پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۵۴۵۵
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۲
با شروع سال ۱۴۰۰ پخش دومین فصل یکی از حاشیه‌سازترین سریال‌های چند سال اخیر تلویزیون جمهوری اسلامی یعنی «گاندو» هم آغاز شد؛ فصل دوم سریال گاندو روایتی حول محور نفوذ و حضور افراد دو تابعیتی در وزارت خارجه و تیم مذاکرات هسته‌ای است.
شعار سال: با شروع سال ۱۴۰۰ پخش دومین فصل یکی از حاشیه‌سازترین سریال‌های چند سال اخیر تلویزیون جمهوری اسلامی یعنی «گاندو» هم آغاز شد؛ فصل دوم سریال گاندو روایتی حول محور نفوذ و حضور افراد دو تابعیتی در وزارت خارجه و تیم مذاکرات هسته‌ای است.

در قسمت دهم این مجموعه تلویزیونی به موضوع مشاور رسانه‌ای سابق ظریف (محمد علی شعبانی) در کنار او فعالیت می‌کرد تحت نام استعاری (موسی پور) به عنوان جاسوس معرفی کرده است.

مذاکرات هسته‌ای که از سال ۹۲ آغاز شد علیرغم آنچه در متن این مذاکرات اتفاق می‌افتاد و رسانه‌ها آن را بازتاب می‌دادند، حاشیه‌هایی را با خود به همراه داشت، حاشیه‌هایی که اکنون سریال گاندو بخشی از آن دعوای پشت پرده میان نهاد‌های مختلف را به تصویر کشیده است.

یکی از اعضای تیم هسته‌ای که چند سال پس از انعقاد برجام به اتهام جاسوسی برای بیگانگان بازداشت شد، «عبدالرسول دری اصفهانی» بود. او نماینده بانک مرکزی و مسئول امور بانکی تیم مذاکره کننده هسته‌ای بود و به گفته محسنی اژه‌ای سخنگوی وقت قوه قضائیه، «از جمله کسانی بود که متهم به جاسوسی و ارائه اطلاعات به بیگانگان بود و با دو سرویس جاسوسی ارتباط داشت».

اما دری اصفهانی تنها فردی نبود که از تیم مذاکره کننده هسته ای، به جاسوسی متهم شد. سریال «گاندو»، ماجرای حضور فردی با نام «محمدعلی شعبانی» را به تصویر کشیده است.

پس از نام دری اصفهانی در فهرست ۱۰۰ نفره مسئولین دوتابعیتی، نام «محمدعلی شعبانی» به چشم می‌خورد، فردی که در گزارش کمیته تحقیق و تفحص، مشاور وزیر امور خارجه معرفی و تابعیت دوم آن نیز سوئد عنوان شده است.
 
 
 


در این گزارش آمده است: «نامبرده تحصیلات خود را در لندن به اتمام رساند و سابقه فعالیت در شبکه پرس تی وی و مرکز تحقیقات مجمع تشخیص مصلحت نظام دارد. تا مهر ۹۳ به عنوان مسئول رسانه‌ای هیئت مذاکره کننده هسته‌ای حضور داشته و پس از آن از کشور خارج شده است.»

محمدعلی شعبانی ایرانی تباری است که در سوئد متولد شده و بعد از گذراندن تحصیلات مقدماتی به دانشگاه بیرمنگام انگلستان رفته و در رشته روابط بین الملل تحصیل کرده است.

شعبانی در توئیتر، خود را سردبیر فعلی سایت amwaj.media و سردبیر سابق Almonitor معرفی کرده است. سایت امواج مدیا، بیوگرافی شعبانی را اینگونه آورده است: «محمد علی شعبانی، سردبیر امواج مدیا، پژوهشگر دوره‌ی دکترا در دانشگاه سواز لندن است. تحقیقات وی در آنجا بر روابط ایران و عراق ِ پسا صدام متمرکز است»


 
 
 
 
 
 
 
 
شعبانی در سال ۱۳۸۶ به عنوان کارآموز در شورای ملی ایرانیان آمریکا یا نایاک فعالیت می‌کرد. سال ۱۳۹۰، محمدعلی شعبانی سردبیر نشریه انگلیسی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام که فصلنامه شورای روابط خارجی (Iranian Review of Foreign Affairs) نام داشت، شد. فصلنامه‌ای که پیش از شعبانی، سیدحسین موسویان سردبیری آن را برعهده داشت. پس از انتخاب حسن روحانی در سال ۹۲ به عنوان رئیس جمهور، در تیم هسته‌ای مشاور شد.

شعبانی به دلیل همکاری‌های گسترده‌ای که با رسانه‌های مطرح جهان از جمله «نیویورک تایمز، گاردین، بلومبرگ، کریستین ساینس مانیتور، اکونومیست، الجزیره، خبرگزاری فران سه، سی ان ان، لوب لاگ، نشنال این ترست، بی بی سی» داشته است، در تیم هسته‌ای مسئولیت اطلاع رسانی و روابط عمومی را برعهده گرفت.

۱۱ شهریور ماه ۱۳۹۷ که محمدجواد ظریف برای پاسخ به سوال جواد کریمی قدوسی درخصوص چرایی حضور ۴ فرد دوتابعیتی شامل «عبدالرضا دری اصفهانی، سیروس ناصری، مشکان مشکور و محمدعلی شعبانی» در تیم مذاکره کننده هسته‌ای به مجلس رفت، در دفاع از محمدعلی شعبانی و ۳ فرد دیگری که مورد اشاره کریمی قدوسی بود، گفت: «در وطن پرستی و توجه به منافع ملی این افراد تردید نداریم»، وزیر امور خارجه همچنین درخصوص شعبانی گفت: «آقای شعبانی نیز هیچ گاه در مذاکرات حضور نداشتند و از وی به عنوان کمک در روابط عمومی استفاده می‌شد؛ کمک بسیار خوبی هم کردند»

ظریف همچنین افرادی نظیر شعبانی را سرمایه‌های ملی عنوان کرد و گفت: «اگر شما نگاه کنید دولت عربستان سعودی میلیون‌ها دلار برای روابط عمومی خرج می‌کند و از شرکت‌های مختلف صهیونیستی استفاده می‌کند، ما از هیچکدام از این‌ها استفاده نمی‌کنیم، فقط از ایرانیان استفاده می‌کنیم. معتقدم ایرانی‌ها بزرگترین سرمایه ما در خارج از کشور هستند و باید از آن‌ها استفاده کنیم، امیدوارم همه دوستان ما در مجلس شورای اسلامی و در قوای مختلف کمک کنند تا از این سرمایه ملی استفاده شود»

محمدعلی شعبانی این روز‌ها در لندن زندگی می‌کند در واکنش به شبیه سازی سریال گاندو با مسخره کردن گریم بازیگر نوشت: «هیچ وقت ازدواج نکرده و چاق هم نبوده است»

شعار سال؛ با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از دیده بان ایران، تاریخ انتشار: ۱۱ فروردین ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۰۴۵۶۶، www.didbaniran.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین