پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۵۳۶۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۶
یک فعال سیاسی گفت: بهتر است تا زمان انتقال قدرت صبر کنیم تا درصورتی که بایدن به برجام بازنگشت بعد، هم مجلس و هم دولت می‌توانند درمورد خروج ایران از برجام تصمیم‌گیری کنند.
شعار سال: نمایندگان مجلس روز گذشته قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را تصویب کردند. طرحی دوفوریتی که با وجود مخالفت دولت، بسیار زود نیز به قانون تبدیل شد تا خروج ایران را از برجام را کلید بزند. اما کاش نمایندگان مجلس در تمام امور به خصوص در زمینه رفع مشکلات عدیده اقتصادی کشور و مردم صبوری که ناچارند در فقر به سر ببرند، نیز به این فوریت قانون تصویب می‌کردند.مردمی که هرسال سفره‌هایشان کوچک و کوچک‌تر شده و دخل و خرجشان به هیچ عنوان همخوانی ندارد و نمایندگان به عنوان وکلای ملت نیز در این زمینه اقدامی مناسب انجام نداده‌اند. اما ضرورت تصویب این قانون درست زمانی که رئیس جمهور جدید امریکا وعده بازگشت به برجام را داده چیست؟ هرچند تجربه ثابت کرده که امریکا خیلی قابل اعتماد نیست، اما کشورومردم که مدت‌هاست تحت ظالمانه‌ترین تحریم‌های قرارداشته و دارند در انتظارند تا هرچه زودترتا با بازگشت باید به برجام تحریم‌ها برداشته شود تا بتوانند کمی زندگی کنند.

مذاکره در مورد برجام برای کشور ارزشمند بود
نجف‌قلی حبیبی استاد دانشگاه و فعال سیاسی درپاسخ به این سوال که خروج از برجام در حوزه اختیارات مجلس است یا اینکه شورای عالی امنیت ملی باید در این زمینه تصمیم‌گیری کند گفت: طبق قانون اساسی مجلس حق دارد در تمام امور کشور قانونگذاری کند و شورای عالی امنیت ملی جز مجموعه نهادهایی است که تصمیات و قوانین مهم آن نیز به تصویب مجلس می‌رسد. اما اینکه در شرایط فعلی کشور و با توجه به اینکه تنها چند هفته تا انتقال قدرت در آمریکا باقی مانده است، صلاح بود مجلس قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را تصویب کند یا خیر موضوعی مهمی است که لازم بود مجلس دراین زمینه با بررسی تمامی جوانب قضیه و با مشورت متخصصان و کارشناسان و نهادهای قانونی کشور که در این زمینه صاحب نظر هستند تصمیم‌گیری می‌کرد. زیرا ما مدت زیادی در مورد برجام مذاکره کردیم و هزینه زیادی نیز در این زمینه صرف شده وبا این مذاکره کشورما، اقتدار خود را در دنیا ثابت کرد. ما در مقابل ۵+۱ کشور محکم ایستادیم و گفت وگو کردیم و به دنبال آن سبب شدیم تا باب گفت وگو در دنیا متداول شود. در واقع کشور ما ارزش و حقی در دنیا ایجاد کرد که در صحنه بین المللی بسیار ارزشمند است. نمی‌توان گفت برجام آثاری نداشته بلکه دارای برکات و آثار بسیاری برای کشور بوده و بسیاری از سیاستمداران ما در این زمینه پخته تر شدند .

مجلس باید مصلحت اندیشی کند
این استاد دانشگاه افزود: حال اتفاقاتی رقم خورده و رئیس جمهوری مانند ترامپ از تعهدات خود یعنی برجام خارج شده که این موضوع سبب شد تا آبروی‌ کشورآمریکا در دنیا برود، چرا که یک قرارداد بین‌المللی را در مقابل چشم جهان و سازمان ملل نقض کرده است. در حالی که ما بر سر قول خود بودیم. پس لازم است مجلس مصلحت اندیشی کند زیرابا توجه به اینکه چند هفته مانده تا اینکه بایدن، که ادعا می کند به برجام باز خواهد گشت، فعلا زمان مناسبی برای مطرح کردن و تصویب این قانون نیست.

تا انتقال قدرت صبر کنیم
این فعال سیاسی با بیان اینکه باخروج آمریکا از برجام مامتحمل خسارت زیادی شدیم و تحریم‌های زیادی به کشور اعمال شد اما به دنیا ثابت ‌شد که آمریکا ناقض تعهدی بین المللی و برجام بوده است نه ایران ادامه داد: ما چند سال تحریم‌های ظالمانه آمریکا را تحمل کردیم و فشار زیادی بر اقتصاد کشور و مردم تحمیل شد، اما از برحام خارج نشدیم، حال باتغییر ترامپ و اینکه رئیس جمهور جدید امریکا ادعا می‌کند به برجام باز می‌گردد پس بهترین تصمیم این است که تا زمان انتقال قدرت صبر کنیم تا درصورتی که بایدن به برجام و تعهداتی که در آن ذکر شده بازنگشت بعد هم مجلس و هم دولت می‌توانند درمورد خروج ایران از برجام تصمیم‌گیری کنند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی مدآرا، تاریخ انتشار: 14 آذر1399، کد خبر: 143873،  www.modara.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
0
0
اخه اينطوري باشه ما بايد به صورت دوره اي به برجام برگرديم و از برجام خارج بشيم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
0
0
بايدن اگر به برجام برگرده اين برگشت امريكا به برجام نيست برگشت بايدن به برجامه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین