شعار سال:نظرات متفاوتی در خصوص شباهت یا عدم شباهت اخلاق رای دهندگان به فردی که به او رای می دهند مطرح شده است. نظراتی همانند تئوری های گروه جذب، تاکید بر شباهت ها( رای دادن به همانندان خود) ، تئوری نیازها، تاکید بر تفاوت ها ، کمبودها و شکاف ها (رای دادن به فردی که صاحب قدرت و توانایی است که در رای دهنده وجود ندارد) و تئوری های گروه اخلاقیات و عقلانیت ، تاکید بر وجود شاخص های اخلاقی- شناختی برای رای دادن به گزینه خاص دارند.
باید توجه داشت که این دسته از نظریات ، تبیین کننده تنها بخشی از حقایق بوده و نظریات پایه دیگری نظیر وضعیت مهندسی انتخاباتی صورت گرفته و سطح تمرکز روی گروه های هدف ( تاکید بر تئوری های نیازها و انگیزه ها) و اتمسفر ایجاد کرده برای تصمیم ، نظریات تاکید کننده بر واقع گرایی و تاکید بر انتخاب از بین گزینه های موجود نیز، باید مورد توجه قرار گیرند.
سطح توسعه یافتگی جامعه و سطح و توانمندی فکری شهروندان نیز در نوع انتخاب ها موثر است. بعنوان مثال ، نمی توان انتظار داشت که مردم کشور توسعه نیافته به نامزدی با تفکرات شدیدا توسعه یافته ، رای مثبت دهند.
گروه های مرجع مستقر در سطح محلی و ملی نیز می توانند ، گرایشات رای دهندگی شهروندان را تحت تاثیر قرار دهند.
در دین مبین اسلام در آیه 11 سوره رعد، بیان شده که خداوند سرنوشت قومی را تغییر نمی دهد، مگر خودشان بخواهند. بر این قاعده، جامعیت نگاه در رای دادن و انتخاب گزینه ها ، همراه با تزکیه فردی و قضاوت درست، بشدت اهمیت پیدا می کند.
اختصاصی پایگاه تحلیلی- خبری شعار سال