پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۵۱۱
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۴
یک عضو فراکسیون ولایت ضمن قدردانی از کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس برای ارائه گزارش منصفانه ای از روند برجام در طول 6 ماه اجرای آن گفت: لازم است وزارت خارجه و کمیسیون امنیت در گزارش های بعدی در خصوص اقدامات متقابل در برابر اقدامات طرف مقابل در نقض اجرای برجام گزارشی ارائه کنند.

شعار سال:

حجت الاسلام علیرضا سلیمی در تذکری با استناد به ماده 49 آئین نامه داخلی و با اشاره به قرائت گزارش 6 ماهه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در مورد اجرای برجام گفت: گزارش ارائه شده قابل قدردانی است چون در مجموع گزارش منصفانه است. اما این گزارش در مواردی دارای ابهام است.

وی توضیح داد: در بندی از این گزارش موارد نقض عهد و پیمان شکنی طرف مقابل همچون تحریم 11 شخصیت حقیقی و حقوقی بعد از اجرای برجام، تصویب و اجرای قانون ویزا، دست برد 2 میلیارد دلاری آمریکا به اموال ایران، امضای وضعیت اضطراری علیه ایران توسط اوباما، مصادره 2 میلیارد و 800 میلیون دلاری در اواخر فوریه سال 2016، محرومیت ایران از مبادله مالی با دلار، تحریم های ایران به واسطه توانمندی دفاعی و موارد دیگر مورد اشاره قرار گرفته است.

سلیمی با اشاره به بند 3 قانون اقدام متقابل مبنی بر اینکه دولت موظف به رصد و انجام اقدام متقابل در مورد عدم پایبندی طرف مقابل در زمینه لغو موثر تحریم ها و یا بازگرداندن تحریم های لغو شده و یا وضع تحریم تحت هر عنوان دیگر در جهت احقاق حق ملت ایران است گفت: با وجود این ماده قانونی در گزارش کمیسیون امنیت در خصوص اجرایی شدن این بند قانونی نقض وجود دارد و یا به عبارت دیگر در این گزارش درباره اقدامات متقابل در جهت احقاق حق ملت ایران بعد از نقض های متعدد طرف مقابل موضوعی مطرح نشده است.

نماینده محلات ادامه داد: در انتهای گزارش و در جمع بندی به بیانات رهبری اشاره شده که ایشان فلسفه و هدف مذاکرات و پذیرش برجام را رفع تمام تحریم های ظالمانه دانستند و تحقق نیافتن آن را خسارت محض عنوان کردند. با عنایت به این بیانات و وجود قانون مشخص تذکر بنده این است چرا در گزارش هیچ اشاره ای به اقدامات دولت بعد از نقض های مکرر اجرای برجام نشده است؟

وی در پایان گفت که لازم است چنین نقضی در گزارش های بعدی وزارت خارجه و کمیسیون امنیت رفع شود.

مسعود پزشکیان رئیس جلسه در پاسخ به این تذکر گفت: هیات نظارت بر برجام پیگیر این مساله است و اعضای کمیسیون نیز چنین اطلاعاتی به آنها برای تصمیم گیری خواهند داد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار 9 آبان 1395، کد مطلب: 95080906079: www isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین