پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۹۵۱۳
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۶
مسعود شکوهی گفت:حدود یک سوم دانش‌آموزان در معرض خطر و نیازمند انجام اقدامات فوری و تخصصی هستند، چون در صورت عدم توجه جدی به این حوزه شاهد افزایش بروز و تشدید اختلالات روان‌شناختی و افزایش آسیب‌های اجتماعی در حوزه رفتار‌های پرخطر مانند خودکشی، سوءمصرف مواد مخدر و ... خواهیم بود.

شعار سال:مسعود شکوهی گفت:حدود یک سوم دانش‌آموزان در معرض خطر و نیازمند انجام اقدامات فوری و تخصصی هستند چون در صورت عدم توجه جدی به این حوزه شاهد افزایش بروز و تشدید اختلالات روان‌شناختی و افزایش آسیب‌های اجتماعی در حوزه رفتارهای پرخطر مانند خودکشی، سوءمصرف مواد مخدر و ... خواهیم بود.
 
 بر اساس باور کارشناسان نرخ شیوع اختلالات روانی در بین نوجوانان از 12 سالگی آغاز می‌شود.از سوی دیگر در بین کودکان نیز شاهد افسردگی و اضطراب هستیم که در قالب شب ادارای، انزوا طلبی، بیش فعالی و ... بروز می کند. در این شرایط از آموزش و پرورش به عنوان دومین متولی کودکان و نوجوانان بعد از خانه و خانواده انتظار می‌رود تا در روند بروز اختلالات روانی در کشور اقدامات موثر را در دستور کار قرار دهند. آنچه در ادامه می‌خوانید نظرات مسعود شکوهی، مدیرکل امورتربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش در گفت و گو با برنا است.
 
   درباره آخرین بررسی‌ها  از روند افسردگی در بین دانش آموزان  توضیح دهید.
 
بر اساس نتایج ارزیابی‌های صورت گرفته مبتنی‌بر داده‌های «آزمون غربالگری سلامت روانی- رفتاری، گزارش هسته‌ها، مراکز مشاوره و خدمات روان‌شناختی کشور»، در حوزه سلامت روان با رویکرد مثبت و منفی (مشتمل بر خرده مقیاس‌های خوش‌بینی، امید، نشاط، عزت نفس، افسردگی، اضطراب، خشم و رفتارهای پرخطر) نشانگر آن است که حدود یک سوم دانش‌آموزان در معرض خطر و نیازمند انجام اقدامات فوری و تخصصی هستند چون در صورت عدم توجه جدی به این حوزه شاهد افزایش بروز و تشدید اختلالات روان‌شناختی و افزایش آسیب‌های اجتماعی در حوزه رفتارهای پرخطر مانند خودکشی، سوءمصرف مواد مخدر و ... خواهیم بود.
 
  کدامیک از اختلالات روحی برای دانش آموزان در سنین کودکی و نوجوانی تهدید کننده است؟
 
 اختلالات مربوط به بروز و افزایش اختلالات روان شناختی مانند  افسردگی ، اضطراب،خشم و رفتارهای پرخطر و کاهش خوش‌بینی، امید، نشاط و عزت نفس در این سنین تهدید کننده است.
 
  به دلیل شیوع کرونا آموزش‌ها به شکل غیرحضوری برگزار می‌شود. روند بررسی کیفیت آموزشی دانش آموزان  در این شرایط چگونه انجام می‌شود؟
 
 توجه به سیر تحولات ایجاد شده در کشور به‌دلیل بروز و همه‌گیری بیماری کرونا و ضرورت فاصله اجتماعی دانش آموزان در بسیاری از نقاط کشور ناگزیر به ادامه فعالیت‌های آموزشی و پرورشی مدارس به صورت  ترکیبی (حضوری و غیرحضوری) و به ویژه در بستر فضای مجازی هستند. در این زمینه اداره کل  امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی، زمینه‌سازی لازم برای اجرای فعالیت راهنمایی، مشاوره مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی با بهره‌گیری از مشاوران مدارس به شکل حضوری و غیر حضوری به خصوص در بستر شبکه شاد را فراهم کرده است. همچنین کلیه دانش آموزان کشور در مناطق شهری، روستایی و مناطق عشایری که به دو دسته ( آنهایی که دسترسی به ظرفیت فضای مجازی دارند و آنهایی که دسترسی به این فضا ندارند) تحت پوشش خدمات مشاوره‌ای و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی به شکل آنلاین ( برخط ) و حضوری به خصوص در هسته‌ها و مراکز مشاوره و خدمات روان شناختی قرار دارند. البته این اداره کل درصدد آن است که کیفیت این فعالیت‌ها را به‌ویژه در مناطقی که دسترسی (آنلاین) بر خط موجود نیست تقویت کرده و برای ایجاد عدالت در ارائه خدمات از طریق حضوری عمل کنند. به‌‎طور کلی ارائه با توجه ویژگی منحصر به فرد خدمات آموزشی و پرورشی روش‌های ارائه  خدمات مشاوره‌ای در مدارس و هسته‌های مشاوره و خدمات روان شناختی صورت می‌گیرد.
 
 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری  برنا، تاریخ انتشار:   8 دی  1399  ، کدخبر: 1110252، www.borna.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۸
0
0
باید قبول کنیم که به شدت در این زمینه کم گذاشتیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
0
0
خیلی وقته که اوضاع دانش اموزان مون بهم ریخته و دارن به سمت اعتیاد میرن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
0
0
باید قبول کنیم که برای ایجاد فضای نشاط در جوان هامون به شدت توسعه نیافته عمل میکنیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
0
0
تو یک مدرسه شاهد دخترانه 300 نفره من خودم تست گرفتم و دیدم 90 درصد و خوردی افسردگی حاد داشتن مسئول عزیز... یک سوم؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین