پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۲۰۲۱
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۸
یک استاد حقوق اساسی نوشت: آنان که نیات خود را پشت اصطلاح «رجل سیاسی» پنهان می‌کنند و نیمی از شهروندان ایرانی را از حق تعیین سرنوشت خود محروم می‌کنند، اولا، مرتکب نقض قانون اساسی، به ویژه اصول نوزدهم و بیستم آن می‌شوند، ثانیا جمهوریت نظام جمهوری اسلامی را به سخره می‌گیرند؛ زیرا در هیچ جای نظام جمهوری شهروندان را به بهانه‌های جنسیتی، قومی، نژادی، مذهبی و... از حق انتخاب شدن محروم نمی‌کنند.
 شعارسال: علی‌اکبر گرجی، استاد حقوق اساسی درباره کاندیداتوری زنان در انتخابات ریاست‌جمهوری نوشت: شایستگی زنان ایرانی، برای داوطلبی در انتخابات ریاست‌جمهوری و مجلس خبرگان رهبری، هنوز پس از ۴دهه به رسمیت شناخته نشده است. آیا این رویه را نمی‌توان نقض مستمر و سیستماتیک قانون اساسی دانست؟ ادعای وفاداری به قانون اساسی فقط یک شعار و لفاظی نیست. مسوولان باید در عمل نشان دهند که به همه ۱۷۷ اصل قانون اساسی پایبندند.

نمی‌توان به میثاق جمهوری اسلامی ابراز وفاداری کرد، اما اصول مربوط به حق‌ها و آزادی‌ها را به‌طور سیستماتیک نقض کرد. شورای نگهبان هم با نظریه تفسیری سال ۹۱ خود درباره اصل ۱۱۳، رییس‌جمهوری را در اجرای قانون اساسی خلع سلاح کرده و اکنون قانون اساسی هیچ پاسداری ندارد. گرچه نمی‌توان نادیده گرفت که هر کدام از روسای جمهوری کوشش‌های چندی را در این باره مبذول داشته‌اند.  

اکنون، تنها مقامی که اقتدار لازم را برای نجات قانون اساسی و احیای جمهوریت نظام دارند، رهبری است و ایشان، خود می‌توانند پیشگام بازسازی جمهوریت نظام باشند. تردید نکنیم، بدون تغییر رویکرد‌ها پیرامون جمهوریت نظام و بدون تحکیم جایگاه مردم در عرصه حکمرانی، پیشرفت به معنای واقعی کلمه به دست نخواهد آمد.  

در زمینه انتخابات هم نباید از یاد برد که انتخابات تجلی‌گاه اراده عمومی و عرصه‌ای برای مشارکت همه مردم در فرآیند اعمال قدرت است. ویژگی اصلی انتخابات به رسمیت شناخته شدن حق رای و حق انتخاب شدن برای عموم شهروندان است. نابرابری در انتخاب کردن و انتخاب شدن سلامت و عدالت انتخاباتی را نشانه خواهد رفت. بسیاری از انتقادات وارده به نظارت استصوابی در عرصه سیاست هم نه به دلیل دقت بالای این نظارت، بلکه به دلیل آسیب‌هایی است که ممکن است این نظارت به عدالت انتخاباتی وارد کند. مخدوش شدن عدالت انتخاباتی باعث ناکامی سازوکار‌های انتخاباتی در روزآمد ساختن مشروعیت نظام و البته ناکارآمدی نظام تصمیم‌گیری و ناقص شدن فرآیند گردش قدرت می‌شود.  

آنان که نیات خود را پشت اصطلاح «رجل سیاسی» پنهان می‌کنند و نیمی از شهروندان ایرانی را از حق تعیین سرنوشت خود محروم می‌کنند، اولا، مرتکب نقض قانون اساسی، به ویژه اصول نوزدهم و بیستم آن می‌شوند، ثانیا جمهوریت نظام جمهوری اسلامی را به سخره می‌گیرند؛ زیرا در هیچ جای نظام جمهوری شهروندان را به بهانه‌های جنسیتی، قومی، نژادی، مذهبی و... از حق انتخاب شدن محروم نمی‌کنند. رهبری نظام در سیاست‌های کلی انتخابات اراده خود را مبنی بر حل مساله بدیهی حق انتخاب شدن زنان نشان دادند، اما شگفت‌انگیز است که چرا هنوز برخی اشخاص و نهاد‌ها برابر این موضوع مقاومت می‌کنند. این افراد باید بدانند که این مقاومت‌ها پایان خوشی درپی نخواهد داشت. سهم زنان غیور و با شرافت ایران را در انقلاب و جنگ فراموش نکنید.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از اعتمادآنلاین، تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۹، کد خبر: ۴۴۵۵۰۴، www.etemadonline.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
0
0
برای انتخابات امسال باید زنان هم نامزد شوند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
0
0
اميدوارم با عبور از اين مقطع سياسي بتونيم زنان رو هم در انتخابات ببينيم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
0
0
براي خيلي ها مهم نيست كه داره تو كشور چه اتفقي ميفته و در موردمون چي ميگن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین