پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 11
کد خبر: ۳۲۷۱۷۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۲
کارشناس بازارسرمایه با بررسی آثار دو مصوبه شورای عالی بورس برای تغییر دامنه نوسان و افزایش خرید اعتباری که از شنبه اجرا می‌شود، آینده کوتاه و مدت شاخص را پیش بینی کرد.
شعار سال: پیمان حدادی درباره آخرین وضعیت بازار سهام که با رشد مقطعی روز‌های اخیر و بازپس گیری کانال ۱.۲ میلیون واحدی همراه شده گفت: با روند مثبت دو روزه شاخص، هنوز بسیار زود است که با قطعیت اعلام شود بازار دوباره به مدار صعودی بازگشته است. چرا که باید بررسی شود آیا روند نزولی به اتمام رسیده که به تعادل برسد؟

وی ادامه داد: تا زمانی که شاخص به ارقام بیش از ۱.۳ میلیون واحد نرسد نمی‌توان با اطمینان کامل در مورد روند صعودی صحبت کرد، اما در صورت ورود به کانال ۱.۵ میلیونی می‌توان امیدوار به شروع مدار صعودی بود. در این میان مهمترین عامل رشد اخیر شاخص هم تصمیمات جدید شورای عالی بورس در زمینه تغییر دامنه نوسان به صورت نامتقارن است.

کارشناس سابق نظارت بر کارگزاران سازمان بورس افزود: با این موضوع فعالان متوجه می‌شوند مسئولان بر روند بازار متمرکز بوده و درحال تصمیم گیری برای بهبود اوضاع هستند. ویژگی‌های مثبت و منفی تصمیمات شورای عالی بورس هر چند در بلندمدت مشخص می‌شود، اما قدمی مثبت برای بازار برداشته شده که می‌تواند علاوه بر بازگشت اعتماد سهامداران، اطمینان خاطری برای سرمایه گذاری باشد.
 
حدادی درباره آثار تغییر دامنه نوسان از منفی ۲ تا مثبت ۶ که از شنبه آینده اجرا می‌شود هم توضیح داد: با اجرای این تغییر، فروشندگان هیجانی با بازاری مواجه می‌شوند که با یک روز روند مثبت، زیانه سه روزه جبران می‌شود و زمینه کاهش معاملات هیجانی هم فروکش می‌کند. زیرا ترس از دست دادن سرمایه از روزانه ۵ درصد به دو درصد کاهش می‌یابد.

وی ادامه داد: مشکل کنونی بورس، نبود تقاضای موثر است که موجب می‌شود سهامداران با ترس از احتمال ریزش قیمت‌ها یا افت بازار، اقدام به عرضه کنند، اما دیگر مصوبه شورای عالی بورس مبنی بر افزایش اعتبارات از ۴۵ به ۶۰ درصد که از شنبه اجرا می‌شود می‌تواند تا حدودی به تقویت طرف تقاضا کمک کند.

حدادی گفت: محدوده شاخص ۱.۱ میلیون واحدی و قیمت فعلی سهام، موقعیتی مناسب برای خرید تلقی می‌شود و کاهش ابهام عوامل بنیادی خارج بازار مانند نرخ ارز می‌تواند روند بورس را بهبود بخشد. در حال حاضر هم نسبت به دو هفته گذشته، انتظار کاهش قیمت دلار تا ٢٠ هزار تومان یا کمتر از آن از بین رفته که این موضوع می‌تواند در معاملات مدنظر قرار گیرد.

وی با اشاره به ریسک‌های بورس هم توضیح داد: هنوز ابهاماتی مانند لایحه بودجه و سیاست خارجی وجود دارد، اما نسبت به چند روز گذشته تا حدودی این ابهامات شفاف شده و به نظر می‌رسد فعلا  توافقی بین ایران و آمریکا صورت نگیرد. این اتفاق در کنار دیگر مسایل مثبت، زمینه ساز ایجاد بهبود اوضاع می‌شود و امید است شاخص هفته آینده با کمک تغییر دامنه نوسان از کانال ۱.۳ میلیون واحد عبور کند و حجم معاملات هم افزایش یابد.

حدادی با اعلام اینکه نمی‌توان پیش بینی دقیقی از آینده ارائه داد، خاطر نشان کرد: در صورت تداوم روند فعلی ریال شاخص بورس تا پایان سال در محدوده ۱.۴ تا ۱.۵ میلیون واحد در نوسان خواهد بود و بورس تا خرداد آینده و زمان انتخابات ریاست جمهوری با تکیه بر نقدشونگی سهام شرکت‌های بزرگ، نسبت به سایر بازار‌ها بازدهی بهتری را خواهد داشت.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از بورس پرس، تاریخ انتشار ۲۲ بهمن ۹۹، کد خبر: ۱۶۴۸۶۵، boursepress.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
0
0
بورس در ایران شاید بتونه شرایط خوبی رو در ایران به عمل بیاره البته با حمایت حقوقی ها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین