پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۳۵۶
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۲
نبرد موصل که امروز وارد چهارمین روز خود شده است، تاکنون با پیشروی قابل ملاحظه نیروهای ارتش و دفاع مردمی همراه بوده است، حال آنکه به نظر می‌رسد داعش در این نبرد تاکتیک مشخصی ندارد.
شعار سال:

به نقل از پایگاه خبری المیادین، نبرد موصل صبح روز دوشنبه آغاز شد و تا کنون آزادی مناطق و روستاهای متعددی را به‌دنبال داشته است، حال آنکه به نظر می‌رسد داعش برای رویارویی در این نبرد استراتژی مشخصی ندارد.

این گروه تروریستی تا این لحظه بیشتر به اقداماتی نظیر به آتش کشیدن چاه‌های نفت در جنوب و استفاده از خودروهای بمب‌گذاری شده در جنوب و شرق موصل متوسل شده است؛ اقداماتی که در تمام نبردهای قبلی از آن استفاده می‌کرد.

داعش کنار این اقدامات بارها در تلاش برای نفوذ کردن بین نیروهای مستقر در جنوب موصل برآمد و کوشید با به تن داشتن لباس پلیس این هدف را تحقق بخشد.

همچنین تصاویری از موصل منتشر کرده است که در آن استقرار نیروهای آن در خیابان‌های این شهر نشان داده می‌شود بدون اینکه تجهیزات جنگی متوسط و یا سنگین در اختیار داشته باشند.

در این میان پیش‌بینی می‌شود نیروهای کُرد از محور بعشیقه تحرک خود را آغاز کنند اما نبود هیچ گونه تحرک به‌سمت مناطق شمال غربی و غرب می‌تواند تحرک داعشی‌ها به‌سمت مرزهای سوریه را تسهیل کند.

برای جلوگیری از این اقدام، تکاپوی نیروهای کُرد در بعشیقه موجب به کنترل در آوردن مناطق مرزی مشترک با سوریه می‌شود؛ زیرا اکنون عملیات متعددی در استان الانبار آغاز شده است از جمله عملیات قریب الوقوع نیروهای توپخانه برای آزادی یکی از شهرستان‌های نزدیک گذرگاه مرزی القائم.

همچنین برخی اطلاعات حاکی از این است که احتمال دارد نیروهای بسیج مردمی (الحشد الشعبی) به‌سمت محور جنوبی القیاره حرکت کنند تا از آنجا عملیات محدودی را در الحویجه که منطقه حساس و خطرناکی به شمار می‌آید، به اجرا در آورند.

به‌هرحال دایره نبرد موصل گسترده‌تر از یک عملیات امنیتی است و در سطح داخلی و منطقه‌ای و نیز بین المللی ابعاد سیاسی به خود گرفته است؛ زیرا پیش از آغاز آن اختلافاتی بر سر هویت نیروهای شرکت کننده و نقش آنان پیش آمد و با آغاز نبرد اختلافات و شکاف‌ها به‌ویژه بین ترکیه و عراق بیشتر شد.

حملات انتحاری، مهمترین ابزار دفاعی داعش

روز گذشته نیروهای عراقی در محور جنوب شرقی موصل شامل القیاره، نمرود و حبانی پیشروی کردند و توانستند چند روستای دیگر را نیز به کنترل خود در آورند.

در مقابل این دستاوردها، تروریست‌های داعش سخت تلاش کردند از طریق حملات انتحاری مانع پیشروی ارتش عراق شوند و همچنین با حفر تونل‌های متعدد در روستاها نه‌تنها تلاش می‌کنند خود را از تیررس حملات هوایی دور نگاه دارند، بلکه با پیشروی نیروهای عراقی از تونل‌ها خارج می‌شوند و عملیات انتحاری انجام می‌دهند.

در این میان تروریست‌های داعش روز گذشته تلاش کردند با توسل به حملات انتحاری در محورهای متعدد توازن نبردها را به‌سود خود تغییر دهند از همین رو با استفاده از سه دستگاه خودروی بمب‌گذاری شده تلاش کردند سنگرهای نیروهای پیشمرگه را در سنجار مورد هدف قرار دهند که در نتیجه درگیری شدید در این نقطه را به‌دنبال داشت که حاصل آن انهدام هر سه دستگاه خودروی مزبور بود.

بمب‌گذاری مسیرهای منتهی به موصل توسط داعش

بسیاری از مسیرهای منتهی به موصل توسط داعش بمب‌گذاری شده در نتیجه خنثی‌سازی این بمب‌ها از سوی نیروهای متخصص و مهندسی بسیار وقت‌گیر است و به‌کندی پیش می‌رود.

همزمان با پیشروی نیروهای ارتش عراق به‌سمت حمدانیه که یک شهر مسیحی‌نشین است، داعشی‌ها در تلاش هستند مانع پیشروی نیروهای ارتش عراق به‌سمت مرکز این شهر شوند حال آنکه باید در نظر داشت که کنترل حمدانیه به نیروهای ارتش عراق امکان می‌دهد یکی از مهمترین ستون‌های دفاعی داعش را قبل از ورود به موصل فتح کند.

برملاشدن جنایت‌های داعش در موصل

همزمان با پیشروی نیروهای عراقی و کنترل برخی روستاها، جنایات داعش در مناطق تحت اشغال برملا می‌شود از جمله اینکه ارتش عراق در روستای حوت یک زندان را که در زیر زمین ساخته شده بود، کشف کرد.

از تک‌تیراندازهای داعش خبری نیست

در این میان استفاده از تک‌تیرانداز در عملیات‌های قبلی از جمله تکریت فلوجه یکی از تاکتیک‌های مهم داعش برای جلوگیری از پیشروی نیروهای عراقی به شمار می‌آمد اما در عملیات موصل تا به امروز، هیچ اثری از این تاکتیک نبوده است که این برای  نیروهای عراقی عجیب است.



با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار 29 مهر95 ، کد مطلب:1217056 www.tasnimnews.com



اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین