پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۱۷۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۶
با شمارش آراء در ۵۰ ایالت آمریکا، بایدن با ۳۰۶ رای الکترال پیروز قطعی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شد، با این حال ترامپ هنوز می‌جنگد تا شاید با کورسوی امیدی در خصوص تقلب انتخاباتی بتواند در کاخ سفید ماندگار شود. این گزارش به آخرین تحولات انتخاباتی آمریکا می‌پردازد. در ادامه به ترور فرد دوم القاعده در تهران مبنی بر گزارش نیویورک‌تایمز پرداخته شده است و این که این ترور چه تاثیراتی بر روابط واشنگتن و تهران در زمان ریاست جمهوری بایدن خواهد داشت و مذاکره احتمالی بایدن با ایران را به کدام سمت می‌برد.
شعار سال: با اتمام شمارش آراء در تمام ایالت‌های آمریکا، پیروزی جو بایدن قطعی شد، اما دونالد ترامپ هنوز سعی دارد از تقلب بگوید. با این حال به نظر می‌رسد جمهوری‎خواهان حداقل برای ۴ سال باید با کاخ سفید خداحافظی کنند.

به گزارش سی ان ان، با شمارش آرای دو ایالت باقیمانده آرای الکترال جو بایدن به ۳۰۶ رسید. دونالد ترامپ با مجموع ۲۳۲ رأی با فاصله‌ای قابل‌توجه انتخابات ریاست جمهوری را باخته است. در واقع نتایج انتخابات در همه ۵۰ ایالت این کشور قطعی شده است. دو ایالت آخر جورجیا و کارولینای شمالی بودند که در اولی جو بایدن ۱۶ رأی الکترال به دست آورد و در دومی ترامپ ۱۵ رأی الکترال. بایدن حدود ۷۸ میلیون رأی کسب کرده است و ترامپ ۷ / ۷۲.

نکته جالب این است که بایدن با کسب ۳۰۶ رأی دقیقا همان مقدار رأی را به دست آورده که چهار سال پیش دونالد ترامپ به دست آورده بود و به کاخ سفید راه یافته بود. از کار‌های این روز‌های بایدن می‌توان گفت که او روز پنجشنبه با پاپ فرانسیس، رهبر کلیسای کاتولیک تماس گرفت و پاپ تبریکات و دعای خود را به او تقدیم کرد. جو بایدن دومین رئیس جمهور کاتولیک ایالات متحده است. او همچنین تمام روز را با گروهی که برای انتقال قدرت به او منصوب کرده در شهر ویلمینگتون، ایالت دلاور، خلوت کرد و در مورد انتصابات کابینه به تفکر و رایزنی پرداخت. تیم مربوط به سیاست خارجه او می‌تواند تا حدودی تکلیف او با ایران را روشن کند.

بعد از اعلام پیروزی قطعی بایدن در انتخابات نیز بالاخره چین با تاخیری طولانی پیروزی جو بایدن و معاونش کامالا هریس در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را تبریک گفته است. بیشتر کشور‌های دنیا یا پیروزی بایدن را تبریک گفته‌اند یا از آن استقبال کرده‌اند. اما روسیه می‌گوید منتظر اعلام نتیجه رسمی می‌ماند در حالی که ولادیمیر پوتین هم در دوره قبل، پیش از اعلام نتایج رسمی به ترامپ تبریک گفته بود.

تلاش ترامپ برای نگه داشتن کلید کاخ سفید ادامه دارد

دونالد ترامپ با اینکه فاصله الکترال‌هایش از بایدن رقم قابل توجهی شده است، اما هنوز امید دارد که پیروز این انتخابات شود. وکیل‌های او در چندین ایالت علیه تقلب در انتخابات اقامه دعوا کرده، اما هیچ سند و مدرکی ارائه نداده‌اند؛ همچنین طبق گزارش‌های تازه جمهوری‌خواهان از شکایت خود در ایالت آریزونا انصراف داده‌اند و در پنسیلوانیا نیز یک تیم حقوقی که به نمایندگی از سوی ترامپ علیه نتیجه انتخابات در این ایالت شکایت کرده بود، از ادامه این دعوی صرف‌نظر کرده است.

از سوی دیگر مقام‌های دولت فدرال آمریکا که کارشان بررسی صحت و سلامت انتخابات است، در اطلاعیه‌ای بیان کرده‌اند که هیچ نشانه‌ای از دست کاری در آراء، یا حذف یا گم شدن رأی‌ها، وجود ندارد.

با ادامه خودداری ترامپ از پذیرش نتیجه انتخابات ریاست جمهوری، رهبران حزب دمکرات در کنگره آمریکا جمهوری خواهان را به پذیرش پیروزی جو بایدن ترغیب کرده‌اند. موضوع نشان می‌دهد ترامپ روز‌های پایانی خود را در کاخ سفید می‌گذراند و ۲۰ ژانویه باید اتاق بیضی شکل کاخ سفید را تحویل بایدن دهد.

روابط تهران و واشنگتن در دوره بایدن

جو بایدن هنوز پایش به کاخ سفید نرسیده است، روابطش با تهران دچار چالش شده است. روز گذشته نیویورک تایمز در گزارشی نوشته است که مرد شماره دو القاعده و همسر پسر بن لادن سه ماه پیش در خیابان پاسداران تهران ایران توسط ماموران اسرائیل به سفارش آمریکا ترور شدند.

در حقیقت در این گزارش آمده ابومحمد المصری که از مظنونان اصلی بمب‌گذاری‌های سفارت آمریکا در کنیا و تانزانیا در تهران ترور شده است. از ابومحمد المصری به عنوان عضو ارشد القاعده و نفر دوم این گروه یاد می‌شود. تاریخ مورد اشاره در نیویورک تایمز به گزارشی مربوط می‌شود که مرداد امسال از ترور شدن یک مرد لبنانی به همراه دخترش در تهران خبر می‌داد. نیویورک تایمز نوشته: «بنابر گفته چهار مقام دولتی، عملیات کشتن او توسط ماموران اسرائیلی به نیابت از آمریکا صورت گرفته است. هنوز معلوم نیست که نهاد‌های امنیتی و اطلاعاتی آمریکا هم در جریان این عملیات نقشی داشته‌اند یا خیر، اما این نهاد‌ها سال‌ها حرکات المصری در ایران را زیر نظر داشتند.» رسانه‌های ایران مرد کشته شده در روز ۱۸ مرداد را حبیب داوود، استاد تاریخ تبعه لبنان معرفی کردند. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به این گزارش هرگونه حضور اعضای القاعده در ایران را تکذیب کرده و طرح این مساله را در چارچوب جنگ همه‌جانبه اقتصادی، اطلاعاتی و روانی خوانده است.

با این حال این گزارش می‌تواند خبر بسیار بد برای تیم بایدن باشد. البته زمانبندی انتشار این خبر نیز بسیار عجیب به نظر می‌رسد (۳ ماه پس از ترور). در واقع این خبر هر نوع مذاکره با تهران در آینده را تحت فشار‌های سیاسی شدید کنگره قرار می‌دهد. از سوی دیگر اختلافات را در مورد تهران در واشنگتن افزایش می‌دهد و دولت بایدن را حتی در تعلیق تحریم‌های ایران محتاط‌تر خواهد کرد. همین وضعیت در مورد ایران هم وجود دارد و انتشار چنین خبری می‌تواند نیرو‌های میانه‌رو در تهران تحت فشار قرار دهد. حال باید دید این گزارش چه نقشی در آینده روابط تهران ـ واشنگتن خواهد گذاشت.
 
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از دیدار نیوز، تاریخ انتشار: 25 آبان ۱۳۹۹، کد خبر:75665، didarnews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
0
0
به نظر من که ترامپ هم همین روزها دست از کارهای خودش بر میداره و کنار میکشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین