پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۲۲۰۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۳
یک وبگاه یمنی در یادداشتی از طرح آمریکا برای حل‌وفصل دو پرونده جنگ یمن و قتل «جمال خاشقچی» از طریق کنارگذاشتن «محمد بن سلمان» و، ولی عهدی برادر او «خالد بن سلمان» در دوره ریاست‌جمهوری بایدن خبر داد.
شعار سال: گمانه‌زنی‌های مختلف در رسانه‌های غربی درباره رویکرد‌های دولت جدید آمریکا به ریاست‌جمهوری «جو بایدن» که چند روز پیش پیروزی آن در انتخابات آمریکا اعلام شد، هرچند که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور کنونی هنوز نتیجه این انتخابات را نپذیرفته، همچنان ادامه دارد.

پایگاه خبری یمنی «۲۶ سپتامبر» نیز در یادداشتی با بررسی رویکرد دولت جدید آمریکا در قبال پرونده یمن و عربستان سعودی نوشت: با وجود اینکه بایدن پیش از اعلام پیروزی در انتخابات مواضع خود را در قبال پرونده‌هایی، چون یمن اعلام کرده، اما بسیاری معتقدند که موضع دولت جدید آمریکا درباره پرونده‌هایی مانند تجاوز به یمن در چارچوب امتیازگیری از عربستان سعودی، اما به شیوه حزب دموکراتیک خواهد بود. علاوه بر این رویکرد دولت جدید آمریکا علیه عربستان سعودی، در واقع در حد انتقاد آشکار از ائتلاف میان ترامپ و، ولی عهد سعودی خواهد بود لذا تنها می‌توان گفت که موضع بایدن مطمئنا تداوم حمایت ایالات متحده از عربستان و پشتیبانی از آن صرف‌نظر از موضعش در قبال تداوم حملات علیه یمن خواهد بود.

نامزد دموکرات‌ها برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا در سخنرانی‌های پیش از برگزاری انتخابات گفته بود که در صورتی که در انتخابات پیروز شود در روابط واشنگتن با ریاض تجدیدنظر خواهد کرد و حمایت آمریکا از جنگ یمن را پایان خواهد داد.

وی در ادامه شعار‌های خود گفته بود: «پایبندی ما به ارزش‌های دموکراسی و حقوق بشر اولویتمان حتی نسبت به نزدیکترین شرکای ما خواهد بود.

در این یادداشت با تکیه بر گزارش‌های چند روز اخیر و سخنان بایدن پیش از انتخابات که گفته بود خون جمال خاشقچی به هدر نخواهد رفت، آمده است: دولت جدید آمریکا مواضعی حقیقی غیر از بازترسیم روابط میان کاخ سفید و کاخ پادشاهی در ریاض علیه سعودی‌ها نخواهد گرفت و این امر شامل فشار بر ریاض برای امتیازدهی بیشتر به ایالات متحده خواهد بود. این امتیازدهی‌ها از طریق فشار درباره پرونده‌هایی، چون تجاوز به یمن، قتل «جمال خاشقچی» و معارضان سیاسی در عربستان حاصل خواهد شد.

نویسنده در ادامه می‌گوید: منابع آگاه سیاسی انتظار دارند که دولت جدید آمریکا، پرونده‌های مذکور را با هدف دستیابی به راهکار‌هایی منطبق بر شعار‌های دموکرات‌ها و در رأس آن‌ها شعار‌های مربوط به حقوق بشر باز کند، حتی اگر این امر مستلزم برکناری و حذف «محمد بن سلمان»، ولی عهد در مقابل بالا کشیدن «خالد بن سلمان» تا پست، ولی عهدی باشد. این برکناری در چارچوب معامله‌ای برای بستن دو پرونده یمن و قتل خاشقچی به ویژه پس از آنکه این قتل به راهرو‌های کنگره راه یافت و دولت آمریکا به فکر حل‌وفصل آن افتاد، صورت می‌گیرد.

دوم اکتبر سال ۲۰۱۸ جمال خاشقچی روزنامه‌نگار منتقد سعودی پس از مراجعه به کنسولگری کشورش در استانبول به قتل رسید که گفته می‌شود قتل وی با دستور مستقیم «محمد بن سلمان»، ولی عهد سعودی صورت گرفته است. هفتم سپتامبر گذشته دادگاه کیفری عربستان سعودی حکم اعدام عاملان قتل خاشقچی را لغو و تنها به صدور حکم حبس برای هشت نفر از این متهمان به مدت ۲۰، ۱۰ و ۷ سال اکتفا کرد.

در پایان این یادداشت آمده است: این منابع می‌گویند که، ولی عهد سعودی تخلفاتی را انجام داده و ادله و مدارکی وجود دارد که وی را به کناره‌گیری از پستش در مقابل دادن فرصت به برادرش خالد برای تصدی پست، ولی عهدی، مجبور خواهد کرد. این به آن معناست که در پی وخیم شدن وضعیت سلامت ملک سلمان، خالد به کرسی پادشاهی تکیه خواهد زد.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 27 آبان ۱۳۹۹، کد خبر:13990827000604، farsnews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
0
0
خیلی وقت بود که من با دنبال کردن خبر ها به این نتیجه رسیده بودم که این ها میخوان بن سلمان رو کنار بذارن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
0
0
هرچی سریعتر این پادشاه ظالم عربستان سعودی برکنار بشه دستش به خون هزاران مسلمان آلوده است
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین