پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۳۲۵۲۳۱
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۱
مشاور کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یازدهم تاکید کرد: نمی‌توان یک ماه به مردم ۹۰ هزار تومان یارانه بدهیم و ماه دیگر ۴۵ هزار تومان؛ مجلس افزایش ۲ برابری یارانه‌ها را به دقت بررسی کند.
شعار سال: محمد حسینی درباره تصمیم مجلس شورای اسلامی در خصوص افزایش یارانه‌های نقدی در سال آینده گفت: مکانیزم تبصره ۱۴ بر اساس برنامه ششم توسعه مشخص شده است، که از ابتدای این برنامه تا به امروز تغییراتی داشته است از همین رو قانون هدفمندی یارانه‌ها امسال به هنگام بررسی لایحه بودجه سال آینده در این برنامه تصحیح شد.

مشاور کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یازدهم خاطر نشان کرد: قانون هدفمندی یارانه‌ها می‌گوید کلیه منابع حاصل از افزایش قیمت حامل‌های انرژی به حساب خزانه داری کل کشور تحت ۳ ردیف واریز شود که بر اساس آن به صورت ۵۰ درصد نقدی و ۵۰ درصد برای موارد تورمی دولت در بحث تولیدات و خدمات به مردم داده شود که بر این اساس هر سال مجلس نزدیک به ۳۶ هزار میلیارد این مبلغ را مصوب می‌کرد که در بودجه امسال این عدد باتوجه به میزان حجم منابع از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی و همچنین بنزین که در سال ۹۸ افزایش یافت این عدد به حدود ۲۶۵ میلیارد تومان رسید.

این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی بیان کرد: کلیه منابع فروش بنزین، نفت و گاز و همچنین صادرات فرآورده‌ها به عنوان منابع سازمان هدف در حساب این سازمان در قسمت توزیع منابع واریز می‌شود؛ که بخش عمده‌شان را به شرکت‌های پالایش پخش و فرآورده‌های نفتی، شرکت ملی نفت، شرکت گاز بابت سهم‌های طبق قانون برای‌شان در نظر گرفته داده می‌شود.

وی ادامه داد: عددی که بابت یارانه نقدی در لایحه پیش بینی شده بود ۴۵ هزار تومان بود که حدود ۴۲ میلیارد تومان برای آن منابع در نظر گرفته شد که امروز به حدود ۷۵ میلیون نفر تعلق می‌گیرد. از سوی دیگر عدد افزایش بحث قیمت بنزین هم نزدیک به ۳۱ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است که آن هم در قالب طرح معیشت به خانواده‌های تحت حمایت و اقشار ضعیف در حال پرداخت است. همچنین به استناد قانون یارانه‌هایی هم به بخش‌های همچون بهداشت و سلامت، بیمه بیکاری و رفع فقر مطلق به کمیته امداد و بهزیستی داده می‌شود.

نماینده مردم تفرش در مجلس دهم ادامه داد: کاری که مجلس در حال حاضر انجام داده این است که این اعداد را افزایش داده است، سوالی که پیش می‌آید این است که این اتفاق چگونه رخ داده؟ بر اساس گزاراشاتی که داده‌اند فرآورده‌های مانند اتیلن و پروپان در شرکت‌های ملی گاز به فروش می‌رسد که درباره فرآورده بودن و یا نبودشان نقطه نظراتی وجود داشت که مجلس آمد تشخیص داد این‌ها فرآورده هستند و باید منابع به دست آمده از فروش‌شان در قانون هدفمندی لحاظ شود از همین رو از محل فروش این فرآورده‌ها یک عدد چندهزار میلیارد تومانی به دست آمد که این امر خود به خود باعث افزایش اعداد جدول تبصره ۱۴ شده است.

وی با بیان این که ما به تفاوت نرخ ارزی است که دولت در بودجه امسال قرار داده بود با نرخی که مجلس در کمیسیون تلفیق مصوب کرد باعث افزایش ۱۰۰ هزار میلیارد تومان دیگر به بودجه شد، گفت:در لایحه امسال نرخ ارز یازده هزار و ۵۰۰ تومان پیش بینی شده بود و همچنین دولت مقرر کرد ۸ هزار میلیارد دولت ارز با نرخ ۴ هزار و ۲۰۰ تومان در اختیار وارد کننده نهاد‌های دامی و دارو قرار گیرد که مجلس در کمیسیون تلفیق تصمیم گرفت این به عدد ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان برسد.

حسینی خاطر نشان کرد: در اثر افزایش نرخ ارز، تمام کالا‌های وارداتی با نرخ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان مورد محاسبه قرار می‌گیرند که از این بابت حدود ۱۴۰ هزار میلیارد تومان به بودجه سال آینده اضافه شد. همچنین قسمت دیگری از منابع که در بودجه باعث افزایش می‌شود و همیشه هم وجود دارد مالیات بر ارزش افزوده در حوزه واردات است که کمیسیون تلفیق امسال نزدیک به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برای این بخش در نظر گرفت.

مشاور کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یازدهم یادآور شد: کل عددی که امروز دربحث یارانه تحت به مردم می‌دهیم ۴۲هزار میلیارد تومان است که به حدود ۷۵ میلیون نفر تعلق می‌گیرد که مجلس تصمیم گرفت عددی معادل ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی افزایش پیدا کند.

وی بیان کرد: بر اساس تصمیم کمیسیون تلفیق اگر ۱۰۰ هزار میلیارد منابع داشته باشیم و بخواهیم یارانه را در سال آینده دو برابر کنیم خود به خود از آن ۱۰۰ هزار میلیارد تومان، ۴۲ هزار میلیارد تومانش را هزینه می‌کنیم؛ از سوی دیگر حدود ۵۸ هزار میلیارد تومان با ۸ هزار میلیارد منابع دیگری می‌ماند.

این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با اشاره به نگرانی جامعه درخصوص افزایش تورم با توجه به ۲ برابر شدن یارانه‌های نقدی گفت: افزایش یارانه‌های نقدی با توجه به مصوبه کمیسیون تلفیق این بحث را در حوزه اقتصاد و معیشت به وجود می‌آورد که شاید در سال آینده ما تورمی بزرگتر داشته باشیم.

وی گفت: بحث اصلی ما به عنوان کارشناس تزلتزل در وصول این منابع است، زیرا ما افزایش یارانه‌ها را در صادرات نفت مشاهده می‌کنیم و اگر چناچه نفت به نوعی صادر نشود ما این منابع را که نزدیک به ۲۳۲ هزار میلیارد تومان از کجا وصول کنیم؛ که این یک مقدار جای تردید دارد.

حسینی گفت: نمی‌شود در فرودین سال ۱۴۰۰ یارانه ۴۵ هزار تومانی را ۲ برابر کنیم و بعداً نتوانیم آن را ادامه دهیم چرا که یک انتظاری در مردم ایجاد می‌شود و دوباره کاهش دادنش بسیار سخت می‌شود و مشکلات عدیده‌ای دارد.

وی درباره این که آیا افزایش یارانه‌ها به ۹۰ هزار تومان آثار اقصادی دارد یا خیر، عنوان کرد: باید بررسی کنیم افزایش یارانه‌ها در سطح معیشت و قدرت خرید مردم می‌تواند تاثیر داشته باشد یا خیر، چرا که کشور ما جز کشور‌های است که سطح تورم در آن بالا است.

حسینی با بیان این که امروز ۹۰ هزار تومان قدرت خرید برای مردم ضعیف ایجاد نمی‌کند، ادامه داد: افزایش یارانه‌ها پول پر فشار به اقتصاد کشور ما وارد می‌کند که اگر درست برنامه ریزی نکنیم با افزایش پایه پولی و تورم رو به رو خواهیم شد.

وی گفت: برکسی پوشیده نیست هر چقدر تورم در کشور ما افزایش پیدا کند اقشار ضعیف ما آسیب می‌بینند، زیرا قدرت خریدشان پایین‌تر می‌آید لذا مجلس باید در این زمینه با دراین بیشتری موضوع را بررسی کند.

این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در پایان بیان کرد:افزایش ۲ برابری یارانه‌ها و طرح معیشت رقم آن‌چنانی نیست که به خانواده‌های ضعیف پرداخت می‌شود، اما درکل اختصاص منابعی که قدرت وصول‌شان کم است را باید با کارشناسی انجام دهیم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار: 11 بهمن 1399، کد خبر: 1031337،  www.ilna.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین