پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۱۷۰
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۶
یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه زنگ خطری برای جنگ مخوف در آب به گوش می رسد گفت: لازم است با تمرکز بر مدیریت مصرف منابع آب بهره وری در مصرف آب بخصوص در حوزه کشاورزی به حداکثر برسد.

شعار سال: غلامرضا حیدری در نطق میان دستور در صحن علنی یکشنبه مجلس اظهار کرد: 85 درصد از وسعت کشور شامل مناطق فراخشک، خشک و نیمه خشک است. از این رو کمبود آب در کشور پدیده جدیدی نیست به طوری که آخرین دوره خشکسالی ایران از چند دهه گذشته آغاز شد و از سال 86 شدت بیشتری یافت.

وی با بیان اینکه گرم شدن کره زمین در بسیاری از نقاط جهان تغییراتی در چرخه آب و رژیم بارش ایجاد کرد افزود: سرانه منابع آب در ایران از 22 کشور دنیا کمتر است و میانگین سرانه منابع آب در جهان 3.6 برابر ایران است در این شرایط بیش از 90 درصد مصرف آب در بخش کشاورزی است و بازده آبیاری در این بخش تنها 30 درصد است. موضوعی که باعث از دست رفتن آب و صدمات جدی و جانبی از قبیل کاهش حاصل خیزی آب، تولیدات کشاورزی و آلودگی آبهای سطحی و زیر زمینی می شود.

نماینده تهران با تاکید بر لزوم اصلاح رویکردهای فعلی در استفاده از آب به لزوم تشکیل شرکت های سهامی زراعی اشاره و اظهار کرد: در حال حاضر کشاورزان با داشتن زمین های کوچک قادر به صرفه جویی در آب نیستند که شرکت های سهامی زراعی می توانند با رویکرد کشت یکپارچه و استفاده از منابع آبی موجود با حداکثر بهره وری در مصرف آب صرفه جویی کرده و بسیار مفید باشند. کاری که در کشورهای چین، هندوستان و ترکیه انجام می شود.

حیدری، استراتژی استفاده از بذرهای با نیاز آبی کمتر و محصول بیشتر با توسعه و اصلاح نباتات و استراتژی خارج کردن کشت های با نیاز آبی بالا همچون نی شکر را از جمله راهکارهای صرفه‌جویی در مصرف آب در بخش کشاورزی اظهار و عنوان کرد: در همین راستا می توان از استراتژی توسعه آبیاری تحت فشار، بارانی و قطره ای استفاده کرد که قطعا شرکت های سهامی زراعی می توانند در این راه کمک های شایانی کنند.

به گفته وی، استراتژی توسعه کشت های گلخانه ای با کاهش مصرف آب به یک دهم مقدار رایج و افزایش میزان محصول به 10 برابر در کنار تشویق به کشت محصولات با نیاز آبی کمتر حتی سیب زمینی را از دیگر راه های کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی عنوان کرد.

نماینده تهران همچنین در ادامه با بیان اینکه وجود مسائل و مشکلات جدی در عرصه اقتصاد و آموزش و پرورش یک واقعیت است گفت: همچنان بعد از گذشت 38 سال از انقلاب شیوه های آموزشی ما با ایرادات فراوانی همراه است که لازم است دولت به مجلس با رویکرد واقع بینانه تری در جهت رفع مشکلات گام های اثر بخشی بردارد.

حیدری با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و رزمندگان گفت: آرزو می کنم هرگز دچار جنگ و خشونت دیگر نشویم این روزها که خاورمیانه در آتش جنگ و خونریزی می سوزد زمزمه ها بر جاروجنجال های تحمیل جنگ دیگر بر ملت مظلوم ایران به گوش می رسد. امید همه صلح طلبان دلسوز جامعه آن است همانگونه که در جنگ عراق با کویت و آمریکا با تدبیر و درایت و دوراندیشی رهبری گرفتار خشونت و جنگ نشدیم این بار با تدبیر و هدایت داهیانه معظم له از مصیبت های جنگ دیگر برهیم.

وی تاکید کرد: جنگ تنها منافع جنگ افروزان و فروشندگان تسلیحات کشتار جمعی و دلالان را فراهم می کنند آنها این دام ها را پهن می کنند تا رویکرد صلح طلبی ایرانیان به رویکرد نظامی گری تبدیل کنند. قطعا استمرار سیاست ها و ادبیات ریاست جمهوری در این زمینه راهگشا و تسهیل گر است.

این عضو فراکسیون امید در بخش دیگر از نطق خود با بیان اینکه یکی از خطرات پیش روی جامعه رواج این اندیشه است که هدف وسیله را توجیه می کند گفت: رواج فرهنگ دروغگویی، بی اعتمادی، پشت پا زدن، تعدی به حقوق دیگران، ترجیح منافع فردی به ملی، غارت اموال عمومی، برباد دادن میلیاردها دلار ثروت کشور و خانه نشین کردن افراد دلسوز و موثر از جمله نتایج نامبارک چنین اندیشه ای است.

وی در پایان از همه صاحب نظران به ویژه علما درخواست کرد که بیش از آنکه سرمایه اجتماعی دچار آسیب شود تحقیقات لازم در این زمینه صورت گیرد چون آنچه می تواند نظام و ملت ما را در جهان خشونت زده و پر آشوب در برابر خطرات و تهدیدات قدرت های زورگو، مقاوم و سربلند نگه دارد همبستگی ملی و همگرایی میان آحاد جامعه و مسئولان است.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاري ايسنا، تاریخ انتشار: 4 مهر 1395، کد مطلب: 95070401678:www. isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین