پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۳۷۰۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۸
آرش محبی نژاد عدم تولید خودرو را در قطعات در گمرک مانده دانست و گفت: فروشنده خارجی به ما مواد اولیه فروخته و مبلغ آن نیز پرداخت شده است، اما تحریم‌ها مانع ورود این کالا‌ها به کشور شده و گمرک اجازه ترخیص نمی‌دهد.
شعار سال: این روز‌ها شاهد تصاویر مختلفی از پارکینگ خودروسازان کشور هستیم که مملو از خودرو‌های ناقص است، خودرو‌هایی که مشکل یک یا ۲ قطعه دارند و در صورت تکمیل می‌توانند با عرضه، باعث کاهش التهابات در بازار خودرو شوند.

به گفته نمایشگاه داران خودرو یکی از اصلی‌ترین مشکلات گرانی خودرو، عدم عرضه خودرو توسط کارخانه به بازار است که اگر تولیدی‌ها به بازار عرضه شود، باعث کاهش قیمت‌ها خواهد شد. برای پیگیری حل این مشکل خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان به جاده مخصوص رفته و زمانی که به پارکینگ خودروسازان مراجعه کرده، با انبوهی از خودرو‌های ناقص در پارکینگ برخورد می‌کند.

به گفته یکی از کارکنان شاغل در این پارکینگ ها، خودرو‌هایی که کف کارخانه هستند عمدتا مشکل کمبود قطعه و نداشتن برخی قطعات مانند چراغ، رودری و قطعات‌های تک دارند.

در همین رابطه، سید مهدی ملت شاهی مدیر خدمات بازرگانی ایران خودرو در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه برخی از قطعات مورد نیاز برای تکمیل ساخت یک خودرو در گمرکات مانده است، گفت: در حال حاضر گمرکات برای ترخیص قطعات دپو شده همکاری دارند، اما مقدار قابل توجهی از قطعات در گمرکات مانده است و همین عامل باعث مشکل در تکمیل خودرو‌های ناقص شده است.

او با تاکید بر اینکه ماندگاری قطعات و مجموعه‌های خودرویی در گمرک طبق روال معمول است، گفت: مواد اولیه مانند ورق آهن آلات خاص و قطعاتی مانند کاتالیست و سیستم‌های الکترونیک خودرو از جمله محموله‌های ایران خودرو است که در حال ترخیص از گمرکات اجرایی کشور هستند. این محموله‌ها شامل ۲۱۰ بارنامه متعلق به ایران خودرو بدون احتساب تامین کنندگان داخلی، در حال تخصیص ارز به صورت نیمایی یا استفاده از سامانه جامع تجارت هستند.

گزارش - تعیین تکلیف ۹۰۰ کانتینر قطعات خودرو در گمرکات

ملت شاهی تصریح کرد: هر چقدر فرآیند ترخیص کالا سرعت یابد، تولید ایران خودرو نیز با ظرفیت بالاتری ادامه می‌یابد که سبب افزایش عرضه خودرو به بازار، اجرای تعهدات معوق و در نتیجه رضایت بیشتر مشتریان خواهد شد.

مدیر خدمات بازرگانی ایران خودرو خواستار تسریع در ترخیص مواد اولیه، قطعات و مجموعه‌های خودرویی از گمرک متناسب با سرعت تولید در ایران خودرو شد و اظهار کرد: آهنگ تولید امسال ایران خودرو نسبت به سال گذشته افزایش قابل توجهی یافته و ضروری است تا قطعات مورد نیاز نیز با سرعت بیشتری به خطوط تولید تزریق شود.

او در خصوص میزان کانتینر‌هایی که در گمرکات مانده است، گفت: در حال حاضر حدود ۹۰۰ کانتینر در گمرکات مانده و منتظر ترخیص آن‌ها هستیم.


کباری، معاون بازرگانی گروه خودروسازی سایپا در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه میزان قابل توجهی قطعات و مواد اولیه در گمرکات هستند، گفت: بخش عمده ناقصی قطعات مورد نیاز برای تکمیل ساخت خودرو مربوط به کاتالیست و Ecu است که این موارد در گمرکات مانده و منتظر ترخیص آن‌ها هستیم.

میر اشرفی رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه ۸ میلیون تن کالا در اماکن گمرکی کشور موجود است، گفت: سه و نیم میلیون تن از این کالا‌ها مربوط به کالا‌های اساسی و سه و نیم میلیون تن هم مربوط به کالا‌های غیر اساسی و مواد اولیه و واسطه‌ای تولید می‌شود و یک میلیون تن کالا و مواد اولیه در قالب مواد کانتینری است.

گزارش - تعیین تکلیف ۹۰۰ کانتینر قطعات خودرو در گمرکات

او ادامه داد: در سفر اخیر جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور به هرمزگان، مقرر شد تا پایان هفته در خصوص کالا‌های اساسی تصمیمات نهایی گرفته شود.

میر اشرفی توضیح داد: کالا‌های اساسی به دو گروه تقسیم می‌شوند که بخشی از آن‌ها دارای ارز ترجیحی هستند و چنانچه واردکننده تمایل به ترخیص کالا قبل از تامین ارز داشته باشد می‌تواند با تعهد سه ماهه بانک مرکزی ۵ قلم کالا را بدون کد رهگیری ترخیص کند.

رئیس کل گمرک کشور با بیان اینکه این وارد کنندگان مشمول ارز ترجیحی می‌شوند افزود: برخی کالا‌هایی که مشمول ارز ترجیحی نمی‌شوند، با ارز نیمایی ترخیص می‌شوند، اما در اولویت اول دریافت ارز نیمایی قرار می‌گیرند. ترخیص سریع ۲۰ قلم کالای اساسی که پنج قلم از آن‌ها مشمول ارز ترجیحی می‌شوند و ۱۵ قلم هم مشمول دریافت ارز ترجیحی نمی‌شوند در دستور کار قرار دارد.

عمده کالای خودروسازان ترخیص شده است!
او در پاسخ به پرسش باشگاه خبرنگاران جوان مبنی میزان دپوی قطعات مورد نیاز خودروزسازان در گمرک توضیح داد: ماده ۴۲ قانون امور گمرکی به ویژه در مورد قطعات خودرو به موضوع‌های اشاره کرده است که با پیشنهاد وزارت صمت، رئیس‌کل گمرک می‌تواند از این تسهیلات ماده مذکور استفاده کند و ما هم در چند ماه گذشته بار‌ها از آن بهره برده ایم.

میراشرفی افزود: خودروسازان به وسیله همین تسهیلات وی با اظهار کالا و پرداخت تضمین‌ها بدون نیاز به مسائلی که باعث رسوب کالا می‌شد، عمده کالاهایشان را ترخیص کرده اند. این تسهیل همچنان ادامه دارد و البته پیشتر هم از آن استفاده می‌شد. در مورد مواد اولیه باید منتظر مصوبه آن باشیم.

او گفت: گمرک درباره موارد خاص خودروسازان را معطل نگذاشته است، اما در مورد مواد اولیه مشکل وجود داشته است.

میر اشرفی با بیان اینکه این ۸ میلیون تن کالا‌های در گمرک عملاً رسوب شده نیستند، افزود: از ابتدای سال تاکنون ۱۶ میلیون تن کالا وارد بنادر و گمرکات کشور شده و به طور میانگین ماهی ۲.۷ میلیون تن کالا ترخیص می‌شود.

او توضیح داد: رسوب داخلی در گمرکات کمتر از یک میلیون تن است و قسمت عمده آن‌ها ترخیص شده اند. با این تصمیمات امیدواریم مشکل قسمت عمده این کالا‌ها رفع شود. در گمرکات کشور حدود ۱۳ هزار خودرو قرار داشت که طبق مصوبه هیئت وزیران حدود ۱۰ هزار خودرو در سال ۹۸ تعیین تکلیف و ترخیص شد و تعداد کمی هم در سال ۹۹ ترخیص شد و این مصوبه تا ۲۶ شهریور ۹۹ تمدید داشت.

او ادامه داد: حدود کمتر از ۳ هزار خودرو در گمرکات باقی مانده است که این خودرو‌ها دارای پرونده رسیدگی در محاکم قضایی هستند و هر زمان که تعیین تکلیف شوند، یا ترخیص می‌شوند یا تشریفات متروکه برای آن‌ها اجرا می‌شود و به سازمان اموال تملیکی می‌روند.

او افزود: خودرو‌های بالای ۲ هزار و ۵۰۰ سی‌سی و خودرو‌های ساخت طرف‌های ممنوع‌المعامله (آمریکا و رژیم صهیونیستی) اصلاً وارد نشدند. این خودرو‌ها اگر وارد شوند یا به نفع دولت ضبط می‌شود و یا این که واردکننده می‌تواند خودرو را مرجوع کند.

مواد اولیه و قطعات خودرو در گمرکات دپو شده است!

آرش محبی نژاد دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور در گفت‌‎وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: این روز‌ها شاهد کاهش تولید هستیم و اگر به قطعه سازان رسیدگی نشود، خط تولید تمام قطعه سازی‌ها متوقف خواهد شد که به صنعت خودروسازی ضرر می‌زند.

به گفته او، هم مواد اولیه هم قطعات در گمرکات مانده اند که اگر ترخیص نشوند باعث می‌شود خط تولید قطعات متوقف شود.

مطلب زاده عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: عدم تولید خودرو به این دلیل است که قطعات در گمرک مانده و همین عامل در تولید خودرو تاثیر گذار بوده است. فروشنده خارجی به ما مواد اولیه فروخته و مبلغ آن نیز پرداخت شده است، اما تحریم‌ها مانع ورود این کالا‌ها به کشور شده و گمرک اجازه ترخیص نمی‌دهد.

او بیان کرد:۳۴۳ میلیون یورو صرفه جویی ارزی از طریق میز‌های نهضت ساخت داخل بوده است؛ که همین میزان می‌توانست صرفه جویی شود. تسهیلات پایین می‌تواند به نهضت ساخت داخل کمک کند، اگر به تولید کنند وام با بهره ۱۰ درصد داده شود به تولید کمک می‌کند.

حالا بعد از ناهماهنگی در توزیع و قیمت گذاری خودرو، کشمکش‌ها به تولید رسیده و مشخص نیست چه کسی پاسخگوی ضرر و زیان مشتریان خواهد بود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار:13 مهر ۱۳۹۹، کد خبر:7513367، yjc.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
0
0
ديگه واقعا چيزهايي كه شريان اصلي توليد هستند رو توي گمرك زنداني نكنيد واقعا! خيلي ميتونه رو قيمت خودرو اثرگذار بوده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین