به گفته وی برخی بانک و صندوقها که از آن تسهیلات گرفته ایم به طور خودکار روز سررسید قسط به حساب مشتری دسترسی دارند و اگر مبلغ قسط در حساب باشد پرداخت قسط انجام و کارمزد کم میشود. اگر هم به اندازه مبلغ قسط در حساب نباشد به هر اندازه که از میزان بازگشایی حساب بیشتر باشد، برداشت میکند و کارمزد میگیرد و طی روزهای بعد یا اگر همان روز مبلغ قسط را به حسابمان واریز کنیم باقی مانده قسط تسویه و باز کارمزد کم میشود.
شعار سال: بر اساس مصوبه جدید بانک مرکزی افزایش تعرفههای بانکی از ابتدای آذر اجرایی شد و در این بین تفاوت نرخها و تعرفههای دریافتی، دریافت هزینه برای برخی خدمات رایگان گذشته، دریافت هزینه برای خدمات حضوری، افزایش تعرفههای خدمات غیرحضوری با وجود محدودیتها و کاهش خدمات حضوری و نیاز بیشتر به خدمات غیر حضوری و اینترنتی گلایه مشتریان بانکی را در پی داشته است. یک مشتری بانک با بیان این که سالانه هزینهای برای ارسال پیامک پرداخت میکنیم، میافزاید: برای هر تراکنش مانند گردش حساب، انتقال وجه، برداشت اقساط توسط بانک و ... نیز کارمزد و کسر از حساب اعمال میشود.
به گفته وی برخی بانک و صندوقها که از آن تسهیلات گرفته ایم به طور خودکار روز سررسید قسط به حساب مشتری دسترسی دارند و اگر مبلغ قسط در حساب باشد پرداخت قسط انجام و کارمزد کم میشود. اگر هم به اندازه مبلغ قسط در حساب نباشد به هر اندازه که از میزان بازگشایی حساب بیشتر باشد، برداشت میکند و کارمزد میگیرد و طی روزهای بعد یا اگر همان روز مبلغ قسط را به حسابمان واریز کنیم باقی مانده قسط تسویه و باز کارمزد کم میشود. به گفته وی، شاید مبالغ چشمگیری نباشد، اما این اتفاقی است که میافتد و نظام بانکی باید بهتر از این اقدام کند.
افزایش هزینه ها
اما شهروند دیگری نیز با اشاره به افزایش کارمزد خدمات بانکی طی روزهای گذشته، میگوید: با دورکاری و اعمال محدودیتها برای بانکها استفاده از خدمات اینترنتی بانکها بیشتر شده است. مشتریان بانک اقساط و قبوض خود را از طریق نرم افزار بانک پرداخت میکنند و کوچکترین تراکنش بانکی برایشان ۵۰۰ تومان هزینه دارد. او ادامه میدهد: طی روزهای گذشته از نرم افزار بانک برای انتقال وجه به حسابم در بانکی دیگر مبلغ ۹۰۰ تومان بابت سه میلیون تومان وجه کسر شد در صورتی که در گذشته بسیار کمتر بود. به گفته وی این در حالی است که برای هر دو حساب سالانه مبلغی برای خدمات پرداخت میشود و افزایش کارمزدهای بانکی در شرایطی که نیاز به آن بیشتر شده است، درست نیست. دیگر مشتری بانک هم تیر انتقادات را به سوی بانکهایی گرفت که در این روزهای کرونایی که برخی افراد اجبار به مراجعه حضوری دارند، خدمات مناسب ارائه نمیکنند. به گفته وی اگر چه دو مصوبه تغییر کارمزد خدمات بانکی و افزایش نرخ کارمزدها چندی پیش اجرایی شد، اما طبق گفتهها برخی بانکها از همان ابتدای سال افزایش کارمزد خدمات بانکی را پیشه کردند و حال در این شرایط هم دوباره شاهد تغییر نرخ کارمزدها هستیم.
به عنوان مثال اگر تا قبل از این محدودیتها و مصوبه جدید، برای هر تراکنش بانکی و انتقال وجه برای یک مبلغ یکسان ۱۵۰ تومان کارمزد دریافت میشد سپس به ۴۰۰ و ۵۰۰ تومان افزایش یافت و حال برای همان خدمت ۶۰۰ تومان دریافت میکنند.
تعرفههای متفاوت
مشتری دیگر بانک هم میگوید: برای گردش مالی حساب کارمزدی از حسابم کم نمیشد، اما روز گذشته وقتی از طریق تلفن همراه اقدام به دریافت گردش مالی کردم مبلغی از حسابم کم شد. او از تفاوت تعرفههای سالانه بانکی هم انتقاد میکند و میافزاید: هر بانک سالانه هزینهای برای خدمات بانکی دریافت میکند که اوایل امسال افزایش یافت و آن چه بسیار عجیب است این که خدمات بانکی چندان تغییری نداشته، اما تعرفهها زیاد است و هر بانک تعرفه متفاوتی دارد.
هزینه خدمات، ۱۱ سال بدون تغییر
دبیر کمیسیون هماهنگی امور بانکهای خراسان جنوبی نیز در پاسخ میگوید: تعرفهها و هزینه خدمات به مشتریان از سال ۸۸ تغییری نداشته و بانکها بر اساس نرخنامه مصوب و مدونی که در سال ۸۸ دریافت کردند برای خدمات چه حضوری و چه غیر حضوری کارمزدهایی دریافت میکنند که یک سقف و کف مشخص دارد که بسته به نظر مدیریت و حفظ مشتری، برخی بانکها از سقف اعلام شده هزینه و تعرفه کمتری دریافت میکردند و بر اساس شرایط تا سقف اعلام شده تعرفهها اعمال میشد. به گفته «زرنگ» چندگانگی نرخها و برخی گلایهها سبب شد تا بانکها سقف را رعایت کنند و طی این مدت هیچ بانکی تعرفه و هزینهای بالاتر از سقف دریافت نکرده است. او ادامه میدهد: بخشنامه افزایش کارمزد خدمات بانکی مربوط به اوایل امسال است و به دلیل شرایط کرونایی، اجرای آن براساس مصوبه بانک مرکزی به استناد شورای پول و اعتبار با تأخیر از اول آذر اجرایی شده که بر اساس آن برخی خدمات همچنان رایگان است، برخی خدمات با افزایش تعرفه همراه شده است و برای برخی خدمات رایگان گذشته اکنون هزینه دریافت میشود و برخی خدمات هم بدون افزایش با همان نرخ گذاشته ارائه میشود. آن طور که او اظهار میکند: از ابتدای امسال هیچ تغییری در کارمزدها نبوده و بر مبنای کارمزدهای ابلاغی سال ۹۸ ارائه خدمت داشته ایم و برای هماهنگی و پیشگیری از چند نرخی بودن بانکها تا سقف مجازی که داشته اند تعرفهها را بالا بردند و شاید برخی تغییرات نرخی در گذشته به این سبب بوده است.
زرنگ با اشاره به نظارت بر عملکرد بانکها در این باره، اظهارمی کند: بر عملکرد صندوقهای تحت نظر هم نظارت انجام میشود و برای برخی گلایههای مطرح شده مانند برداشت از حساب برای پرداخت اقساط باید گفت، برخی خدمات که مشتری تمایل دارد انجام شود خاص است مانند همین برداشت قسط از حساب که بابت آن کارمزد دریافت میشود و پرداخت اقساط از تعهدات مشتری است و برخی بانکها بدون کارمزد این خدمت را ارائه میکنند. به گفته وی پرداخت قبوض هم که برای آن کارمزد دریافت میشود در گذشته حضوری بودو شرایط متفاوت تری داشت.
شعار سال با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه خراسان، تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۳۹۹، کدخبر: ۲۰۵۳۳/۱/۲۳۳۳۳۴/۰، khorasannews.com
هرروز مجبورن هرچیزی رو گرون تر بخرن