پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۳۳۴۸۱۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۹
یک کارشناس بازار سرمایه گفت: به نظر می‌رسد معاملات بورس در هفته جاری روند معقولی را در پیش بگیرد و دیگر خبری از خرید و فروش‌های هیجانی در بازار نباشد.

شعار سال: «امیرعلی امیرباقری» امروز (شنبه) روند بازار سهام در نخستین روزهای سال ١۴۰۰ را پیش‌بینی کرد و افزود: روند معاملات بازار از این به بعد تحلیل‌محور می‌شود که این موضوع به معنای سودمحور شدن بازار است.

وی توضیح‌داد: به‌طور عمده در روندهای سنگین بازار که منشا تورمی دارند، سرمایه‌گذارانی به سمت سرمایه‌گذاری در بازار سهام می‌آیند که نگاه دارایی‌محور به کلیت بازار دارند، به همین دلیل مباحثی مانند ارزش جایگزینی و افزایش سرمایه‌های سنگین برای سرمایه‌گذاران جذاب خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: زمانی که بازار چشم‌انداز معقولی پیدا می‌کند و افق سیاسی روشن می‌شود، نگاه سودمحور جایگزین دارایی‌محور می‌شود.
 
وی با اشاره به اینکه سود محور بودن به این معناست که سرمایه گذاران باید دست به محاسبات بزنند و سود را از طریق به کار گرفتن روش‌های تحلیل محاسبه کنند، گفت: این امر اقدامی تخصصی است و بارها به سرمایه‌گذاران توصیه شده که اگر خود از دانش کافی برای این کار برخوردار نیستند به‌طور حتم از افراد با مجوز قانونی استفاده کنند.

سهامداران نگران افت و خیزهای سنگین شاخص بورس نباشند

امیرباقری اظهار داشت: سرمایه گذاران در وضعیت کنونی نباید در انتظار کسب سودهای چشمگیر از بازار سهام باشند و از طرفی هم نگرانی چندانی بابت افت سنگین شاخص بورس وجود ندارد؛ بنابراین در روزهای آینده با بازاری متعادل، مثبت و معقول‌تری نسبت به گذشته مواجه خواهیم بود.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، سرمایه گذاران نباید چشم انداز سنگین تورمی در کلیت اقتصاد مانند بازار سرمایه داشته باشند.

روند معاملات در بازارهای جهانی

وی، روند معاملات در  بازارهای جهانی را ارزیابی کرد و افزود: از بعد بازار جهانی‌ دلار به مرور ارزش خود را نسبت به سایر ارزها از دست می‌دهد و شاخص دلار در میان مدت پایین خواهد آمد؛ بنابراین پیش بینی می شود که قیمت کامودیتی‌ها از این امر تاثیر بپذیرد و تا حدودی در میان مدت و بلندمدت در مسیر صعودی قرار بگیرند.

امیرباقری تاکید کرد: از طرفی سرمایه گذاران این موضوع را مدنظر دارند که در صورت از بین رفتن کرونا فعالیت اقتصادی به روال سابق بازگردد و به طور طبیعی طرف تقاضا در بازار فعال خواهد شد که همین امر فشاری را بر قیمت کامودیتی ها وارد می کند؛ بنابراین قیمت کامودیتی ها از دو جهت مشوقی برای افزایش هستند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه‌داد: با توجه به اینکه بخش بزرگی از سهام حاضر در بازار کامودیتی‌محور هستند و تاثیر زیادی بر روند بازار سرمایه دارند، می‌توانند مشوقی برای بازار سهام باشند، چنین سهامی در میان مدت و بلندمدت روند معقولی را در بازار دارند و سرمایه گذاران از این سهام  سود معقولی را همراه با ریسک به دست خواهند آورد.

احتمال برداشته شدن دامنه نوسان معاملات بورس 

امیرباقری به صحبت‌های انجام شده در زمینه احتمال برداشته شدن دامنه نوسان معاملات بورس اشاره کرد وگفت: چنین خبرهایی نویدبخش رسیدن بازار به موقعیت عادی است و منجر به معاملات معقول در بازار خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: تجربه و مطالعات تطبیقی در اقتصاد ایران و اکثر اقتصادها نشان می دهد که قیمت ها به ارزش ذاتی همگرا می شوند و فقط دستکاری در رویه معاملات بورس زمان رسیدن بازار به تعادل را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی با بیان اینکه از بعد سیاسی تا حدودی از چشم انداز خوشبینانه شرایط سیاسی حاکم در کشور کاسته شده است، اظهار داشت: همین امر می‌تواند محرکی برای ثبات نرخ ارز و طلا باشد که به دنبال خود تاثیرگذار بر معاملات بورس است و می تواند اقبال خریداران به سرمایه گذاران در بورس و ورود سرمایه های خود به این بازار را بازگرداند.

بازار سرمایه و بازار پول، دو بال اقتصادی

امیر باقری بازار پول را جدی ترین رقیب بازار سرمایه دانست و افزود: در یک اقتصاد سالم باید بازار سرمایه و بازار پول به عنوان دو بال اقتصادی در جهت رشد اقتصادی عمل کنند، اما گاهی شاهد هستیم که مقابل یکدیگر قرار می گیرند.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان‌کرد: بررسی تاریخی در زمان های مختلف در دوران رونق و رکود اقتصاد ایران نشان می دهد که بعد از ایجاد تورم سنگین در اقتصاد کشور، مهاجرت پول از بازارهایی مانند بازار سرمایه یا سایر بازارها به سمت بازار پول سوق پیدا می کند که به دنبال خود رقابت منفی در بازار پول بر سر نرخ بهره شکل می گیرد، همین امر منجر به چاپ و تولید پول بدون پشتوانه می شود و بعد از چند سال دوباره خود را در قالب شوک های تورمی نشان خواهد داد.

به گفته وی، این حلقه باطله بارها در اقتصاد ایران تکرار شده است و هر بار اثرات منفی آن سنگین تر از دفعات گذشته بوده است.

ضربه اقتصاد ایران از محل نرخ سود بانکی

امیرباقری با اشاره به اینکه ضربه اقتصاد ایران از محل نرخ سود بانکی است زیرا این موضوع موتور محرک و مولد تولید  پول بدون پشتوانه است، گفت: کاهش نرخ بهره بانکی تا حدودی باعث کاهش التهاب در سایر بازارها می شود اما در نهایت منجر به این می شود اقتصاد به سمت تولید واقعی پیش رود، بدین معنا که از تولید اسمی فاصله بگیرد و به سمت تولید واقعی برود.

 این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: به طور معمول در صورت وجود بازدهی مثبت نسبت به سود بانکی، سرمایه خطر نمی کند که به سمت تولید مولد برود؛ بنابراین همین امر منجر به  این می شود تا بخش پولی اقتصاد کشور حجیم شود و در مقابل بخش واقعی و فیزیکی اقتصاد کشود با مشکل همراه خواهد شد.

وی با بیان اینکه این حلقه مفقوده ای بوده است که بهتر است در بازار پول جستجو شود و باید به سمتی حرکت کرد که هیچ نرخ گذاری دستوری وجود نداشته باشد، گفت: در یک اقتصاد ایده آل  نباید دامنه نوسان و محدودیت های معاملاتی در معاملات بازار سهام وجود داشته باشد و همچنین به هیچ عنوان نباید در بازار پول نرخ بهره دستوری و دالان نرخ سود بانکی وجود داشته باشد.

امیرباقری اظهار داشت: زمانی که همه پارامترها آزاد گذاشته شوند و مانع از قیمت گذاری دستوری شویم ممکن است در کوتاه مدت از بعد هزینه و درآمدها مشکلاتی ایجاد شود اما به طور حتم در بلندمدت  بازارها به سمت کارایی حرکت می کنند و ریشه رانت خشکانده خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: باید در بازار سرمایه و سایر بازارها به دنبال نرخ ها و پارامترهایی باشیم که از دل بازار بیرون می آیند نه اینکه از بیرون به بازار تحمیل می شود.

بهبود چشم انداز سیاسی با امضای سند همکاری ٢٥ ساله ایران و چین 

وی به امضای سند همکاری ٢٥ ساله ایران و چین تاکید کرد و گفت: به نظر می رسد این اتفاق بتواند چشم انداز سیاسی را حتی بین ایران و غرب بهبود ببخشد.

امیرباقری خاطرنشان کرد: این اتفاق به عنوان راهکار جایگزین سیاسی تا حدودی ایران را از شرایط فعلی به شرایط جدید منتقل می کند و دست ایران را در مذاکرات و چانه زنی ها بالاتر خواهد برد و اقتصاد کشور را از تنگناهای اقتصادی رهایی می بخشد.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: کشورهای غربی وقتی شاهد ایجاد راه فرار برای اقتصاد ایران باشند به منظور جلوگیری برای از دست دادن بازار ایران با تلاشی مضاعف به میز مذاکره با ایران باز خواهند گشت.

وی با بیان اینکه امضای سند همکاری ایران و چین کارت برنده ای برای ایران در مذاکرات خواهد بود، گفت: مجموع این همکاری اثر مثبتی را برای ایران و اقتصاد این کشور به همراه دارد و به احتمال زیاد چشم انداز روشن تری را برای کلیت اقتصاد کشور به ارمغان خواهد آورد، همچنین در کوتاه مدت و میان مدت مانع از شوک های تورمی در اقتصاد ایران خواهد شد.

امیرباقری با تاکید بر اینکه براساس پیش بینی های صورت گرفته امضای این سند همکاری به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر اقتصاد ایران تاثیرگذار خواهد بود، افزود: اثر مستقیم آن اینگونه خواهد بود که کانال هایی برای اقتصاد ایران از لحاظ نقل و انتقال پول فراهم می شود.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: مجموع این عوامل باعث کنترل انتظارات تورمی می شود و دیگر در کوتاه مدت و میان مدت انتظاری برای رشد افسار گسیخته نرخ ارز وجود نخواهد داشت.

به گزارش ایرنا، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات آخرین هفته اسفند ماه با ۱۰۱ هزار واحد افزایش به عدد یک میلیون و ۳۰۷ هزار واحد رسید که در مقایسه با پایان هفته سوم اسفند ماه نزدیک به هشت درصد رشد داشت.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: ۷ فروردین ۱۴۰۰، کد خبر: ۸۴۲۷۵۱۹۴، www.irna.ir.

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۸
0
0
اقتصادي كه اين روزها بازيچه قرار گرفته و سياست داره نقش زيادي درونش ايفا ميكنه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین