی با روس‌ها اشاره می‌کند. او می‌نویسد: «آنچه به‌نظر می‌رسید تبانی بود، درواقع تلاقی منافع مشترک در صدمه زدن به هیلاری کلینتون از هر طریق ممکن بود.» وی همچنین ادعا کرده با توجه به اینکه خود ترامپ انتظار شکست در رقابت‌های ریاست‌جمهوری را می‌داد، به‌دنبال این بود که با ایجاد رابطه با پوتین، پس از انتخابات از توسعه املاک و مستغلاتش در مسکو، سود و بهره اقتصادی ببرد: «ترامپ در تلاش بود با تقدیر از پوتین و تاکید بر تغییر سیاست تحریم‌های آمریکا علیه این کشور در دوره ریاست‌جمهوری، پروژه برج ترامپ مسکو را به دست بیاورد.»

به گزارش سی‌ان‌ان، کوهن اشاره‌ای نیز به دیدگاه‌های نژادپرستانه ترامپ داشته است. او می‌نویسد ترامپ گفته سیاه‌پوستان و لاتین‌تبار‌ها مردم من نیستند. ترامپ اقلیت‌های آمریکا را کم‌اهمیت می‌دانسته و در زمان کمپین انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ گفت آرای لاتین‌تبار‌ها را کسب نخواهد کرد. طبق گفته کوهن، ترامپ اظهار کرده بود: «آن‌ها هم مثل سیاه‌پوست‌ها برای آنکه به من رای بدهند، بیش از حد احمق هستند.» کوهن می‌نویسد سه فرزند ارشد ترامپ پس از اعلام تبلیغات نژادپرستانه‌اش، در سال ۲۰۱۵ به دفتر او آمدند و از او خواستند پدرشان را متقاعد کند که از رقابت‌های انتخاباتی به‌دلیل خسارتی که شعارهایش به شرکت ترامپ وارد می‌کند، کنار رود. کوهن به نقل از ایوانکا می‌نویسد: «شما باید پدر را متقاعد کنید کمپینش را متوقف کند. این باعث نابودی شرکت می‌شود.» کوهن نوشته است ترامپ بعد از مرگ ماندلا در سال ۲۰۱۳ اظهارات شدیدا توهین‌آمیزی را با الفاظ رکیک درباره این رهبر فقید آفریقای‌جنوبی به زبان رانده است. ترامپ در بخشی از صحبت‌هایش گفته است: «حالا ماندلای لعنتی یک چاه مستراح است. او رهبر نبود.» کوهن می‌نویسد ترامپ در یک مقطع گفت: «یک کشور تحت اداره یک شخص سیاه‌پوست به من بگو که چاه مستراح نباشد! همه آن‌ها تماما چند مستراح لعنتی هستند.»

رسوایی جنسی ترامپ

سخت‌ترین قضاوت برای رسانه‌ها به وقایعی اختصاص دارد که مربوط به نقش ترامپ در رسوایی پرداخت حق‌السکوت به زنان بازیگر فیلم‌های بزرگسالان که زمانی ریاست‌جمهوری وی را تحت‌تاثیر قرار داد، پرداخته است. کوهن می‌نویسد: «ترامپ گفت هرگز برای چنین مسائلی پول پرداخت نمی‌کنم، اما بسیاری از دوستان به من توصیه کردند که به این زنان پول دهم. اگر این مساله افشا شود نمی‌دانم طرفدارانم چطور واکنش نشان می‌دهند. اما شرط می‌بندم از نظر آن‌ها رابطه داشتن من با یک بازیگر فیلم‌های پورنوگرافی بسیار باحال و امری عادی است.» با وجود این، ترامپ در آستانه انتخابات ۲۰۱۶ موافقت کرده بود ۱۳۰ هزار دلار به‌عنوان حق‌السکوت به یک زن بازیگر فیلم‌های بزرگسالان به‌نام «استورمی دنیلز» پرداخت کند. کوهن نوشته، ترامپ در آن زمان این‌طور استدلال کرد که اگر این رابطه فاش شود مجبور به پرداخت مبلغ خیلی بالاتری به همسرش می‌شود. کوهن اضافه کرده ترامپ بعدا پول او را با «صورت‌حساب‌های قلابی حق وکالت» بازپرداخت کرده است. کوهن می‌گوید ترامپ از بابت همان جرایمی که خودش را به زندان فرستاده، گناهکار است.

کوهن؛ کارچاق‌کن ترامپ

مایکل کوهن به مدت ۱۰ سال وکیل و به نوعی کارچاق‌کن دونالد ترامپ بوده است. تبار خانوادگی وی مانند بسیاری از اطرافیان نزدیک ترامپ به یهودیان می‌رسد؛ پدر وی یک جراح بوده و گفته می‌شود از نجات یافتگان واقعه هلوکاست است. وی در دوران ابتدایی حضور خود در سیاست به حزب دموکرات گرایش داشت. کوهن در انتخابات ۱۹۸۸ آمریکا به‌عنوان کار‌آموز در ستاد انتخاباتی «مایکل دوکاکیس» نامزد دموکرات‌ها حضور داشت، اما در این انتخابات جورج بوش پدر از حزب جمهوری‌خواه توانست به کاخ سفید راه پیدا کند. کوهن در سال ۲۰۰۳ از سوی جمهوری‌خواهان برای عضویت در شورای شهر نیویورک نامزد شد، اما از رقیب دموکرات خود شکست خورد. او در سال ۲۰۰۸ به سمت دموکرات‌ها چرخید و در این سال به باراک اوباما نامزد حزب دموکرات رای داد، اما پس از مدتی از سیاست‌های رئیس‌جمهور سابق آمریکا سرخورده شد. کوهن از سال ۲۰۰۸ تا ماه می ۲۰۱۸ در استخدام ترامپ قرار داشت و به‌عنوان معاون و دستیار در سازمان‌های خصوصی تحت‌نظر ترامپ همانند «ترامپ اینترتینمنت» و نیز شرکت «اریک ترامپ» متعلق به فرزند رئیس‌جمهور آمریکا فعالیت کرده بود. زندگی شخصی و فعالیت‌های کاری کوهن با آغاز ریاست‌جمهوری ترامپ به سطح رسانه‌های آمریکا آمد. در سال ۲۰۱۷ نیویورک‌تایمز در مقاله‌ای به بررسی زندگی کوهن پرداخته و وی را فردی علاقه‌مند به سبک زندگی تجملی و لوکس توصیف کرد. مساله‌ای که البته تا حدود زیادی درست است. کوهن در دوران تحصیلش در کالج یک خودروی پورشه و نیز یک بنتلی داشته است. او همچنین عروسی خود را در یکی از هتل‌های مجلل نیویورک برگزار کرده است.

مشکل کوهن، اما در سطح رسانه‌ها باقی نماند بلکه به‌سرعت پای وی به یکی از مطرح‌ترین پرونده‌های سیاسی آمریکا باز شد. تنها یک سال پس از ریاست‌جمهوری ترامپ و تشکیل تیم تحقیقات ویژه برای بررسی فعالیت‌های کمپین انتخاباتی او همانند دخالت روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ کوهن نیز مانند دیگر نزدیکان ترامپ زیر ذره‌بین قرار گرفت. در ۹ آوریل ۲۰۱۸ اف‌بی‌آی به دفتر کار، محل زندگی و اتاق وی در یک هتل به‌صورت ناگهانی یورش برده تا بتوانند به اسناد و مدارکی علیه او دست یابند. این اقدام بنا به درخواست «رابرت مولر» بازرس ویژه پرونده تخلفات کمپین انتخاباتی ترامپ انجام شد. در ۲۱ اوت ۲۰۱۸ کوهن هشت مورد از اتهامات علیه خود شامل مواردی همچون نقض مقررات مالی در مبارزات انتخاباتی، تقلب مالیاتی و تقلب در بانک را پذیرفت و گفت قوانین مالی مبارزات انتخاباتی را به دستور ترامپ و با هدف تاثیر بر انتخابات ۲۰۱۶ نقض کرده است. اعترافات کوهن البته ازسوی ترامپ و اعضای تیم او رد شده است. آن‌ها تخلفات کوهن را مربوط به شخص خودش می‌دانند و می‌گویند او خود دست به این اقدامات زده است. سال گذشته میلادی و در بحبوحه استیضاح ترامپ که با شرکت کوهن در برخی از جلسات استماع کنگره نیز همراه بود، وکیل سابق ترامپ اعترافاتی علیه رئیس سابق خود انجام داد و مدعی شد این تخلفات را به دستور وی انجام داده است. نکته جالب توجه در این برهه آن بود که جمهوری‌خواهان کوهن را به دلیل محکوم شدن در پرونده‌های متعددی که مربوط به ترامپ نیز بوده است، دروغگو و فریبکار توصیف کردند و شهادت او در کنگره را بی‌اعتبار دانستند. ترامپ نیز او را به استناد همین تخلفات دروغگو نامید. ازجمله اعترافات مهم کوهن علیه ترامپ در کنگره افشای اطلاع ترامپ از هک شدن ایمیل‌های «کمیته ملی دموکرات» است. درز اطلاعات این ایمیل‌ها ضربه سختی به هیلاری کلینتون، رقیب دموکرات ترامپ زد و باعث شد تا ترامپ در میان ناباوری برنده انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ شود.

کوهن در این زمینه گفته است هنگامی که در ماه جولای سال ۲۰۱۶ در دفتر ترامپ بوده است «راجر استون»، مشاور سیاسی ترامپ با او تماس گرفته و می‌گوید با جولین آسانژ، بنیانگذار ویکی‌لیکس صحبت کرده است. به گفته کوهن، وی با دستور ترامپ ۵۰۰ فرد و سازمان را تهدید کرده بود تا خواسته‌های ترامپ را اجرا کنند. یکی از ماموریت‌ها مربوط می‌شد به دستور ترامپ به کوهن برای تهدید کالجی که ترامپ در آن درس خوانده، بود. بر این اساس وکیل ترامپ مجبور شده تا کالج «اس‌ای‌تی» را برای عدم انتشار نمرات در آزمون ورودی این کالج تحت فشار قرار دهد. مایکل کوهن ماه دسامبر سال ۲۰۱۸ به دلیل تخلف مالی در کارزار انتخاباتی ترامپ از طریق حق‌السکوت دادن به یکی از معشوقه‌های سابق رئیس‌جمهور آمریکا، فرار مالیاتی و نیز دروغگویی به کنگره به‌طور مجموع به ۳ سال حبس محکوم شد و هم‌اکنون در زندان به سر می‌برد. او در اوایل سال ۲۰۲۰ به دلیل شیوع کرونا، از بازداشت به حبس خانگی آمد، اما پس از مدتی به دلیل فشار‌های دولت ترامپ مجددا به زندان بازگشت. مقامات دولت ترامپ دلیل بازگشت مجدد کوهن به زندان را نارضایتی او از شرایط حبس خانگی عنوان کرده بودند، اما خود وی دلیل دیگری را عنوان کرده است. کوهن می‌گوید پس از اطلاع اعضای دولت ترامپ از تصمیمش برای نگارش کتابی افشاگرانه درباره رئیس‌جمهور آمریکا از او خواسته‌اند تا توافقنامه‌ای را امضا کند که مانع گفت و گو او با رسانه‌ها می‌شد، اما وی با این مساله مخالفت کرده و به زندان بازگردانده شده است.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه فرهیختگان، تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۳۹۹، کد خبر: farhikhtegandaily.com/۴۵۵۰۶
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین