پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۷۹۲۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۹
سفیر ایران در وین با بیان اینکه ما به طور مشترک نشان دادیم که دیپلماسی تا چه حد می‌تواند موثر بوده و به همه کشور‌ها کمک کند، تاکید کرد: با توجه به امکانات بالقوه زیادی که کشور‌های ما در ابعاد مختلف دارند، هیچ مانعی بر سر راه گسترش روابط دوجانبه ما وجود ندارد.
شعار سال: «عباس باقرپور اردکانی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در اتریش در گفتگو با مجله سوسایتی درخصوص روابط ایران و اتریش گفت: اکنون ۱۶۲ سال از برقراری روابط دیپلماتیک بین ایران و اتریش و امضای نخستین پیمان دوستی بین آن‌ها می‌گذرد. امضاء این پیمان، ۱۵ سال بعد به گشایش سفارت اتریش در تهران و پس از آن، افتتاح سفارت ایران در وین انجامید.

وی با بیان اینکه همان‌طور که از مکاتبات رسمی‌بین سلسله صفوی و پادشاهی‌هابسبورگ و نیز تبادل هیات‌های دیپلماتیک در قرون ۱۶ و ۱۷ مشهود است، روابط بین ایران و اتریش به پنج قرن پیشتر بازمی‌گردد، اظهار داشت: روابط دوجانبه ما در قرن نوزدهم به خصوص در ابعاد فرهنگی، اجتماعی و علمی‌گسترش پیدا کرد. شایان ذکر است که نخستین مدرسه مدرن ایران یعنی مدرسه پلی‌تکنیک که به "دارالفنون" شهرت دارد، در سال ۱۸۵۱ با حمایت اساتید اتریشی تأسیس شد. از آن پس، مردم دو کشور رابطه‌ای مستحکم و پایدار را توسعه دادند.

به گفته این دیپلمات، ایران یکی از نخستین کشور‌هایی بود که برقراری جمهوری اتریش را در سال ۱۹۲۰، به رسمیت شناخت. ایران کشوری با منابع طبیعی غنی و مردمانی فرهیخته است. سال‌ها ایران دومین شریک تجاری بزرگ اتریش در خارج از اروپا بود و اتریش نیز یکی از پنج شریک تجاری بزرگ ایران محسوب می‌شد.

باقرپور درباره اهداف ماموریتش در اتریش تصریح کرد: روابط دوجانبه کنونی ما چند وجهی است. با توجه به امکانات بالقوه زیادی که کشور‌های ما در ابعاد مختلف دارند، هیچ مانعی بر سر راه گسترش روابط دوجانبه ما وجود ندارد.

وی در تشریح ظرفیت‌های اقتصادی ایران خاطرنشان کرد: در بعد اقتصادی، فرصت‌های بسیاری برای سرمایه‌گذاری در ایران نظیر حوزه‌های انرژی، راه‌سازی و خطوط ریلی، بانکداری و بیمه، گردشگری، پژوهش و فناوری و توسعه بنادر جنوبی و نیز مسیر‌های اتصال آب‌های جنوبی به آسیای مرکزی وجود دارد. همچنین ایران پیشرفت قابل‌توجهی در حوزه‌های علمی جدید از جمله زیست‌فناوری، فناوری نانو، زیست‌پزشکی، هوافضا و ... به دست آورده است. برای همکاری گسترده با اتریش در این زمینه‌ها آمادگی داریم و کانال‌ها و ساختار‌های بسیاری برای تحقق آن ایجاد کرده‌ایم.

حدود ۴۰ هزار تبعه ایرانی در اتریش زندگی می‌کنند

سفیر ایران در وین با بیان اینکه در سطح اروپا، اتریش در دوره‌های مختلف در زمینه گسترش روابط با ایران پیش‌گام بوده است، ابراز داشت: نخستین هیات بلندپایه اروپایی که بعد از توافق برجام (توافق هسته‌ای) به ایران آمد، هیات اتریشی به سرپرستی فیشر، رئیس‌جمهور وقت اتریش بود که در سپتامبر ۲۰۱۵ و حتی پیش از اجرایی شدن برجام از کشور ما دیدار کرد. در مقابل ما هم دو دیدار رسمی تاریخی دو رئیس‌جمهور ایران، آقایان خاتمی و روحانی را از اتریش داشتیم. بر همین اساس من مأموریت یافته‌ام تا حداکثر تلاش خود را برای تقویت این مشارکت سازنده به کار گیرم.

باقرپور در پاسخ به این سوال که گفت‌وگوی میان فرهنگی بین جامعه ایرانیان با اتریشی‌ها در وین چگونه است؟ بیان کرد: همه حوزه‌ها از جمله معماری، کتاب‌ها، موزه‌ها، تئاترها، دانشگاه‌ها و حتی گفت‌وگوی بین الادیانی، متأثر از همکاری فرهنگی هستند. در ماه فوریه (اسفند سال گذشته) تفاهم‌نامه‌ای برای تقویت همکاری‌های فرهنگی بین دو کشور امضاء شد.

وی با بیان اینکه یکی از مزیت‌های بزرگی که از آن برخوردارم، ایرانیان فوق‌العاده با استعداد و توانمندی هستند که در اتریش زندگی می‌کنند، یادآور شد: به طور تقریبی حدود ۴۰ هزار تبعه ایرانی در اتریش زندگی می‌کنند که این تعداد شامل بیش از دو هزار پزشک و تعداد زیادی مهندس، استادان دانشگاه، محقق و تاجر و ... می‌شود. ما واقعاً به وجودشان مفتخریم. عالی‌رتبه‌ترین مقامات اتریشی مکرراً به نقش مثبت آن‌ها در جامعه اتریش اذعان کرده‌اند.

برای دستیابی به صلح و کرامت انسانی، باید گفتگو کنیم

سفیر ایران در اتریش ادامه داد: انجمن فرهنگی اتریش در تهران با بیش از ۶۰ سال سابقه فعالیت، یکی از قدیمی‌ترین مراکز فرهنگی خارجی در ایران است که همواره بسیار فعال بوده است. علاوه براین، مایلم از شما و مجله معتبر سوسایتی برای تلاش در جهت معرفی ظرفیت‌های موجود همکاری بین دو کشور، به خصوص در حوزه فرهنگی و ازجمله ساماندهی مراسم سالانه "نوروز" در وین، صمیمانه سپاسگزاری کنم.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص استقرار دفتر مرکزی بسیاری از سازمان‌های بین المللی در وین و نقش این مسئله بر گفت‌وگوی دوجانبه عنوان کرد: ما از نقش سازنده اتریش در میزبانی و تسهیل مذاکرات بین ایران و گروه ۱+۵ قدردانی می‌کنیم. این مذاکرات به توافق بین‌المللی موسوم به برجام انجامید که به درستی "توافق وین" نیز نامیده شده است.

این دیپلمات با بیان اینکه ما به طور مشترک نشان دادیم که دیپلماسی تا چه حد می‌تواند موثر بوده و به همه کشور‌ها کمک کند، گفت: برای تحقق اهدافی همچون کرامت انسانی، صلح، امنیت و توسعه برای همگان و حل چالش‌های چندوجهی موجود جهانی، همکاری جمعی امری ضروری است. برای دستیابی به این هدف، باید گفتگو کنیم تا یکدیگر را درک کرده و بهترین راه حل را بر اساس احترام متقابل و منافع دوسویه پیدا کنیم.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار: 29 آذر ۱۳۹۹، کد خبر: 1012728، ilna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
0
0
این دوره زمونه کارش از گفت و گو گذشته و همه دارن با ابزار قدرت و زور به هم نگاه میکنن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین