پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۳۳۳۳۸
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۷
تقوی گفت: با نهایی شدن برجام مسلما میزان دارایی‌های خارجی بانک مرکزی افزایش خواهد یافت.

شعارسال: مهدی‌ تقوی، اقتصاددان و استاد دانشگاه علامه طباطبایی در مورد علت کاهش دارایی‌های خارجی بانک مرکزی اظهار داشت: علت اصلی کاهش دارایی‌های خارجی بانک مرکزی تحریم‌ها بود که در آن مدت با توجه به محدودیت هایی که کشور با آن مواجه بود میزان دارایی های خارجی کاسته شد.

وی افزود: اما با نهایی شدن برجام مسلما میزان دارایی‌های خارجی بانک مرکزی افزایش خواهد یافت.

تقوی ادامه داد: در زمان تحریم‌ها ، اجازه دریافت ارز نداشتیم و نه تنها میزان صادرات نفت کم شد بلکه قیمت جهانی آن هم کاهش یافت.

این اقتصاددان تصریح کرد: در این مدت میزان صادرات 2.5 بشکه‌ای نفت در روز با 150 درصد کاهش به 1 میلیون بشکه در روز رسید و بهای نفت از 48 دلار به 10 دلار رسید.

تقوی گفت: ضمن آن که با آزاد شدن 25 میلیارد دلار از پول‌های بلوکه شده ایران ذخایر بانک مرکزی افزایش خواهد یافت.

در این راستا کامران ندری مدیر گروه بانکداری اسلامی گفت: بانک مرکزی تنها در داخل کشور حساب ندارد بلکه منابع خارجی نیز در خارج از کشور دارد البته در گذشته نیز این منابع بود اما به دلیل تحریمها امکان استفاده از آن وجود نداشت.

وی افزود: در زمان تحریم های نفتی نیز عملا نفت را از ما نمی خریدند و این منابع در حال کم شدن بود.

خاطر نشان کرد: اما عملا با برطرف شدن تحریم ها قاعدتا باید ذخایر ارزی بانک مرکزی بیش از گذشته شده باشد و استفاده از این ذخایر با رفع تحریمها فراهم شده باشد و انتظار می‌رفت میزان دارایی های خارجی بانک مرکزی بیشتر شده باشد نه کمتر.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار: 28مهر1395، کدخبر: 414874: www.ilna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین