پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۰۱۶۱
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۳
شعار سال: امروز برجام در محاصره عملیات تندرو‌ها با حمله به آمریکا در عراق، توطئه بن سلمان در کشاندن جنگ به داخل ایران، توطئه نتانیاهو برای بردن ایران زیر فصل ۷ منشور ملل متحد، و تندرو‌های حاکم بر مجلس قرار دارد. خطر مضاعف آنجاست که با وجود مخاطرات عبور از مرحله بازگشت ایران و آمریکا به برجام، باز هم رقابت‌های جناحی نهادینه شدن در قدرت، به نحوی شدیدتر سربرآورده و فضای دوصدایی و شکاف در برابر غرب به نمایش گذاشته شد. تندرو‌های مجلس هرچند می‌دانستند تصمیم‌گیری در باره توافق میان صالحی و گروسی بدون موافقت مقام رهبری در ایران قابل تحقق نیست، با این همه از همان ابتدای روز دوشنبه هجوم سنگینی را در مجلس سامان داده و به مرحله عمل درآوردند. جناح تندرو در این مرحله نشان داد که در چنین شرایطی قادر است مدیریت مجلس را از دست قالیباف خارج کند و هر آنچه خلاف امنیت و منافع ملی است، به منصه ظهور برساند. مجلس ابتدا با ۲۲۱ رای موافق، ۶ رای مخالف و ۷ رای ممتنع، شکایت خود از دولت درباره استنکاف از قانون لغو تحریم‌ها را به قوه قضائیه ارجاع داد و خواستار برخورد با متخلفین شد، سپس ذوالنوری از اصول‌گرایان تندرو در باره توافق راهبردی صالحی و گروسی گفت: «تا قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها اجرا و بیانیه مشترکی که روز گذشته منعقد شد، پاره نشود، هیچ مقام دولتی حق ورود به مجلس را ندارد.»
در این باره در راس نظام سه واکنش وجود داشت: ابتدا مقام رهبری تاکید کردند: «شنیدم امروز بین کاری که دولت کرده و برداشتی که مجلس داشته اختلاف‌نظر وجود دارد. این اختلاف‌نظر را باید حل کنند که نشان‌دهنده دوصدایی نباشد. دولت خودش را موظف می‌داند که به این قانون خوب عمل کند. دوطرف همکاری کنند.» پیام ایشان مبنی بر این که «دولت خودش را موظف می‌داند به این قانون خوب عمل کند» بسیار واضح است و به نوعی تایید دولت در توافق انجام شده به شمار می‌رود. ضمن آن‌که سابقه نداشته، به غیر از مجلس یازدهم، مجلسی کمتر از ۵ ماه، دوبار از سوی رهبری تذکر صریح، رسمی و سنگین گرفته باشد. اما واکنش دوم مربوط به دولت است که با صدور بیانیه‌ای به صراحت تأکید کرد: «اگر مجلس محترم شورای اسلامی چنین حرکت هوشمندانه‌ای را خلاف قانون خود می‌داند و قصد دارد بیانیه مشترک صادره (میان صالحی و گروسی) را غیرفعال کند، باید مسئولیت عواقب آن را نزد مردم بپذیرد و پاسخگوی همه هزینه‌های مترتب بر آن باشد.» واکنش سوم مربوط به قوه قضائیه است که کاملا سکوت کرده، و اجازه نداد از سوی قوه مقننه، توپ به زمین قوه قضائیه انداخته شود.
علی‌رغم آن‌که تیم تندرو‌ها در مجلس به درستی می‌دانند توافق سازمان انرژی اتمی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از کجا نظارت و هدایت شده، چرا خلاف آن آشکارا حرکت می‌کنند؟ این در حالی است که مدیران مسئول دو روزنامه اصول‌گرای جوان و کیهان نیز توافق مربوطه را تایید کرده‌اند.
در پاسخ به سوال بالا باید گفت بسیار آشکار است که به نوعی با آغاز برجام دو، و بازگشت آمریکا به میز برجام، فصل جدیدی از آرایش سیاسی، اقتصادی داخلی، منطقه‌ای و جهانی در حال شکل‌گیری است؛ فصلی که حداقل در ایران حیات کاسبان تحریم را به مخاطره می‌اندازد؛ با پیوستن ایران به اف. ای. تی. اف، و ایجاد اقتصاد رسمی در برابر در برابر سود ۲۵ میلیاردی در اقتصاد غیر رسمی، انگیزه‌های شورش در مجلس را به نمایش می‌گذارد. این وضعیت در چشم‌اندازی کوتاه تا میان‌مدت، تشکیل نظام و پیمان امنیتی و اقتصادی منطقه‌ای در حوزه خلیج فارس به رهبری مشترک ایران و عربستان، شرایط نوین صلح در منطقه را نوید می‌دهد. افقی که در آن رقابت اقتصادی قانونمند، قانونمداری، خلع ید از رفتار‌های خودمختارانه و خودسر، ایران را وارد مرحله تازه‌ای کرده، و جایگاه بسیار شایسته‌ای برای رقابت‌های جناحی در چارچوب منافع ملی رقم می‌زند؛ موضوعی که جناح تندرو قبل از حذف، می‌تواند خود را با آن تطبیق داده، حیات و بقای خود را تضمین کند. زیرا تدبیر نظام می‌رود تا محاصره برجام، توسط حلقه عملیات تندرو‌ها در حمله به آمریکا در عراق، دسیسه بن‌سلمان در کشاندن جنگ به داخل ایران و توطئه نتانیاهو با بردن ایران زیر فصل ۷ منشور ملل متحد، دچار فروپاشی و نظم جدیدی در داخل، منطقه و جهان حاکم شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه همدلی، تاریخ انتشار: 8 اسفند 1399، کد خبر: 4959563،  www.hamdelidaily.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین