پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۳۱۱۵
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۴
با کلمه بسم الله جمعیت نشسته بر گرد سفره در سکوتی فرورفت که در تمام مدت غذا خوردن شکسته نشد مگر به واسطه‌ی صدای به هم خوردن آروار‌های در حال جویدن.
شعار سال: عمدتا مردم کشور‌های غرب آسیا در مقایسه با مردم اروپا افرادی پرخورتر به حساب می‌آیند. شاید بتوان این طور بیان کرد که در مغرب زمین مردم در وعده‌های متعددی خود را سیر می‌کنند و در مقابل در برخی نقاط دیگر مثل ایران، افراد، با وعده‌های کمتر پورخوری می‌کنند. این مسئله هم نکته‌ای جدید نیست. بلکه در تاریخ ایران سابقه دارد. روایت یک سیاح خارجی از نوع غذا خوردن او و همراهانش در مقایسه با ایرانی‌ها در این زمینه قابل تامل است:

«با کلمه بسم الله جمعیت نشسته بر گرد سفره در سکوتی فرورفت که در تمام مدت غذا خوردن شکسته نشد مگر به واسطه‌ی صدای به هم خوردن آروار‌های در حال جویدن. دست‌ها عمیقا در دوری‌های پر از پلوی چرب فرو می‌رفتند و برنج به شکل گلوله‌هایی فشرده و با سرعت حیرت انگیزی بلعیده می‌شد. در کمتر از یک ربع ساعت، از آن همه غذای آورده شده بر سر سفره تنها مقدار اندکی باقی ماند. پس از آن آب آورده شد و هر مهمان انگشتانش را اندکی خیس کرد و سپس برحسب موقعیت با دستمال جیبی یا با کتش خشک کرد.

تشریفات دشوار حاکم بر غذا خوردن، هنگامی که شاهسون و یکی دو نفر دیگر کمربند‌های شان را شل کردند، به موقعیتی بی حال و سست تنزل پیدا کرد. با این که من و همراهم خوراک بسیار زیادی خورده بودیم، اما در مقایسه با سایرین بشقاب هایمان دست نخورده به نظر می‌رسید.»

دست‌ها عمیقا در دوری‌های پر از پلوی چرب فرو می‌رفتند و برنج به شکل گلوله‌هایی فشرده و با سرعت حیرت انگیزی بلعیده می‌شد. در کمتر از یک ربع ساعت، از آن همه غذای آورده شده بر سر سفره تنها مقدار اندکی باقی ماند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از کافه‌تاریخ، تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۵، کد خبر: ۵۱۲۴۱۳۳، www.cafetarikh.com
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
0
0
این اداب اساسی ما از قبل از انقلاب هم بوده و همچنان هم ادامه داره واقعا باید قدر فرهنگ خودمون رو بدونیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
0
0
ايراني ها از ديرباز فرهنگ فوق العاده بالايي داشتن من نميدونم چيشده كه ما به اين نقطه رسيديم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
0
0
اين روايت هايي كه اين سياح ها براي ايران ميكنن قابل اعتماد ترن تا چيزهايي كه ايراني ها نوشتن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین