پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 30
کد خبر: ۳۰۵۰۷۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۸
صف‌های خرید تسه‌ها امروز با رشد ۵ درصدی این تسه‌ها همراه بود که پیش بینی می‌شود با ادامه این مسیر برای بار سوم در تاریخ معاملات این اوراق، قیمت آن از مرز ۱۰۰ هزار تومان بگذرد، باید دید ناظر بازار این بار برای کنترل بازار چه راهکاری اتخاذ می‌کند.
شعار سال: رشد قیمت اوراق تسهیلات مسکن بانک مسکن (تسه) ادامه یافت. غالب تسه‌ها امروز نیز در فرابورس صف خرید شدند و رشد قیمت ۵ درصدی را به ثبت رساندند.

قیمت تسه شهریور ۹۹ به بیش از ۹۵ هزار تومان رسید و برآورد می‌شود با ادامه این مسیر طی روز‌های آینده قیمت تسه برای سومین بار در تاریخ معاملات این اوراق در فرابورس به بیش از ۱۰۰ هزار تومان برسد. پیش از این یک بار تابستان ۹۳ این اتفاق رخ داد و بار دیگر تابستان ۹۵.

بررسی معاملات امروز دیگر اوراق تسهیلات مسکن نشان می‌دهد، تسه ماه‌های قبل‌تر نیز در سقف مجاز قیمت‌گذاری شده‌اند. بر این اساس نرخ تسه‌های سررسید سال ۹۹ در کانال ۹۰ هزار تومان به قرار گرفت. تسه‌های ماه‌های سال ۹۸ نیز بیش از ۸۵ هزار تومان قیمت‌گذاری شدند.

این قیمت‌ها در حالی است که سال گذشته در همین روز‌ها نرخ تسه‌ها در کانال ۴۰ هزار تومان قرار داشت. رشد قیمت این اوراق در ماه‌های اخیر شدت یافته است، به طوریکه برخی از آن‌ها طی دو ماه گذشته حدود ۳۰ درصد رشد را تجربه کرده‌اند.

در حالی تسه‌ها برای رسیدن به نرخ ۱۰۰ هزار تومان خیز برداشته‌اند که به ازای هر ۵۰۰ هزار تومان تسهیلات مسکن باید یک اوراق تهیه شود؛ بنابراین برای دریافت وام ۲۴۰ میلیونی مسکن اولی‌ها در تهران (۲۰۰ میلیون تومان وام مسکن و ۴۰ میلیون تومان جعاله) باید ۴۸۰ برگه تسه خریداری کرد. بر این اساس متقاضیان این وام باید حدود ۴۸ میلیون تومان برای دریافت آن بپردازند. این رقم سال پیش در همین روز‌ها حدود ۱۹ میلیون تومان بود.

محدودیت بیشتر یا عرضه بیشتر؟
رسیدن نرخ اوراق تسهیلات مسکن به بیش از ۱۰۰ هزار تومان در سال ۹۳ موجب شد ناظر بازار محدودیت‌هایی را در بازار در راستای کاهش سفته بازی اعمال کند. با این حال عدم تناسب عرضه و تقاضای اوراق در فرابورس در کنار افزایش سقف تسهیلات مسکن موجب شد که نرخ این اوراق بار دیگر در سال ۹۵ از مرز ۱۰۰ هزار تومان عبور کند. افزایش عرضه راهکاری بود که در آن سال برای کنترل نرخ‌ها انجام شد.

محدودیت‌ها در حال حاضر در بازار تسه به این شکل است که خریداران این اوراق تا ۴ ماه اجازه فروش آن را ندارند. همچنین هر کد معاملاتی در هر جلسه نمی‌تواند بیش از ۲۸۰ برگه سفارش خرید وارد کند. اما با وجود این محدودیت‌ها رشد قیمت‌ها ادامه داشته است. احتمال افزایش سقف تسهیلات مسکن که اخیرا وزیر راه و شهرسازی از ارائه پیشنهاد آن به بانک مرکزی خبر داده بود یکی از دلایل افزایش اقبال از خرید تسه‌ها عنوان می‌شود. در عین حال نرخ صعودی دلار در بازار، موجب افزایش انتظارات تورمی از جمله در بازار مسکن شده و این خود استقبال از خرید مسکن با کمک دریافت تسهیلات را افزایش داده است.

باید دید این بار با رسیدن نرخ تسه‌ها به مرز روانی ۱۰۰ هزار تومان ناظر بازار چه اقدامی برای کنترل بازار انجام خواهد داد؟



شعار سال با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از بورسان، تاریخ انتشار خبر: ۱۹ مهر ۱۳۹۹، کد خبر: -، bourseon.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
0
0
واقعا حس میکنم مسکن خیلی وقته که رها شده و کسی هم به فکر جوان هایی که تازه ازدواج کردن نیست
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین