پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۲۱۱۱
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۴
دومین دوره همایش کتابت قرآن در سومین روز از برپایی سی و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم برگزار و در این همایش ۱۶ مقاله از سوی صاحب نظران و اساتید و متخصصین برجسته ارائه و بررسی شد.
شعار سال: دومین دوره همایش کتابت قرآن در سومین روز از برپایی سی و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد.

این همایش با تلاوت مسعود سیاح گرجی آغاز شد و سپس با سخنانی پیرامون این همایش با بیان مهدی قره شیخلو رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و حجت الاسلام سید محمد حسین نواب مدیر مدرسه اسلامی هنر برگزار شد. در این همایش ۱۶ مقاله از سوی صاحب نظران و اساتید و متخصصین برجسته ارائه و بررسی شد.

در ابتدای این همایش حجت‌الاسلام محمدحسین نواب مدیر مدرسه اسلامی هنر و مدرسه کتابت قرآن گفت: قرآن‌کریم، کتاب راهنما است که خداوند آن را حیّ و زنده به ما نشان داده است. کتاب راهنمایی که مسیر زندگی را برای مردم نشان می‌دهد. اعجازش نیز این است که قرآن فقط یک کتاب تاریخی نیست و برای همه ابعاد زندگی انسان، برنامه و راه‌حل دارد.
 
کتابت قرآن از موضوعات بنیادین در علوم قرآنی و مجموعه علوم و معارف اسلامی است

وی با بیان اینکه کتابت قرآن یکی از موضوعات بنیادین در علوم قرآنی و مجموعه علوم و معارف اسلامی است و علم قرائات و نیز علم "رسم الم صحف" یا علم "رسم‌الخط" جایگاه و نقش مهمی در ارتباط با حفظ اصالت و جاودانگی قرآن بر عهده دارد، گفت: سنت ارزشمند کتابت در سال‌های سال و قرون متمادی در جامعه اسلامی وجود داشته است. همه تلاش دوستان برای برگزاری مسابقات کتابت این است که خط ایرانی برای خدمت به قرآن‌کریم دیده شود.

مهدی قره‌شیخلو رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف نیز در این همایش گفت: از سال گذشته در کنار برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن، کار جدیدی آغاز شد و بنیان مسابقات کتابت قرآن‌کریم بنا نهاده شد. اگرچه این مسابقات به دلیل محدودیت‌ها با تعداد محدودی از میهمانان برگزار می‌شود، اما این جریان اثر خود را در فضای کتابت قرآن خواهد گذاشت.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت‌های خوبی در میان هنرمندان کشورمان برای کتابت قرآن وجود دارد، افزود: قرآن‌کریم از جنبه‌های مختلف با هنر عجین است؛ چه از جنبه‌های آهنگ‌گذاری و تلاوت که منحصر به فرد است و چه از جنبه‌های هنری دیگر همچون کتابت قرآن‌کریم با هنر عجین شده است. ضرورت نگارش قرآن‌کریم در زمان حیات پیامبر اسلام (ص) روشن بود، زیرا اعتماد بر حفظ قرآن در حافظه‌ها نمی‌توانست اطمینان خاطر در مورد صیانت قرآن را فراهم سازد. از این رو، پیامبر اسلام به جهت اهتمام خاصّ به قرآن برای نوشتن وحی، آنان را که نوشتن می‌دانستند برگزید تا با دقت به ثبت و ضبط آیات اقدام کنند.
 
لزوم توجه کمّی به هنر کتابت قرآن

قره‌شیخلو با بیان اینکه در سال‌های گذشته هنر کتابت قرآن از نظر کمّی کاهش یافته است، افزود: یکی از اهدافی که این مسابقات به دنبال دارد این است که به مسئله خوشنویسی و هنر کتابت اهمیت بیشتری داده شود. ما در سازمان اوقاف و امور خیریه با هدف شناسایی افراد مستعد، فضایی را ایجاد کرده‌ایم که کاتبان قرآن فعالیت بیشتری را دنبال کنند.

سپس کلیپی از خوشنویسان برتر اولین دوره کتابت پخش شد و نفرات اول پیشنهادات و انتقادات خود را به صورت مختصر در خصوص این همایش بیان کردند. سپس اعضای هیأت داوران دومین همایش کتابت قرآن به بیان نظرات کوتاهی در خصوص این دوره پرداختند.

پروفسور اوغوردرمان با موضوع کاتبان مصحف شریف، بخشی با مقاله‌ای با عنوان بررسی تطبیقی تشابهات و تفاوت‌ها در کتابت‌های میرزا احمد نیریزی و زین العابدین اصفهانی؛ خسروی با موضوع ویژگی‌های کتاب آرایی و سبک شناسی قرآن طلایی محفوظ در کتابخانه مونیخ؛ پروفسور برک با عنوان مقاله ملاحظاتی بر دو مصحف شریف کتابت‌شده در شیراز دوره صفویه؛ سلیمانی با عنوان قرآن نگاری نوین، ضرورت، امکانات و چشم انداز مقالاتی بود که در نوبت صبح ارائه شد.

سپس در نوبت بعد از ظهر مقالاتی با موضوعات مختلف ارائه شد.

موضوعات این مقالات عبارتند از: هاشمی‌نژاد با موضوع بررسی تحولات قلم نسخ در ایران از عبدالله طباخ تا علا الدین تبریزی؛ دکتر سلارد با موضوع بررسی یک نسخه خطی قرآن اولیه از مسجد عمرو در قاهره؛ دکتر شهیدانی با موضوع مقایسه تطبیقی قلم محقق در مصاحف بایسنقر میرزا و احمد قره حصاری؛ پروفسور ممیش با موضوع قرآن‌های کتابت‌شده توسط شکرزاده سیدمحمد افندی؛ دکتر صحراگرد با موضوع سبک طبری، تأملی در قرآن نگاری شمال ایران در سده‌های میانه؛ دکتر فرید مقاله‌ای با عنوان پژوهشی در قرآن نویسی خط محقق به عنوان شیوه مرسوم در سده‌های ۵ تا ۱۰ ق؛ پروفسور اوزکافا با مقاله‌ای با عنوان قرآن نستعلیق؛ شاهکاری از شاه‌محمود نیشابوری؛ اسرافیلی و قربانی با موضوع مطالعه پیوند‌های کتابت مصحف شریف در ایران و عثمانی در سده‌های ۹و۱۰ هجری قمری؛ دکتر میهن با موضوع شمس بایسنقری و یاقوت مستعصمی؛ صلاح‌الدین شیرزاد موضوع: بکارگیری خطوط نرم در کتابت قرآن در عراق عهد عباسی؛ دکتر نعمتی با موضوع مکتب خوشنویسی تبریز؛ نقش مکتب تبریز در توسعه خوشنویسی در جهان اسلام پس از سقوط بغداد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از مهر، تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۹، کد خبر: ۵۱۶۴۹۳۶، www.mehrnews.com
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین