پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۵۰۵۲
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۶
سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان‌های بین‌المللی در وین در واکنش به گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی درخصوص اجرای برجام گفت: این گزارش مبین اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت است.
شعار سال: کاظم غریب‌آبادی، بیان داشت که گزارش آژانس، در پرتو توقف اقدامات داوطلبانه و فراپادمانی از سوی ایران از تاریخ ۲۳ فوریه ۲۰۲۱ تهیه شده است. مدیرکل در این گزارش تصریح کرده است که فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارتی آژانس در ارتباط با اجرای برجام، تحت تأثیر تصمیم ایران به توقف اجرای تعهدات هسته‌ای تحت برجام شامل پروتکل الحاقی قرار گرفته است.

غریب آبادی افزود: آنچه که ایران انجام داده است، در راستای اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت بوده است. وی افزود: این گزارش نیز به خوبی مبین اجرای تصمیم ۲۳ فوریه ایران می‌باشد.
 
گزارش آژانس مبین لغو تحریم و صیانت از حقوق ملت است

در تازه‌ترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که فراز‌هایی از آن در رسانه‌های بین‌المللی منتشر شده، آمده است:

- آژانس از ۲۳ فوریه ۲۰۲۱ به داده‌های جمع آوری شده توسط تجهیزات نظارتی خود دسترسی نداشته است.

- از ۲۳ فوریه ۲۰۲۱، ایران پروتکل الحاقی را اجراء نکرده است و همچنین اظهارنامه‌های خود در این رابطه را بروز رسانی نکرده است.

- از ۲۳ فوریه ۲۰۲۱، آژانس قادر به انجام هیچ دسترسی تکمیلی تحت پروتکل الحاقی در سایت‌ها و اماکن ایران نبوده است.

- از ۲۳ فوریه ۲۰۲۱، ایران کد اصلاحی ۱/۳ را اجراء نکرده است.

- آژانس قادر نبوده است تا دسترسی روزانه از فردو و نطنز انجام دهد.

- ایران موجودی آب سنگین و تولید آب سنگین را به اطلاع آژانس نرسانده و به آژانس نیز اجازه نداده است تا بر ذخایر و میزان تولیدی آب سنگین نظارت نماید.

- ایران به انجام برخی فعالیت‌های غنی سازی در مغایرت با برنامه بلندمدت غنی سازی خود، که در ۱۶ ژانویه ۲۰۱۶ به آژانس ارائه شده است، ادامه داده است.

- آژانس به اطلاعات مربوط به سانتریفیوژ‌ها و زیرساخت‌های آن‌ها در انبار دسترسی نداشته است.

- آژانس به اطلاعات مربوط به خروج ماشین‌های آی. آر ۱ از انبار برای جایگزینی با ماشین‌های معیوب دسترسی نداشته است.

- از ۲۳ فوریه ۲۰۲۱، ایران اظهارنامه‌های مربوطه به تولید و موجودی روتور‌های سانتریفیوژ و بیلوز را ارائه نکرده و همچنین به آژانس اجازه راستی آزمایی از این اقدام را نداده است.

- از ۲۳ فوریه ۲۰۲۱، آژانس قادر نبوده راستی آزمایی نماید که آیا ایران ماشین‌های جدید آی. آر ۱ را برای جایگزینی با ماشین‌های معیوب تولید کرده است یا نه.

- آژانس قادر به راستی آزمایی مجموع ذخایر اورانیوم غنی شده ایران نبوده است و آنچه که در این گزارش در این مورد اعلام شده، بر اساس برآورد‌ها می‌باشد.

- از ۲۳ فوریه ۲۰۲۱، آژانس به اطلاعات مهر و موم الکترونیک و سامانه‌های نظارتی غنی سازی دسترسی نداشته است.

- از ۲۳ فوریه ۲۰۲۱، هیچ اطلاعاتی یا دسترسی به اقدامات نظارتی در رابطه با انتقال UOC به یو. اف. ۶ برای آژانس فراهم نشده است.

سفیر و نماینده دائم کشورمان در این گفتگو تصریح کرد: آمار و ارقامی که در این گزارش درخصوص نصب ماشین‌ها و یا ذخایر اورانیوم غنی شده آمده است، یا بر اساس برآورد‌های آژانس بوده و یا اینکه در چارچوب راستی آزمایی‌های پادمانی حاصل شده است و ارتباطی با اقدامات فراپادمانی ندارد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ایرنا، تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۰، کد خبر: ۸۴۳۵۰۸۰۶، www.irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین