پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۰۴۱۲
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۱
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تدوین طرحی قصد دارند بخشی از قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست را اصلاح کنند.
شعار سال: جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی براساس طرحی خواستار اصلاح ماده 22 قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست شدند.
 
متن کامل این طرح به شرح زیر است:
 
ریاست محترم مجلس شورای اسلامی
 
احتراماً طرح ذیل که به امضای 25 تن از نمایندگان مجلس رسیده است، جهت طی مراحل قانونی تقدیم می‌شود.
 
مقدمه (دلایل توجیهی):
 
وقتی سرپرست یا زوجین سرپرست، حکم سرپرستی کودک یا نوجوانی را از دادگاه اخذ می‌نمایند، مطابق با تبصره 1 ماده 22 قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست، سوابق هویت و نسبت واقعی طفل توسط اداره ثبت احوال در پرونده وی حفظ می‌شود و لذا دیگر نیازی نیست در شناسنامه جدید خود طفل هم مفاد حکم دادگاه درج شود.
 
در حال حاضر به خاطر حکم ماده 22 مبنی بر لزوم درج مفاد حکم سرپرستی و نام و نام‌خانوادگی والدین واقعی وی در قسمت توضیحات شناسنامه‌ای طفل، نارضایتی‌های زیادی برای سرپرست و زوجین سرپرست ایجاد کرده است در حالیکه طبق حکم ماده 14 قانون قبلی (قانون حمایت از کودکان بدون سرپرست)، الزام نبود این موارد در شناسنامه طفل درج شود و اضافه شدن این بخش در قانون جدید، بدون آنکه هیچ ضرورتی داشته باشد، اسباب نارضایتی بسیاری را ایجاد کرده است، لذا پیشنهاد اصلاح ماده 22 قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست و حذف قسمت ذیل آن تقدیم می‌گردد.
 
**اسامی نمایندگان امضاکننده این طرح به شرح زیر است:
 
سیدجلیل میرمحمدی‌میبدی
 
جلال محمودزاده
 
کمال حسین‌پور
 
سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی
 
جعفر قادری
 
ذبیح‌الله اعظمی ساردوئی
 
حسن نوروزی
 
فاطمه محمدبیگی
 
انور حبیب‌زاده‌بوکانی
 
علی خضریان
 
نصرالله پژمان‌فر
 
قاسم ساعدی
 
بهزاد رحیمی
 
حسینعلی شهریاری
 
حسین میرزایی
 
سیدجواد حسینی‌کیا
 
احمد محرم‌زاده یخفروزان
 
جعفر راستی
 
علی علیزاده
 
حسین حاتمی
 
علی‌اکبر بسطامی
 
فریدون حسنوند
 
علی‌اصغر عنابستانی
 
موسی احمدی
 
ابراهیم عزیزی
 
براساس این گزارش، طرح اصلاح ماده 22 قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست در جلسه علنی روز ششم آبان سالجاری پارلمان از سوی هیئت‌رئیسه مجلس و به صورت عادی اعلام وصول و برای بررسی به کمیسیون‌های قضائی و حقوقی و بهداشت و درمان ارجاع شده است، این طرح پس از بررسی در کمیسیون‌های مذکور، در یکی از جلسات علنی قوه‌‌مقننه بررسی و پس از تصویب نهایی، به شورای نگهبان ارسال می‌شود.
 
**ماده 22 قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست می‌گوید " پس از صدور حکم قطعی سرپرستی، مفاد حکم از سوی دادگاه به اداره ثبت احوال و اداره بهزیستی مربوط ابلاغ می‌شود. اداره ثبت احوال مکلف است نام و نام‌خانوادگی کودک یا نوجوان تحت سرپرستی و همچنین مفاد حکم سرپرستی را در اسناد سجلی و شناسنامه سرپرست یا زوجین سرپرست وارد کند، همچنین اداره ثبت احوال مکلف است شناسنامه جدیدی برای کودک یا نوجوان تحت سرپرستی با درج نام و نام خانوادگی سرپرست یا زوجین سرپرست صادر و در قسمت توضیحات مفاد حکم سرپرستی و نام و نام‌خانوادگی والدین واقعی وی را در صورت مشخص بودن، قید نماید.
 
تبصره 1ـ  اداره ثبت احوال مکلف است سوابق هویت و نسبت واقعی طفل را در پرونده وی حفظ نماید.
 
تبصره 2- کودک یا نوجوان تحت سرپرستی می‌تواند پس از رسیدن به سن هجده سالگی، صدور شناسنامه جدیدی را برای خود با درج نام والدین واقعی در صورت معلوم بودن، یا نام خانوادگی مورد نظر وی، در صورت معلوم نبودن نام والدین واقعی، ‌از اداره ثبت احوال درخواست نماید.
 
تبصره 3ـ اجرای این ماده به موجب آئین‌نامه‌ای است که به وسیله سازمان ثبت احوال کشور و با همکاری سازمان تهیه می‌شود و ظرف سه‌ ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.
 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از  خبرگزاری تسنیم ، تاریخ انتشار:14  آبان  1399  ، کدخبر: 2383063 ،www.tasnimnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
0
0
مجلس داره روز به روز كارهايي ميكنه كه مردم اميدوار تر از گذشته بشن در زمينه حقوق كودك داريم مسير خوبي رو طي ميكنيم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
0
0
رسانه ها نقش زيادي در فهموندن دغدغه هاي روز جامعه به مسئولين دارن واقعا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
0
0
كودكان كار هم بايد در زمره اين عزي ان بيان و ازشون حمايت هاي لازم صورت بگيره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
0
0
مجلس داره روزهاي خوب خودش رو طي ميكنه معلومه كه باگ هاي جامعه رو پيدا كردن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
0
0
كودكان بد سرپرست در ايران هيچ پناهي ندارن دمشون گرم كه روي اين نكته دست گذاشتن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین