پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۶۲۶۴
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۶
براساس اظهارات رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم، ۲۹ طرح کلان جهش تولید با اعتبار ۷۰۰ میلیارد تومان در قم هدف‌گذاری شده است.
شعار سال: محمود سیجانی در خصوص مهم‌ترین رویکرد در مسیر جهش تولید در استان قم و حمایت‌های لازم اظهار داشت: در طول سالیان اخیر، رهبری عناوین اقتصادی مهمی را نام‌گذاری کردند که سال قبل موضوع رونق تولید و در سال جاری جهش تولید مورد پیگیری قرار گرفت.

رئیس سازمان صمت قم افزود: از ابتدای سال برنامه‌ریزی در تحقق شعار سال انجام و ۲۹ طرح کلان جهش تولید بااعتبار ۷۰۰ میلیارد تومان در قم هدف‌گذاری شد.

وی تصریح کرد: تمامی دستگاه‌های اجرایی در تحقق شعار سال سهیم هستند و در جهت جهش تولید فقط کارخانه‌دار نباید تلاش کند، دراین‌باره در ابتدای سال در کارگروه رفع موانع تولید و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، برنامه‌ای در ۷ محور طراحی شد.

سیجانی بیان کرد: این ۷ محور شامل توسعه تولید و تعمیق ساخت داخل و توسعه صادرات و افزایش سرمایه‌گذاری و حفظ واحد‌های موجود و توسعه واحد‌های تولیدی و توسعه صنایع معدنی است.
وی عنوان کرد: معدن به‌عنوان یک جایگزین نفت اهمیت زیادی دارد و یک سری مواد اولیه در فرآوری در معدن شکل می‌گیرد.

رئیس سازمان صمت قم خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌های اصلی در این ۷ محور مهم تأمین مالی و نقدینگی درروند تولید است که در دو بخش سرمایه ثابت برای پروژه‌های نیمه‌تمام و سرمایه در گردش برای حفظ واحد‌های در حال کار و توسعه این واحد‌ها تعریف شد.

وی گفت: در جهت اتمام پروژه‌ها، تسهیلات در سه قالب برای واحد‌های صنعتی و تولیدی پیش‌بینی‌شده است که یک بخش در رونق تولید است و در ستاد تسهیل و از منابع داخلی بانک‌ها تأمین می‌شود دراین‌باره ۱۰۰ میلیارد تومان به تفکیک بانک‌های عامل پیش‌بینی‌شده است.

سیجانی افزود: یک نوع تسهیلات به‌عنوان تبصره ۱۸ در حدود سه درصد کارمزد نیز تعریف‌شده است که دراین‌باره سهم استان‌ها مشخص بوده و هر استانی آن را بیشتر جذب کند، می‌تواند منابع جدیدی را بگیرد.
وی بیان کرد: دراین‌باره در حدود ۳۵۰ میلیارد تومان برای استان مشخص شد که در سطح کشور رتبه دوم را در جذب تسهیلات داریم، دراین‌باره در سهم اولیه ۱۱۷ درصد رشد داشتیم.

رئیس سازمان صمت قم عنوان کرد: در بخش تبصره ۱۸ در قالب نوسازی و بازسازی و اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام و سرمایه ثابت و در تأمین نقدینگی برای واحد‌های موجود بیش از ۷۸ واحد تاکنون کادرسازی و توسط بانک‌ها تسهیلات آن تأمین‌شده است.

وی تصریح کرد: در مرحله نظارت بر عملکرد نیز تدابیر خوبی اندیشیده شده است، ضمن اینکه در سال جاری یک تسهیلات جدیدی بانام جهش تولید تعریف شد که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی بودجه با توافق‌نامه‌ای که با استان‌ها دارد و در قم نیز میان سه دستگاه اقتصادی کشاورزی و صنعت و گردشگری از طریق بانک‌های عامل پیش‌بینی‌شده که ۲۹ طرح و ۷۰۰ میلیارد تومان و به سهم صنعت در حدود ۳۶۷ میلیارد تومان است.

سیجانی خاطرنشان کرد: در این حوزه پروژه‌های کلان بالای ۱۰۰ میلیارد تومان با صادرات و اشتغال بالایی تعریف‌شده که ۹ واحد آن مرتبط با صنعت و یک مورد احیای واحد تعطیل بوده و ۸ مورد واحد نیمه‌تمام که سه مورد به اتمام رسیده است و دو واحد با حضور مسئولان ارشد به بهره‌برداری رسیده و سایر واحد‌ها نیز در سال برنامه افتتاح می‌شود.

وی اظهار داشت: استان قم درزمینهٔ اجرای پروژه‌های کلان در جهش تولید پیشتاز و حائز رتبه سوم است و بانک‌های تخصصی همراهی خوبی در اجرای پروژه جهش تولید دارند.

صنایع پلیمیری و شیمیایی در قم ظرفیت خوبی در مسیر جهش تولید دارند

رئیس سازمان صمت قم گفت: وقتی پروژه کلان شکل بگیرد روی صنعت پایین‌دست نیز تأثیر دارد، در استان قم صنایع محوری زیادی وجود دارد و ظرفیت‌ها در مسیر جهش تولید شناسایی‌شده که صنایع پلیمری و شیمیایی از مهم‌ترین آن است.

وی افزود: در صنایع مصرفی و میانی توسعه داشتیم هرچند در تهیه مواد اولیه و تکمیل زنجیره تولید باید حرکت کنیم، یکی از برنامه‌های مهم در آمایش همین رویکرد است که حلقه‌های گمشده را شناسایی کنیم.

سیجانی عنوان کرد: در یک‌زمانی تولیدکننده کالای نهایی بودیم و حلقه‌های تولید را با تأکید بر شاخصه‌های زیست‌محیطی موردتوجه قرار می‌دادیم و نگاه ما به تولید ملی است.

وی تصریح کرد: به دلیل کمبود مواد اولیه بخشی از ظرفیت تولید فعال است هرچند از تهدید تحریم در فرصت نهضت ساخت داخل استفاده کردیم و در صنایع مختلف لوازم‌خانگی و شیمیایی با توجه به تولید داخل باکیفیت بالا جلوی واردات را تا حد زیادی گرفتیم و صرفه‌جویی ارزی اتفاق افتاد.

رئیس سازمان صمت قم بیان کرد: در بسیاری از کالاهایتان صادرات داریم، اما باید بنگاه‌های اقتصادی را تقویت کرد، در این ۸ ماه عملکرد خوبی در حوزه‌های مختلف داشته‌ایم و بخش زیادی از هدف‌گذاری‌ها در جهش تولید تحقق یافت.

۱۹ واحد صنعتی راکد احیا شد

وی خاطرنشان کرد: یکی از هدف‌گذاری‌های جهش تولید، اتمام ۱۸۰ پروژه نیمه‌تمام بود که در سال جاری ۸۹ پروژه صنعتی و اقتصادی در قم به اتمام رسید، همچنین قرار بود ۲۵ واحد راکد را احیا کنیم که ۱۹ واحد احیا شد.

سیجانی گفت: پیش‌بینی‌شده ۸۰ میلیون دلار صرفه‌جوئی ارزی در سال جاری انجام شد که در ۶ ماه نخست سال ۵۱ میلیون دلار صرفه‌جویی اتفاق افتاد، همچنین از پیش‌بینی ۲۱۰ میلیون دلار صادرات مبلغ ۱۰۸ میلیون دلار صادرات انجام گرفت.

وی تصریح کرد: در سرمایه‌گذاری نیز اولویت ما انجام پروژه بالای ۶۰ درصد است ضمن اینکه افزایش ظرفیت تولید در واحد‌های صنعتی نیز ازجمله هدف‌گذاری‌ها به شمار می‌رود.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از قم نیوز، تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۹، کد خبر:۹۳۱۷۱، qomnews.ir

 

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین