پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۶۲۵۴
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۰
حقوقدان و دبیر انجمن علمی حقوق کودک ایران گفت: وضع موجود حقوق کودک در کشور نابسامان است و بازاندیشی و بازبینی این نظام حقوقی ضروری است.
شعار سال: «آرین قاسمی» گفت: هفته حقوق کودک فرصت مناسبی برای بازبینی و بازاندیشی نظام حقوقی در مورد حقوق کودک است و با آگاه‌سازی همگانی در رابطه با حق‌های کودکان می‌توانیم به سوی وضع مطلوب حرکت کنیم.

وی اظهار داشت: متاسفانه حقوق کودک در ایران جنبه واکنشی دارد و همواره همگان منتظر می‌مانند تا اتفاق ناگواری برای یک کودک یا جمعی از کودکان رخ دهد تا دست به حمایتگری بزنند در حالی که در نظام حقوقی کودک باید جنبه کنشی و فعال داشته باشیم.

قاسمی ادامه داد: حقوق کودک در کشور همیشه ذیل مفهوم خانواده و آموزش کودک دیده شده در حالی که جهان حقوق کودک، وسیع‌تر و پیچیده‌تر از این دو مفهوم است.

دبیر انجمن علمی حقوق کودک ایران با اشاره به ماده سه قانون حمایت از اطفال و نوجوانان به موضوع آگاهی بخشی در زمینه حقوق کودک تاکید کرد و افزود: عمده‌ترین مساله در رابطه با موضوع حقوق کودک، فقدان آگاهی از نظامی حقوق کودک است که شامل حق‌های کودکان و ساختار و سامانه حمایت از کودکان است.

آگاه سازی حقوق کودک، وظیفه همگانی همه شهروندان مسئول است

وی گفت: هیچ رسانه‌ای نمی‌تواند آموزش و آگاهی‌بخشی را به تنهایی پیش برد بلکه آگاه سازی حقوق کودک، وظیفه همگانی همه شهروندان مسئول است و یکی از جنبه‌های مسئولیت شهروند به عنوان یک شهروند فعال، این است که حق‌های کودک را در جامعه تسری بخشد و هر کس در این حوزه اقدام موثری انجام دهد، در نظام حقوق کودک گامی به پیش است.

قاسمی اضافه کرد: بهترین حمایت بزرگسالان از حقوق کودکان تکریم و رعایت عملی حق‌های کودک در برخورد با کودکان است، بنابراین باید حقوق کودک را بیاموزانیم و منظومه فکری حقوق کودک را به ذهن جامعه القا کنیم و این مساله موضوعی برگرفته از اسناد بین المللی و حقوقی نیست بلکه در سیره معصومان است.

دبیر انجمن علمی حقوق کودک ایران افزود: در رابطه با حقوق کودک در اسلام تکالیف وسیعی وجود دارد، اما متاسفانه در عمل به این تکالیف کوتاهی شده است.

وی گفت: پس از موضوع آگاهی بخشی و آموزش حقوق کودک، باید ساختار نظام حقوقی «دوستدار کودکان» برنامه‌ریزی و رویه‌های این ساختار نظام حقوقی شکل گیرد.

قاسمی با اشاره به قانون جدید حمایت از اطفال و نوجوانان افزود: این قانون دستاورد‌ها و نوآوری‌های بسیار خوبی دارد و رویکردی فعال به این حوزه ایجاد کرده است.

حقوق کودک را قرین حقوق بشر با همت و حمایت مضاعف می‌نگریم

این حقوقدان خاطرنشان کرد: حقوق کودک را قرین حقوق بشر با همت و حمایت مضاعف می‌نگریم، بنابراین با این رویکرد، حق‌هایی را برای کودکان لحاظ می‌کنیم که ممکن است برای بقیه افراد در نظر گرفته نشود.

قاسمی گفت: آنچه افزون بر حقوق بشر و حق‌های بزرگسالان در نظر می‌گیریم، فلسفه وجودی حقوق کودک یعنی حمایت همه جانبه از اوست.

وی با اشاره به موضوع حق مصلحت عالیه کودکان افزود: در نظام حقوق بشر اعتقاد داریم هر فردی می‌تواند با اراده و عقل خود تصمیم بگیرد، اما در مورد کودکان می‌گوییم مصلحت عالیه کودک باید توسط فرد بزرگسال در نظر گرفته شود.

هفته کودک از ۱۲ تا ۱۷ مهر ماه با شعار «آینده را باید ساخت» و همزمان با ۸ اکتبر روز جهانی کودک برگزار شد.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ایرنا، تاریخ انتشار: ۲۵مهر ۱۳۹۹، کد خبر: irna.ir، ۸۴۰۶۸۳۲۹
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
0
0
ما اونطور که باید هنوز به حقوق کودک اههمیت نمیدیم و لزوم اجرای این حقوق در جامعه رو رعایت نمیکنیم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
0
0
مخصوصا تو روستا های دور افتاده و مرزی اصلأ معلوم نیست کودکان چگونه رشد می‌کنند نه امکانات مادی هست نه محبتی که نثار کودکان شود
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
0
0
اینکه شما در سایتتون در زمینه حقوق کودک فعالیت میکنید خیلی خوبه ولی ای کاش کمپین هایی رو تشکیل بدید برای احیای این حقوق
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۴
0
0
حقوقکودکان در ایران خیلی وقته که دچار عقب ماندگی شده و کسی به حسابش نمیاره
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین