پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۹۶۸۳
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۶
در روز‌های اخیر بدلیل کاهش دما و افزایش مصرف گاز، سهمیه گاز نیروگاه‌ها کاهش یافته و آن‌ها را وادار به مازوت سوزی کرده است. گزارش زیر به مازوت سوزی نیروگاه رامین اهواز و نیروگاه شازند استان مرکزی، اشاره دارد.
شعار سال:مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان خواستار اختصاص سهمیه گاز به نیروگاه رامین خوزستان شد و گفت: طبق دستورالعمل سازمانی در سراسر کشور، نیروگاه‌های حرارتی از جمله چهار نیروگاه خوزستان مجاز به استفاده از مازوت به مدت محدود شده‌اند.

محمدجواد اشرفی بیان کرد: تصمیم‌گیری درباره مصرف مازوت در نیروگاه‌ها به دلیل کمبود سوخت گاز مورد نیاز آن‌ها و به منظور جلوگیری از اختلال در شبکه برق‌رسانی کشور، همچنین به دلیل شرایط ناشی از تحریم‌های ظالمانه صورت گرفته است.

وی با اشاره به دستورالعمل سازمانی برای نیروگاه‌های تمام استان‌های کشور، افزود: نیروگاه‌ها در فصل سرد و یک بازه زمانی محدود، مجاز به استفاده از سوخت مازوت شده‌اند که مدت زمان آن در جلسه کارگروه آلودگی هوا و شورای تامین استان مشخص می‌شود.

اشرفی اضافه کرد: با توجه به نزدیکی نیروگاه رامین به مراکز مسکونی (شهرستان باوی و اهواز) و بار آلودگی در این استان درخواست ما این بوده که سهمیه گاز برای نیروگاه رامین تامین شود و وزارت نیرو در این زمینه تجدیدنظر کند.
مازوت سوزی نیروگاه‌ها و بیچارگی محیط زیست
دود حاصل از مازوت سوزی نیروگاه رامین
وی ادامه داد: خوزستان هم اکنون زیرتاثیر آلودگی مشعل‌ها و فلر‌های نفتی است و نباید این بار آلودگی نیز به خوزستان تحمیل شود؛ کاهش مصرف گاز باید از طریق استان‌هایی که درگیر آلودگی نفتی نیستند جبران شود.

اشرفی با اشاره به وجود سه کارخانه سیمان در خوزستان اضافه کرد: پارسال کارخانه سیمان بهبهان حاضر نشد از مازوت استفاده کند، ولی سیمان خوزستان و رامهرمز با قطع شدن سهمیه گاز ناچار شدند از مازوت استفاده کنند.

بر اساس این گزارش، آلودگی هوای کلانشهر‌ها در روز‌های اخیر دوباره بحث استفاده از مازوت در نیروگاه‌ها را به میان آورده است. طبق گزارش فعالان محیط زیست، نیروگاه رامین در روز‌های اخیر، استفاده از مازوت را آغاز کرده است. این نیروگاه با وجود ممنوعیت استفاده از مازوت هر سال به دلیل اختصاص نیافتن سهمیه گاز، به مازوت‌سوزی اقدام می‌کند. اداره کل محیط زیست خوزستان به دلیل آلودگی هوا، چندین نوبت برای این نیروگاه تشکیل پرونده داده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان دی پارسال، نیروگاه رامین را یکی از عوامل آلودگی هوای اهواز دانسته و از ارجاع پرونده این نیروگاه به دلیل استفاده از سوخت مازوت و آلودگی به مراجع قضایی خبر داده بود.

این پرونده، اما تاکنون به نتیجه نرسیده است.

نیروگاه‌های رامین، خرمشهر، شهدای بهبهان و افق ماهشهر در خوزستان با محدودیت مصرف گاز روبه رو هستند و در زمستان از مازوت استفاده می‌کنند.

نیروگاه رامین از بزرگ‌ترین نیروگاه‌های حرارتی کشور، در شمال اهواز و در شهرستان باوی قرار دارد که در طرح جامع آلودگی هوای شهر اهواز به عنوان یکی از عوامل آلاینده هوای این شهر معرفی شده است.

کلانتری رییس سازمان حفاظت محیط زیست در یک برنامه رادیویی از صادر نشدن مازوت مازاد تولیدی به دلیل تحریم‌ها ابراز تاسف کرد.

متاسفانه این مسئله فقط در خوزستان نیست و در نیروگاه های دیگر نظیر نیروگاه شازند نیز سوخت مازوت مشاهده می شود که حتی صحبت از پلمپ این نیروگاه را به دنبال داشته است. در کلیپ زیر نمونه ای از این آلودگی را می توانید مشاهده کنید.
تعداد بازدید : 6

مازوت‌سوزی در نیروگاه شازند با وجود وعده رئیس جمهور

با وجود وعده‌های دولت مبنی بر جلوگیری از سوخت مازوت در نیروگاه شازند، در روز‌های اخیر استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه شدت گرفته و موجب آلودگی هوا شده است. مصرف مازوت در نیروگاه، این روز‌های صدای اعتراض مردم منطقه و نمایندگان را بلند کرده است، این در حالی است که رئیس جمهور در سفربه استان مرکزی به مردم صراحتاً قول داد که به هیچ وجه در نیروگاه شازند از سوخت مازوت استفاده نخواهد شد و از تامین گاز برای مصرف آن خبر داده بود.
 
استفاده نیروگاه تبریز از مازوت!

محمدرضا پورمحمدی در ارتباط تصویری با نشست ویژه بررسی مدیریت مصرف سوخت زمستانی کشور با حضور وزرای کشور، نفت و نیرو، اظهار داشت: با توجه به افزایش مصرف گاز در استان و ضرورت تأمین گاز مصرفی خانواده‌ها، تمهیداتی برای کاهش بار مصرف در بخش‌های صنعتی و تولیدی در نظر گرفته شده است.

مازوت سوزی نیروگاه‌ها و بیچارگی محیط زیست
وی، میزان مصرف گاز در استان طی 24 ساعت گذشته را 38 میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: این میزان نسبت به مدت مشابه قبل از آن، 2 میلیون مترمکعب کاهش یافته که نشان می‌دهد اقدامات انجام‌شده موثر بوده است.

پورمحمدی، استفاده نیروگاه‌ها و برخی از واحدهای صنعتی و تولیدی از سوخت جایگزین را یکی از این تمهیدات عنوان کرد و گفت: در حال حاضر تمام نیروگاه‌های استان به جز نیروگاه تبریز از سوخت گازوئیل استفاده می‌کنند.

وی تأکید کرد: در تامین سوخت مایع برای نیروگاه‌ها هیچ مشکلی نداریم و سوخت مورد نیاز همه این نیروگاه‌ها تأمین می‌شود.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه در حال حاضر، تنها نیروگاه تبریز از سوخت مازوت استفاده می‌کند، افزود: با توجه به اینکه امکان استفاده از گازوئیل به دلیل مسائل فنی در نیروگاه تبریز وجود ندارد و سوخت جایگزین این نیروگاه نیز مازوت است، از وزارت نفت درخواست داریم سهمیه گاز این نیروگاه به میزان 2 میلیون مترمکعب افزایش یابد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر وضعیت هوای شهر تبریز برای همه گروه‌ها، ناسالم است و انتظار می‌رود با حذف سوخت مازوت شاهد وضعیت بهتری باشیم.

پورمحمدی همچنین گزارشی از اقدامات پیشگیرانه برای مصرف بهینه انرژی در فصل زمستان ارائه کرد و گفت: موضوع مدیریت مصرف برق و گاز به تمام دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌های دولتی و خصوصی ابلاغ شده است.

پورمحمدی از تشکیل کمیته اضطراری مدیریت مصرف انرژی استان در اجرای مصوبه شورای عالی امنیت کشور خبر داد و گفت: با هماهنگی مرکز دیسپاچینگ وزارت نیرو مقرر شده است که تمام نیروگاه‌ها از سوخت جایگزین استفاده کنند که این موضوع شامل برخی از واحدهای صنعتی مثل پتروشیمی و پالایشگاه و برخی از کارخانه‌های بزرگ نیز می‌شود.

وی با بیان اینکه با صاحبان صنایع در این خصوص مکاتبه شده است، افزود: به فرمانداران نیز ابلاغ شده است که میزان برق مصرفی معابر شهری و پارک‌ها را به میزان 50 درصد کاهش دهند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار:14 دی ۱۳۹۹، کد خبر:13991014000545، www.farsnews.ir

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار:۷ دی ۱۳۹۹، کد خبر:۸۴۱۶۳۵۴۴، www.irna.ir

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار:۸ دی ۱۳۹۹، کدخبر:۱۳۹۹۱۰۰۸۰۰۰۱۳۹، www.farsnews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
0
0
وقتی این بدبخت ها گاز ندارن چی کار کنن؟ چطوری چرخه بگرده؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
0
0
با اینکه میدونیم اهواز هوا نداره و در این زمینه باید کمکشون کنیم داریم بدتر میکنیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
0
0
محیط زیست در ایران مشکلات زیادی داره و با این روندی که داریم پیش میریم اصلا نمیتونیم درستش کنیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
0
0
گاز مازوت هم در ایران شده بلای محیط زیست
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین