پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۶۹۷۳
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۵
روسای جمهوری روسیه و ترکیه در یک گفت و گوی تلفنی، روابط دو کشور و تحولات منطقه را مورد بحث و بررسی قرار دادند.
شعار سال: به نقل از شبکه خبری «آر تی عربی» روسیه، کاخ ریاست جمهوری این کشور (کرملین) عصر امروز (جمعه) با صدور بیانیه ای، اعلام کرد که «ولادیمیر پوتین» و «رجب طیب اردوغان»، روسای جمهوری روسیه و ترکیه به صورت تلفنی با یکدیگر گفتگو کرده و در جریان آن نیز، به بررسی برخی مسائل مهم دو جانبه و بین المللی پرداختند.

بنا بر آن چه در این بیانیه آمده، رئیس جمهوری روسیه همتای ترکیه‌ای خود را در جریان دیدگاه کشورش برای حل و فصل بحران اوکراین قرار داده و بر اهمیت توافقنامه «مینسک» در سال ۲۰۱۵ میلادی به عنوان پایه و اساس بدون جایگزین برای پایان بحران این کشور تاکید کرد.

پوتین ضمن ابراز نگرانی از خودداری دولت اوکراین از انجام تعهدات خود بر اساس توافق مینسک و از سر گیری «اقدامات تحریک آمیز خطرناک با هدف تشدید وضعیت در خط تماس» از سوی این کشور، در رابطه با طرح ترکیه برای ایجاد «کانال استانبول» نیز بر اهمیت حفاظت از سیستم کنونی تردد در تنگه‌های دریای سیاه بر اساس پیمان «مونترو» در سال ۱۹۳۶ میلادی برای تضمین امنیت و ثبات منطقه تاکید کرد.

روسای جمهوری روسیه و ترکیه در ادامه نیز ضمن بررسی آخرین تحولات لیبی، نسبت به پایبندی طرف‌های مختلف به آتش بس و موفقیت تشکیل نهاد‌های حکمرانی انتقالی ابراز خرسندی کرده و از آمادگی خود برای کمک به فرآیند صلح آمیز و یکپارچگی دوباره این کشور خبر دادند.

در رابطه با سوریه نیز پوتین و اردوغان اهمیت نقش آفرینی روسیه و ترکیه در ثبات وضعیت و راه اندازی گفت و گوی میان طرف‌های سوری را مورد تاکید قرار داده و به لزوم همکاری در مبارزه با تروریسم به ویژه در استان مرزی ادلب در شمال غرب این کشور بر اساس توافق «سوچی» در سال ۲۰۱۸ و ضمیمه الحاقی به آن در ماه مارس سال گذشته میلادی نیز اشاره کردند.

روسای جمهوری روسیه و ترکیه همچنین وضعیت منطقه «قره باغ» را مورد بحث و بررسی قرار دادند جایی که اردوغان اقدامات مسکو برای ادامه بازگشت ثبات به این منطقه مورد مناقشه و اجرای تدریجی بیانیه‌های سه جانبه صادره از روسیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان در نهم نوامبر و یازدهم ژانویه گذشته را ارج نهاد.

در همین راستا نیز، پوتین نتایج مذاکرات اخیر خود با «نیکول پاشینیان»، نخست وزیر ارمنستان و «الهام علی‌اف»، رئیس جمهوری آذربایجان را به اطلاع اردوغان رسانده سپس دو طرف نسبت به لزوم فعال سازی تلاش‌های در راستای بازسازی شبکه‌های حمل و نقل میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان از طریق قره باغ ابراز اطمینان کردند.

روسای جمهوری روسیه و ترکیه در ادامه نیز مسائل مربوط به مبارزه با شیوع نسل جدید ویروس کرونا (کووید-۱۹) را بررسی کردند جایی که از آمادگی کشور‌های خود برای توسعه همکاری در این زمینه به ویژه از طریق صادرات واکسن روسی «اسپوتنیک وی» به ترکیه و تولید مشترک آن خبر دادند.

در همین حال، اردوغان پوتین را در جریان تدابیر اتخاذ شده از سوی مقامات کشورش در زمینه مبارزه با اپیدمی کرونا قرار داده و از تضمین سلامتی گردشگران خارجی به عنوان یکی از اولویت‌های این بخش نام برد در حالی که دو طرف بر سر ادامه تماس‌های فشرده میان طرف‌های ذی ربط در کشور‌های خود برای حفاظت از سلامتی گردشگران روسیه در ترکیه توافق کردند.

شعار سال؛ با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شفقنا، تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۱۲۷۳۷۲، www.fa.shafaqna.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین