پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۳۳۲۵۴۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۸
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی سی‌ان‌جی کشور با بیان اینکه خیلی از مردم تحت هیچ شرایطی حاضر نیستند خودروی خود را دوگانه‌سوز کنند، گفت: زمانی که جایگاه ال‌پی‌جی احداث شود جهت تامین آن از پالایشگاه تا هر جایگاه باید میزان قابل توجهی گازوئیل یارانه‌ای به کامیون و تانکر‌ها اختصاص دهیم.
شعار سال: محسن جوهری درباره مصوبه اخیر مجلس درباره ورود ال‌پی‌جی به سبد سوخت کشور اظهار داشت: در سال‌های گذشته زیرساخت ال‌پی‌جی در کشور اجرا شده بود، اما با توجه خطرات بالای اشتعال این سوخت و  مزیت نسبی سی‌ان‌جی به لحاظ منابع گاز و شبکه گسترده خطوط انتقال در سطح کشور، دولت و وزارت نفت به این نتیجه رسیدند که سوخت ال‌پی‌جی در خودرو‌ها جمع‌آوری و سی‌ان‌جی جایگزین شود.

۲۵هزار میلیارد تومان هزینه برای ساخت صرفا ۱۵۰ جایگاه

وی با بیان اینکه اصرار بر تصویب و استفاده از ال‌پی‌جی به عنوان سوخت خودرو عجیب است، گفت: اگر این اتفاق بیفتد، چندی بعد دچار خسارت خواهیم شد، ابتدا اینکه بخش‌خصوصی و دولت باید دوباره بالغ بر ۲۵هزار میلیارد تومان جهت ساخت صرفا ۱۵۰ جایگاه و دوگانه‌سوز کردن خودرو‌ها به صورت استاندارد کنند،  سرمایه‌گذاری کنند، در صورتی که اگر نیاز مبرم به مصرف ال‌پی‌جی در سبد سوخت باشد در بیشتر شهر‌ها باید به اندازه نیاز جایگاه احداث شود که این بستر نیاز به سرمایه‌گذاری هنگفت‌تری نیز دارد.

دوستداران بنزین، سوخت خود را عوض نمی‌کنند، چه سی‌ان‌جی و چه ال‌پی‌جی

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی سی‌ان‌جی کشور بعد دیگر خسارت را کاهش مصرف سی‌ان‌جی دانست و گفت: تصور اشتباه اینکه مصرف ال‌پی‌جی در کشور سبب کاهش مصرف بنزین می‌شود، اما واقعیت این است که خیلی از مردم تحت هیچ شرایطی حاضر نیستند خودروی خود را دوگانه‌سوز کنند، بنابراین چه ال‌پی‌جی و چه سی‌ان‌جی در سبد سوخت باشد، از سوخت بنزین استفاده می‌کنند.

میلیون‌ها لیتر گازوئیل مصرف کنیم تا ال‌پی‌جی خودرو‌ها را تامین کنیم!

وی تاکید کرد: بعد دیگر قضیه اینکه امکان تامین فرآورده برای جایگاه‌های ال‌پی‌جی از طریق خط لوله همانند گاز سی‌ان‌جی وجود ندارد و ناگزیر به استفاده از حمل‌ونقل جاده‌ای برای تأمین ال‌پی‌جی مورد نیاز جایگاه‌های ال‌پی‌جی هستیم و زمانی که جایگاه ال‌پی‌جی احداث شود جهت تامین آن از پالایشگاه تا هر جایگاه باید میزان قابل توجهی گازوئیل یارانه‌ای به کامیون و تانکر‌ها اختصاص دهیم و این موضوع باعث ترافیک، خطرات جاده‌ای حمل این سوخت پرخطر، افزایش آلودگی هوا و همچنین سبب افزایش مصرف گازوئیل یارانه‌ای می‌شود که نتیجه تمام این موارد ایجاد یک بستر پرخطر و ضررده مالی برای اقتصاد کشور است.

تشویق سرمایه‌گذاران برای خروج سرمایه از کشور

جوهری با بیان اینکه اکنون خودرو‌ها به طور غیررسمی و غیراستاندارد ال‌پی‌جی‌سوز شده‌اند که حوادث زیادی را منجر می‌شوند، گفت: باید به این خسارت عمیق‌تر نگاه کنیم، با توجه به مزیت نسبی سی‌ان‌جی در مقایسه با ال‌پی‌جی در یک بازه زمانی تصمیم گرفته شد عرضه ال‌پی‌جی به عنوان سوخت خودرو در کشور متوقف و جایگاه‌های عرضه ال‌پی‌جی تعطیل شوند. بعد از این اتفاق دولت ضمن سرمایه‌گذاری در حوزه سی‌ان‌جی تلاش کرد سرمایه‌های بخش‌خصوصی را به این حوزه سوق دهد، اما امروز مجددا شاهد پیشنهاد ورود ال‌پی‌جی به عنوان سوخت خودرو از طرف نمایندگان مجلس هستیم.

وی ادامه داد: این تغییرات ناگهانی و غیرکارشناسی در برنامه‌های اقتصادی و سیاست‌گذاری‌ها باعث می‌شود سرمایه‌گذار دیگر به مجموعه دولت و مجلس اعتماد نکند و سرمایه خود را از کشور خارج کند که خسارت این مورد به اقتصاد کشور جبران‌ناپذیر است، به طوری که متاسفانه از زمان پیشنهاد این طرح خیلی از افرادی که قصد سرمایه‌گذاری در حوزه سی‌ان‌جی را داشتند، منصرف شده‌اند.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی سی‌ان‌جی کشور یادآور شد: ما در حال‌‍حاضر ۲۵۰۰ جایگاه سی‌ان‌جی در سراسر کشور داریم که با وجود این تعداد جایگاه همچنان در کلان‌شهر‌ها مشکل نبود کافی جایگاه به اندازه ظرفیت مصرف داریم حال چگونه می‌خواهیم صرفا با احداث ۱۵۰ جایگاه ال‌پی‌جی نیاز کشور را برطرف کنیم؟  وقتی ال‌پی‌جی در سبد سوخت قرار گرفت دیگر نمی‌توانیم مردم را از دوگانه‌سوز کردن خودرو‌ها منع کنیم. قطعا صف‌های طولانی، معطلی و نارضایتی مردم را در پی خواهد داشت.

ارزش صادراتی ال‌پی‌جی از بنزین بیشتر است

وی ورود ال‌پی‌جی به سبد سوخت را غیرکارشناسی و ضرر آن را بیش از منفعت دانست و افزود: از حیث صادراتی نیز مشتری سوخت ال‌پی‌جی بیش از بنزین است، حتی ارزش دلاری صادراتی آن نیز در برخی از فصول بالاتر از بنزین است و میزان تقاضای خرید آن طی سال‌های اخیر به دلیل ارزش بالای حرارتی با شیب زیادی در حال افزایش است. حتی با استفاده از آن به عنوان خوراک پتروشیمی‌ها می‌توان ارزش چند برابری از این محصول خام دریافت کرد حال بسیار مایه تعجب و تفکر است که حامیان این طرح چگونه بر موضوع صادرات بنزین به عنوان ابزاری برای ورود ال‌پی‌جی به سبد سوخت اصرار می‌کنند.

جوهری از شورای نگهبان خواست که با رد مصوبه مجلس در رابطه با ال‌پی‌جی از خودتحریمی جلوگیری کند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از ایلنا، تاریخ انتشار:۱۹ اسفند ۱۳۹۹، کد خبر:۱۰۴۹۱۱۹، www.ilna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
0
0
خودتحریمی ها در کش.ر واقعا داره پدر ملت رو بیشتر از همه ارکان جامعه در میاره
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین