پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۰۰۸۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۹ - ۰۲:۱۵
یکی از دلایلی که طی این سال‌ها برای افزایش نرخ بلیت شناور‌های مسافری در هرمزگان از سوی شناورداران و تشکل صنفی آنان عنوان شده ارزبری قطعه‌های مورد استفاده در این شناور‌ها بوده که با سختی توانسته‌اند شرایط را حفظ کنند.

شعار سال: بخش حمل ونقل دریایی هرمزگان این روز‌ها متاثر از کرونا و گرانی قیمت‌ها بویژه ارز در شرایط سخت برای رونق دست و پا می‌زند و در انتظار کمک‌های ویژه مسئولان است.

یکی از دلایلی که طی این سال‌ها برای افزایش نرخ بلیت شناور‌های مسافری در هرمزگان از سوی شناورداران و تشکل صنفی آنان عنوان شده ارزبری قطعه‌های مورد استفاده در این شناور‌ها بوده که با سختی توانسته‌اند شرایط را حفظ کنند.

تلاش شناورداران برای افزایش ۴۰ تا ۵۰ درصدی این قیمت‌ها از حدود چهار ماه قبل آغاز شده و درحال حاضر قمیت بلیت مسیر بندرعباس - قشم و برعکس برای شهروند ۲۰۰ هزار ریال و برای غیر شهروند ۲۵۰ هزار ریال،  مسیر بندرعباس - هرمز و برعکس هفتاد هزار ریال، مسیر قشم - لارک و برعکس برای غیر شهروند ۲۵۰ هزار ریال و برای شهروندان ۱۰۰ هزار ریال است که بنیاد علوی پرداخت بخشی از هزینه بلیت شهروندان لارک را متقبل شده است، قیمت بلیت مسیر قشم - هرمز و برعکس هم ۲۵۰ هزار ریال است.

شناورداران برای افزایش نرخ بلیت این مسیر‌ها در ماه‌های تیر، مرداد و شهریور بار‌ها به فرمانداری بندرعباس مراجعه کردند، در مرحله بعد در ۱۹ مهرماه برای چند ساعت دست از کار کشیدند تا بتوانند خواسته خود را به پیش ببرند و همین مساله موجب بروز مشکل برای مسافران مسیر‌های دریایی شد که این توقف سفر‌های مسافری دریایی با تلاش و وعده مسئولان برای رفع مشکل‌های شناورداران پایان یافت.

اکنون به نظر می‌رسد شناورداران توانسته‌اند تا اندازه فراوانی به قبولاندن خواسته خود به مسئولان موفق شوند و از طرف دیگر نیز آنان به رعایت دستوکار فاصله گذاری اجتماعی بی‌اعتنایی می‌کنند و برای اجرای آن خواستار پرداخت هزینه صندلی‌های خالی از سوی دولت و مردم هستند.

عمده قطعات شناور‌های مسافری تولید داخل شامل موتور، تجهیزات ناوبری و مکانیکی خارجی بوده و برای خرید آن هزینه ارزی دارد لذا در شرایط تغییرات در قیمت ارز، به تبع آن هزینه ساخت بیشتر می‌شود و از همین رو شناورداران نگران هستند.

با توجه به این وضعیت اگر شناورداران بتوانند قطعه مورد نیاز خود را از صنایع داخلی تامین کنند و ارزی بودن هزینه‌ها به ریالی شدن تبدیل شود علاوه بر اشتغال افراد جویای کار، از فشار به صاحبان شناور‌های دریایی و به تبع آن مردم و مسافران کاسته می‌شود.

در این شرایط باید به این نکته نیز توجه کرد که عمده مسافران شناور‌های دریایی را دانشجویان، کارمندان و یا افراد کم بضاعتی تشکیل می‌دهند که برای کسب درآمد از جزیره‌ها به بندرعباس و یا از بندرعباس به جزیره‌ها سفر می‌کنند و افزایش نرخ بلیت شناور‌ها آنان را با مشکلات فراوانی روبه‌رو می‌کند.

به شناور‌های مسافری یارانه ارزی اختصاص یابد

اسحاق اصلاحی مدیرعامل تعاونی شناور‌های تندرو بندر پیشنهاد داد: با توجه به نوسان نرخ ارز و تأثیر آن بر قیمت لوازم یدکی شناور‌ها برای کمک به بخش گردشگری و مسافری هرمزگان یارانه ارزی اختصاص یابد.

اسحاق اصلاحی افزود: درحال حاضر قطعه‌های این شناور‌ها وارداتی و در داخل تامین نمی‌شود، حتی در بیشتر موارد قابل تعمیر هم نیست لذا نیازمند حمایت ویژه برای سرپا ماندن این صنعت هستیم.

 موافقت ضمنی افزایش نرخ کرایه را گرفته‌ایم

مدیرعامل تعاونی شناور‌های تندرو بندر اظهار داشت: موافقت ضمنی مسئولان هرمزگان را برای افزایش نرخ کرایه شناور‌های مسافری اخذ کرده و منتظر برگزاری جلسه نهایی و ابلاغ نرخ‌های جدید در روز‌های آینده هستیم.

به گفته اصلاحی، افزایش نرخ کرایه سفر‌های دریایی که حدود ۴۰ تا ۵۰ درصدی خواهد بود از فردای ابلاغ رسمی آن‌ها اعمال خواهد شد و رعایت فاصله گذاری اجتماعی ارتباطی به افزایش نرخ کرایه سفر‌ها ندارد.

او می‌افزاید: اگر مسئولان و مردم خواهان رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در سفر‌های دریایی به خاطر شیوع بیماری کرونا هستند باید هزینه صندلی خالی شناور را بپردازند، زیرا فعالان سفر‌های دریایی بخش خصوصی بوده و از رعایت این دستورهای بهداشتی متضرر می‌شوند.

مساله اصلی کوچک بودن صنایع دریایی در ایران است

این موارد را با رییس انجمن شناورسازان هرمزگان در میان گذاشتیم و نظر کارشناسی وی را جویا شدیم که کامبیز عرب گفت: مساله اصلی در این میان کوچک بودن صنایع دریایی در ایران است، زیرا آنگونه که باید در کشور به این صنایع بها نداده‌ایم.

این شناورساز می‌گوید: فولادی که در بدنه کشتی به کار می‌رود فولاد گرم بوده که در کشور توان تولید آن وجود دارد تولید هم می‌شود و بخشی از آن در صنعت کشتی سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مالک شرکت سپهردریا جنوب تصریح کرد: تولید برخی اقلام که شاید تنها در صنعت کشتی سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند به دلیل کوچک بودن صنایع دریایی کشور صرفه اقتصادی ندارد، زیرا کاربرد دیگری هم ندارند.

عرب اظهار داشت: البته باید به این نکته نیز توجه شود که این قطعه‌ها در بخش صنایع نظامی به دلیل نیاز با هزینه بالا هم تولید می‌شوند، اما خرید آن‌ها برای بخش‌های دیگر صرفه ندارد چراکه چند برابر قیمت واردات آن‌ها باید هزینه کنند.

 صنعت دریایی بیشتر مورد توجه قرار گیرد

رییس انجمن شناورسازان هرمزگان تصریح کرد: به بیان ساده آن توجهی که باید به بخش صنایع دریایی بشود نمی‌شود و این سیاست‌ها در وزارت صنعت، معدن و تجارت تنها بر روی کاغذ باقی می‌مانند و انتظار‌ها از بخش دریایی نیرو محرکه برای اجرای آن سیاست برجای خود باقی است.

عرب افزود: قوانینی هم که برای این صنعت وجود دارد به درستی اجرا نمی‌شود به عنوان مثال در قانون داریم که قطعه مورد نیاز کشتی‌ها بدون پرداخت عوارض گمرکی وارد شود، اما در عمل این چنین نمی‌شود.

عرب تاکید می‌کند: ارگان‌های مختلف در این شرایط باید مشکل‌ها را از پیش پای فعالان تولید و اقتصاد بردارند نه اینکه خود عامل مشکل‌سازی شوند،  چرا برای یک مساله ساده که براحتی بین مدیران دو اداره دولتی قابل حل و فصل است باید سال‌ها وقت خود را تلف کنیم.

شورای عالی صنایع دریایی فعال شود

استاندار هرمزگان ششم آبان در دیدار با وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: صنایع دریایی به ویژه کشتی سازی از ظرفیت‌های مهم هرمزگان محسوب می‌شوند و با توجه به دستور معاون اول رییس جمهور، شورای عالی صنایع دریایی باید به سرعت فعال شود تا مسائل این بخش نیز به طور دقیق بررسی و حمایت از صنایع دریایی در اولویت باشد.

فریدون همتی افزود: دستگاه‌ها و سازمان‌های متعددی در بخش‌های مختلف و متنوع حوزه دریا به صورت مجزا و با اهداف و برنامه‌های مختلف فعالیت دارند که براساس اعلام دبیرخانه شورالی عالی صنایع دریایی این امر موجب مناقشه و اتلاف منابع شده و این حوزه را به یکی از بخش‌های کمتر توسعه یافته کشور تبدیل کرده است.

به اذعان رییس انجمن شناورسازان هرمزگان امکان تولید قطعه‌های مورد نیاز این شناور‌ها وجود دارد و حتی کارخانه‌های فولادی توان ساخت و تولید آلیاژ بکار رفته در شناور‌های مسافری را دارند و باید کاری کرد که تولید این قطعه‌ها برای قطعه سازان همانند بخش خودرویی صرفه اقتصادی داشته باشد.

دراین زمینه وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌تواند با سیاست گذاری و تقویت صنایع دریایی و رونق بخشی به این صنعت برخی از قطعه سازان خودرو کشور را به سمت تولید قطعه‌های مورد استفاده در شناور‌ها تشویق و ترغیب کند.

 

 

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مانا، تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۹، کد خبر: -، mana.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۶
0
0
اوضاع اقتصادی بچه های هرمزگان اصلا خوب نیست و این مساله باید زودتر از این ها بررسی مشده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
0
0
برادر من حمایت کجا بوده؟ مواظب باش کلاهت رو باد نبره
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین