پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۳۳۷۱۳۴
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۴
رویه ای که بانک مرکزی در پیش گرفته است اقتصاد کشور را از درآمد تک محصولی نجات نخواهد داد. به همین دلیل است که امروزه کشور دچار مشکلات اساسی است و می توان ادعا داشت که قوه مجریه خلع سلاح شده است.

شعار سال: در ابتدا باید اذعان داشت که بانک مرکزی قدرتی ما فوق تمام وزارتخانه ها دارد؛ اما متاسفانه با توجه به اینکه رییس کل این بانک اعتقادی به صادرات غیرنفتی ندارد با بخشنامه های صادره به جز قفل کردن مسیر و از رده خارج کردن بخش تجاری کشور از چرخه اقتصادی هیچ چیز نصیب اقتصاد کشور نکرده و در مقابل وابستگی به نفت و درآمدهای نفتی افزایش پیداکرده است. به عبارتی می توان گفت بانک مرکزی به دلیل نداشتن دانش اقتصادی به قدری بخشنامه های گوناگون و خلق الساعه صادر کرد که بخش اعظمی از بازارهای جهانی از دست صادرکنندگان ما خارج شد. از همین رو در آمدهای ارزی کشور از ناحیه صادرات غیرنفتی روز به روز کاهش پیدا می کند.

با توجه به اینکه دولت ماه های پایانی فعالیت خود را سپری می کند نمی توان نمره قبولی به عملکرد این نهاد تاثیرگذار در اقتصاد کشور داد. رویه ای که بانک مرکزی در پیش گرفته است اقتصاد کشور را از درآمد تک محصولی نجات نخواهد داد. به همین دلیل است که امروزه کشور دچار مشکلات اساسی است و می توان ادعا داشت که قوه مجریه خلع سلاح شده است. چراکه تفکر و سلاح اصلی دولت درآمد ارزی بوده و هست. متاسفانه در طی مدت زمان فعالیت این دولت و دولت های گذشته ثروت آفرینی و درآمد زایی به صورت شایسته و بایسته مورد توجه قرار نگرفته است و این موضوع در گذر زمان چالش های فراوانی را برای اقتصاد کشور به وجود آوده است.

نقل و انتقالات ارزی را نیز باید یکی از بزرگترین چالش های فعالان تجاری کشور عنوان کنیم. به دلیل وجود مشکلاتی مانند FATF و تحریم و ناتوانی در بازگشت منابع کالاهای فروش رفته به کشور، نقل و انتقالات ارزی به سختی برای صادر کنندگان فراهم می شود. در کمال تاسف باید اذعان داشت که ما در حوزه تجارت خارجی به قرون وسطی بازگشته ایم. بر خلاف روند تجاری در دنیا که از طریق گشایش اعتباری انجام می شود ما در یک جزیره منفک از دنیا از این مکانیسم نمی توانیم استفاده کنیم. متاسفانه اقتصاد کشورهای عراق و افغانستان که عمده صادرات ما به این کشورها انجام می شود نیز دستخوش تغییرات بسیار است.

از آنجایی که ما از سیستم های ال سی و روند معمول تجارت در جهان دور هستیم نمی توانیم ادعا داشته باشیم که فعالان تجاری ما، تجارت می کنند. فعالیت های تجاری در کشور ما بیشتر جنبه داد و ستدهای محلی دارد و این در صورتی است که کشور ما با داشتن منابع معدنی و قابل فرآوری نباید به درآمدهای نفتی متکی باشد.

وقتی سخنگوی دولت اعلام می کند "حیف که ما نمی توانیم نفت بفروشیم وگرنه یارانه بیشتری می دادیم" به صورت علنی اعلام می کند که کشور چه میزان به درآمدهای نفتی وابستگی دارد!

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت گسترش، تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۶۴۴۴۷، www.gostaresh.news.ir.

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین