پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۴۰۳۴
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۴
بحث سلامت و بهداشت روان از مسائل بسیار مهم امروز دنیا است. شرایط متفاوت و پیچیده معاصر، انسان امروزی را دچار بحران‌های مختلفی کرده است. معاشرت‌های اجتماعی محدودتر شده و شرایط قرنطینه کرونایی به آن دامن زده است.
شعار سال : بحث سلامت و بهداشت روان از مسائل بسیار مهم امروز دنیا است. شرایط متفاوت و پیچیده معاصر، انسان امروزی را دچار بحران‌های مختلفی کرده است. معاشرت‌های اجتماعی محدودتر شده و شرایط قرنطینه کرونایی به آن دامن زده است. در این شرایط چه باید کرد؟ چطور از سلامت روان خود و اطرافیانمان آگاه شده و در حفظ آن بکوشیم؟ چه راهکار‌هایی در مقابله با فضایی تنش زا و پر از اضطراب پیشنهاد می‌شود؟ نقش هنر در این میان چیست؟ چطور می‌توان با خلق آثار هنری آرامش را به محیط خانه و خانواده ارمغان داد؟
 
بیماری روحی روانی بر فکر، احساسات، رفتار و حالات شخص تأثیر می‌گذارد. این تغییرات به مرور بر زندگی روزمره اشخاص هم اثر گذاشته و ممکن است ارتباطات آن‌ها را با اطرافیان دچار مشکلاتی کند. اگر شما احساس می‌کنید دچار بحرانی درونی و مشکلات روحی روانی شده‌اید بدانید تنها نیستید! انسان‌های زیادی در اطراف شما از این مشکلات رنج می‌برند گرچه در مورد آن هرگز صحبت نمی‌کنند.
 
مردم عموماً از صحبت کردن درباره مسائل روحی روانی خود پرهیز می‌کنند چرا که می‌ترسند مورد قضاوت و تحقیر دیگران قرار بگیرند. بیماری روحی تنها نتیجه یک اتفاق بخصوص نیست بلکه بر اساس تحقیق پژوهشگران، عوامل گوناگونی در ایجاد آن مؤثر است. ژنتیک، محیط اطراف و شیوه زندگی روزمره یک فرد بر آن تأثیر مستقیم دارد.
 
یک شغل پر استرس، زندگی شخصی نابسامان، اتفاقات غیرمنتظره، اخبار بد و حتی ساختار تجزیه و تحلیل مغز هم می‌تواند موجب بروز اختلالات روحی شود. هیچ کدام به این معنی نیست که شما مقصر هستید یا کار اشتباهی انجام داده‌اید؛ این تنها برآیند کنار هم قرارگرفتن عوامل مختلف در زندگی شماست.
 
اگر متوجه تغییرات روحی در خود و اطرافیان شدید بسرعت دست به کار درمان شوید. بیماری‌های روحی روانی درد آشکار ندارند و بیشتر در رفتار و اعمال ما نمایان می‌شوند به همین دلیل توجه کمتری به آن می‌کنیم و شاید آن را امری معمولی یا پیش پاافتاده فرض می‌کنیم. اگر به همان اندازه که برای بهبود بیماری‌های جسمی خود تلاش می‌کنیم به تغییرات روحی خود توجه نشان دهیم، راه درمان سریع‌تر طی می‌شود.
 
گوشه‌گیری و انزوا، پرخاشگری، وسواس شدید، ترس، فوبیا و اضطراب از نشانه‌های آسیب‌پذیری روح و روان هستند. یکی از راهکار‌های محققان در کاهش اضطراب ایجاد فضایی سرسبز در خانه و محیط اطراف است. هر قدر با طبیعت بیشتر در تماس باشید روان آرام تری خواهید داشت. نگهداری و رسیدگی به گل‌های آپارتمانی، نگه داشتن حیوانات خانگی و انجام کار‌های هنری به ایجاد آرامش در خانه و ارتباط بهتر اعضای خانواده کمک فراوانی می‌کند.
 
در آغوش گرفتن یکدیگر، نوازش کردن حیوان خانگی و صحبت کردن صمیمانه با افراد خانواده و دوستان احساس امنیت را در کودکان و بزرگسالان افزایش می‌دهد. پرهیز از تمرکز بر اخبار منفی و استرس زا راهکار دیگری است. به جای آن می‌توانید به موسیقی آرامش بخشی گوش کنید، داستانی بخوانید، بازی کنید یا از مدیتیشن و یوگا استفاده کنید. تابستان بهترین زمان برای پرداختن به امور هنری، ساخت کاردستی‌های ساده در کنار کودکان و یادگیری یک هنر تازه است؛ یکی از بهترین و آرامش بخش‌ترین فعالیت‌ها کار با گِل و سفال است. اگر امکانش را دارید در کلاس سفالگری ثبت‌نام کنید یا با هزینه کم بسته‌های آماده گِل رس تهیه کرده و در خانه به ساخت اشیای مختلف بپردازید. اگر به رنگ آمیزی علاقه دارید از وبسایت‌های هنری که این روز‌ها بسیار هم فعال هستند، ظروف سفالی خام، جعبه‌های چوبی یا مجسمه‌های پلی استر بخرید و با رنگ اکریلیک رنگ آمیزی کنید. کار دست شما می‌تواند بهترین اثر تزیینی در خانه و ماندگارترین هدیه به اطرافیان باشد.
 
در شرایط قرنطینه کرونایی کودکان به سرگرمی بیشتری نیاز دارند؛ خلق آثار هنری اعم از نقاشی، کاردستی، کار با سفال و اوریگامی هم لذتبخش است و هم به رشد خلاقیت و تمرکز کودکان کمک فراوان می‌کند. برای ایجاد و حفظ سلامت روان خود و عزیزانمان تلاش کنیم تا جامعه‌ای آرام تر، اخلاق مدارتر و سالم‌تر برای فرزندان جامعه فردا آماده کرده باشیم. اگر احساس می‌کنید دچار مشکل جدی روحی و اضطراب زیاد هستید با مراکز مشاوره رایگان تماس بگیرید و راهنمایی بخواهید. همیشه به خاطر داشته باشید انسان‌هایی هستند که خیرخواهانه آماده کمک به شما هستند پس فرصت را از خود و خانواده‌تان دریغ نکنید. به امید این که بیمه‌های عادی یا تکمیلی شامل هزینه‌های روان درمانی شده و بار سنگینی از دوش افراد جامعه برداشته شود. باری که عواقب آن همه افراد جامعه را تهدید می‌کند.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از روزنامه ایران، تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۴۰۰، کد خبر: ۷۶۳۶، www.irannewspaper.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین