پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 30
کد خبر: ۳۱۷۴۹۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۸
بنیان‌گذار بانک سامان گفت: وقتی انحصار به دست عده معدودی بیفتند طبیعی است که در چند ماه آینده قیمت‌ها چند برابر می‌شود همان روندی را که بعد از سال ۹۷ درباره نرخ طلا و سکه مشاهده کردیم.
شعار سال: براساس جدول دارایی‌های بانک مرکزی موجودی طلای این بانک در سال ۹۷ از ۹۶ هزار و ۶۹۳ میلیارد تومان به ۶۷ هزار و ۸۸۰ میلیارد تومان کاهش یافته است. به عبارت دیگر در اواخر سال ۹۶ تا اردیبهشت ماه سال ۹۷ طرح پیش‌فروش سکه انجام شد و علت اصلی کاهش شدید ۲۹.۷ درصدی ارزش ریالی موجودی طلای بانک مرکزی در این سال تبدیل آن به سکه و توزیع در قالب این طرح بوده است. در واقع با این تصمیم بانک مرکزی، سال ۹۷ بخشی از طلای کشور به اسم کاهش انتظارات تورمی چوب حراج خورد تا راه برای دلالان و سوداگران و فشار تورم بیشتر بر اکثریت مردم جامعه باز شود.

با آنکه دولت در پایان سال ۹۶ طرح پیش فروش سکه را با هدف کاهش نرخ ارز و جمع آوری نقدینگی کلید زد، اما در عمل نه تنها مانع رشد تورم نشد بلکه بالعکس راه را برای تورم‌های بیشتر باز کرد. متاسفانه ذخایر طلای بانک مرکزی به عنوان پشتوانه ملی در آستانه شدیدترین تحریم‌های بین المللی حراج شد تا یک بار دیگر عده معدودی از سوداگران و کسانی که بازار را با دلالی خود به آتش می‌کشند از سیاست‌های ضد مردمی دولت منتفع شوند. کارشناسان بانکی این تصمیم دولت و بانک مرکزی را مورد تحلیل و بررسی قرار داده اند که در ادامه آمده است.


الله وردی رجایی سلماسی؛ بنیانگذار بانک سامان و کارشناس ارشد بانکی دراین باره گفت: سال ۹۷ دولت برای کنترل بازار‌ها تصمیم غلطی مبنی بر پیش فروش سکه گرفت ضمن اینکه دولت نیاز شدیدی به ریال داشت تا از این طریق کمبود ریال خود را تامین کند. دولت برای کاهش نوسانات قیمت ارز و طلا تصمیم گرفت تا سکه را حراج کند لذا همان زمان عرضه سکه در بورس کالا به صورت پیش فروش انجام شد.

وی افزود: هر چند که دولت متوجه تصمیم اشتباه خود شد و بعد‌ها روند پیش فروش سکه را متوقف کرد، اما با فروش تعداد زیادی سکه به افراد خاص و اینکه هر کسی به هر تعداد که می‌خواست می‌توانست سکه بخرد بازار را با کمبود مواجه کرد.

مدیر عامل اسبق بانک سامان خاطر نشان کرد: وقتی انحصار به دست عده معدودی بیفتند طبیعی است که در چند ماه آینده قیمت‌ها چند برابر می‌شود همان روندی را که بعد از سال ۹۷ درباره نرخ طلا و سکه مشاهده کردیم. بانک مرکزی هم به هدفی که عنوان کرده بود یعنی تثبت نرخ ارز و سکه و جلوگیری از افزایش انتظارات تورمی نرسید که در نهایت کار به دستگیری سلطان سکه ختم شد، اما دستگیری سلطان سکه هم نتوانست قیمت طلا و سکه را کاهش دهد.

کارشناس مسائل بانکی درباره مالیات بر خرید و فروش سکه گفت: بعد از این اتفاقات، دولت و مسوولان بانک مرکزی تصمیم گرفتند تا از خرید و فروش سکه مالیات اخذ کنند که این طرح هم موفقیت آمیز نبود. ثبت تخلفات گسترده در بازار سکه و گران شدن و کمبودی که در بازار ایجاد شد همه و همه نشان داد تصمیم اخذ شده از پایه و اساس غلط بوده است.

کارشناس ارشد مسائل بانکی در پایان تاکید کرد: در شرایط تحریمی که امکان وارادت ارز و طلا وجود ندارد شرایط پیش روی اداره اقتصاد و کشور سخت‌تر است لذا انتظار می‌رود تصمیم گیری‌ها در نهایت تدبیر اتخاذ شود و مانع ایجاد مشکلات مضاعفی برای کشور شود که متاسفانه با نگاهی به روند تصمیم گیری‌های اقتصادی در چند سال گذشته می‌توان گفت که بخش بزرگی از تصمیمات اقتصادی اتخاذ شده بدون مطالعه و بررسی چشم انداز‌ها و عواقب آتی آن بوده است. متاسفانه افرادی که در راس مدیریت اقتصادی کشور هستند بسیار ضعیف عمل کرده یا اینکه سوء مدیریت زیادی در رفتار آن‌ها دیده می‌شود. شاید این افراد با نیت غلط خود قصد خیانت نداشته باشند، اما مدیریت آن‌ها غلط و اشتباه است و سوء مدیریت هم به افزایش چالش‌ها و فشار‌های اقتصادی و معیشتی بر مردم منجر می‌شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۹، کدخبر: ۸۹۸۱۷۸، snn.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۷
0
0
انحصاردر بازار ایران و در بخش اقتصاد و سرمایه به شدت موج میزنه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین