پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۸۴۷۶
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۲
ستاد مردمی احیای کرکس‌کوه با انتشار بیانیه ای از صدور مجوز جدید بهره‌برداری از معادن بدون ارزیابی محیط زیستی و سکوت سازمان محیط زیست به عنوان متولی طبیعت انتقاد کرد.

شعار سال: متن این بیانیه به شرح زیر است:

«تحفظوا من الارض فإنها أمکم»؛ از زمین حفاظت کنید به درستی که آن مادر شماست. پیامبر اکرم حضرت محمد (ص)

اصل پنجاهم قانون اساسی:

در جمهوری اسلامی‌، حفاظت محیط زیست که نسل امروز و نسل‌های بعد باید در آن حیات اجتماعی رو به رشدی داشته باشند، وظیفه عمومی تلقی می‌شود. از این رو فعالیت‌های اقتصادی و غیر آنکه با آلودگی محیط زیست یا تخریب غیرقابل جبران آن ملازمه پیدا کند، ممنوع است‌.

سکوت سازمان محیط زیست در مقابل تخلفات

شنیده‌ها حاکی از رویکرد جدید وزارت صمت در صدور مجوزهای جدید به منظور بهره‌برداری از معادن بدون ارزیابی محیط زیستی می‌باشد متأسفانه سازمان محیط زیست و سازمان جنگل‌ها و مراتع که متولی امر حفاظت و صیانت از طبیعت ایران هستند همچون گذشته سکوت اختیار کرده و هیچ‌گونه اقدام محسوس و مؤثری با وجود ابلاغ الزامات و مقررات محیط زیستی از سوی قانونگذار در حوزه فعالیت معدنی انجام نمی‌دهند.

امروزه بهره برداری بی‌حساب و کتاب از طبیعت مهمترین معضلی است که بشر با آن دست و پنجه نرم می‌کند، انگار نه انگار که نفس انسان‌ها به طبیعت و تنوع زیستی آن بند است.

امری که سال هاست مغفول مانده

بر اساس قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران (۱۴۰۰-۱۳۹۶) دولت موظف بوده تا با بازنگری در محدوده مناطق چهارگانه محیط زیست و همچنین تعریف و تقسیم‌بندی جدید از مناطق با توجه به تقسیمات نوین اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت IUCN مناطق جدید را از نظر درجه حفاظت محیط‌زیستی معرفی نماید امر مهمی که تمام این سال‌ها مغفول مانده است.

لزوم برخورد سختگیرانه با بهره برداری غیرمنطقی

بر اساس همین قانون شورای عالی معادن موظف است پیش از هرگونه واگذاری پروانه (قبل از بهره برداری) رعایت ملاحظات محیط زیستی و تأکید بر حداقل تخریب منابع طبیعی را درنظر بگیرد و از بهره برداری غیر منطقی جلوگیری و با آن به شکلی سختگیرانه برخورد کند.

نمونه بارز بهره‌برداری بی‌ضابطه و بدون حساب و کتاب از منابع طبیعی به واسطه وجود معادن مخرب را در منطقه حفاظت شده کرکس شهرستان نطنز (به ویژه روستای اوره، کمجان و شهر طرق رود) شاهد هستیم. با شیوه‌ای که دولت در پیش گرفته است دیری نخواهد گذشت که سراسر ایران به دلیل عدم توجه به توسعه‌ی پایدار و بهره‌برداری غیرعلمی و گسترده از منابع و مواهب طبیعی تبدیل به سرزمینی خشک و بی‌آب و علف شود.

جلوگیری از تخریب زیستگاه ها

مهاجرت و خالی شدن مناطق از ساکنان بومی و در نتیجه نا امنی، تخریب زیستگاه، خام فروشی، ورود نیروهای غیر بومی کار ارزان قیمت به بهانه تولید. و اشتغال و سو استفاده‌های گوناگون از این افراد در مناسبات سیاسی تنها تعدادی از پیامدهای تصمیمات برخی از مدیران در پشت درهای بسته است.

مخالفت مقام معظم رهبری با تخریب محیط زیست به بهانه اشتغالزایی

اینگونه مدیران در صدور مجوزهایی که منجر به تخریب محیط زیست و خام‌فروشی به بهانه تحریم و اشتغالزائی صادر می‌کنند کار را به جایی رسانده‌اند که چندی پیش رهبر انقلاب نیز به آن اعتراض و هشدار داده‌اند که باید از خام فروشی در سنگ‌های معدنی قیمتی و فرآوری آنها در خارج و بازگرداندن به کشور با چندین برابر قیمت جلوگیری به عمل آید و آن را از جمله مواردی دانستند که نشان می‌دهد باید در این زمینه کار جدی صورت گیرد.

مقام معظم رهبری پیش تر نیز در رابطه با جلوگیری از تخریب محیط زیست به بهانه اشتغال فرموده بودند: مسأله محیط زیست و حفظ منابع طبیعی، برای ما مسأله‌ای تجمّلاتی و درجه دو نیست؛ یک مسأله حیاتی است و در تلاش ما برای توسعه کشور، اولویّت باید در این بخش باشد.

لزوم توجه فعالان محیط زیست به موضوع احیای کرکس کوه

لذا ستاد مردمی احیای کرکس‌کوه (سماک) ضمن اعتراض به این روند ناصواب، از همه دوستداران محیط‌ زیست و فعالان و کنشگران اجتماعی و نیز مسوولین ذیربط درخواست می‌کند، این موضوع حیاتی را در کانون توجهات خود قرار داده و در جهت جلوگیری از نابودی سرزمین‌مان و ادای وظیفه نسبت به مسوولیت تاریخی خود واکنش‌های مؤثر و سازنده‌ای از خود بروز دهند.

بدیهی است که در عصر حاضر با فراگیر شدن دامنه آگاهی‌ها و شرایط انتشار و ثبت وقایع (به خصوص در موضوعات محیط زیستی) هرگونه تجاهل، بی‌مسوولیتی و چشم پوشی از وظایف اخلاقی، عرفی و قانونی در یاد و حافظه تاریخی ملت ایران ثبت و محفوظ شده و مستندی برای داوری‌های آیندگان خواهد شد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از  خبرگزاری مهر ، تاریخ انتشار: 5 آبان 1399  ، کدخبر: 138842، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
0
0
این ها فکر کنم مخصوصا تو دوره کرونا اثری از میراث فرهنگی ما تو ایران بای نذاشته باشن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
0
0
به بهانه تحریم این ها چه تیشه ای که به ریشه فرهنگ و اقتصاد این مملکت نزدن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
0
0
فعالان محیط زیست کجا هستند که منابع کشور دارد از دست می‌رود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
0
0
به بهانه تحریم به قول این دوست عزیزمون خیلی از منابع و معادن رو به نفع خودشون مفت بری کردن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۸
0
0
دیگه کوه خواری ندیدیه بودیم که اینم دیدیم! واقعا جای تاسف داره که این همه داریم تیشه میزنیم به ریشه مون
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۸
0
0
خوبه این کوه ستاد مردمی احیا هم داره اگر نداشت میخواستن چیکار کنن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
0
0
واقعا اینا از جون میراث ایران چی میخوان؟ میخواید هیچی نداشته باشیم تا تو اینده به نسل بعدی نشون بدیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین