پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۳۴۶۳۴۳
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۱
عضو هیئت رییسه اتاق مشترک بازرگانی ایران و پاکستان اظهار داشت: ما می‌توانیم حتی تا ۳۰ میلیارد دلار به پاکستان صادرات داشته باشیم، اما الان حجم صادرات ما به این کشور حدود ۹۰۰ میلیون تا ۱.۲ میلیارد دلار است. ما هنوز نتوانسته‌ایم طبق برنامه صادران به پاکستان را محقق کنیم.
شعارسال:محمود تهی‌دست در مورد اقدام پاکستان مبنی بر حصارکشی در مرز ایران اظهار کرد: حصارکشی پاکستان در مرز خود با ایران بیشتر مربوط به مسائل امنیتی و رفت و آمد گروه‌هایی که مخل امنیت دو کشور است؛ پاکستان به این دلایل این تصمیم را گرفته و بخشی از کار‌های مربوط به آن را انجام داده است. این حصارکشی ممکن است روی قاچاق تاثیر بگذارد، اما تاثیری رو تجارت قانونی که از کانال‌های رسمی صورت می‌گیرد، ندارد.
 

وی افزود: برای تبادلات پولی هنوز هیچ بانکی را در پاکستان نداریم، در ایران نیز بانکی نداریم که بتوانیم به واسطه آن مبادلات پولی با پاکستان را انجام دهیم، بنابراین بیشتر مبادلات ما با پاکستان به صورت کالا به کالا است. کسانی که اجازه دارند یک سری از کالا‌ها را در حدود خاصی وارد کنند مشکلی ندارند، اما ممکن است برای کالا‌هایی که به صورت غیرقانونی وارد می‌شوند با این حصارکشی مشکلاتی ایجاد شود.

تهی دست در مورد آخرین وضعیت تعیین بانک برای مبادلات پولی بین دو کشور گفت: چندین سال است که می‌شنویم به دنبال تعیین بانکی برای مبادلات پولی با پاکستان هستند. حتی قرار شد یک بانک در پاکستان باشد و بانک پارسیان در ایران برای این کار در نظر گرفته شود. متاسفانه یا نخواستند یا مشکلات و موانع باعث شد این برنامه عملیاتی نشود. حتی قرار شد که اگر این کار عملی نشد طبق پیشنهاد اتاق بازرگانی ایران و پاکستان یک صندوق در پاکستان و یک صندوق در ایران در نظر گرفته شود که از طریق آن بتوان تبادل پولی کرد که متاسفانه این موضوع هم عملیاتی نشد و راه به جایی نبرد. به نظر من در سیاست‌های بالادستی برای این موضوع تلاش زیادی نشد.

وی در ادامه اضافه کرد: اگر منطقه ویژه اقتصادی میرجاوه که آخرین مراحل خود را می‌گذراند یا منطقه آزادی که در سیستان مصوب شده، راه‌اندازی شود؛ یک بانک از پاکستان و یک بانک از ایران می‌توانند در این منطقه ویژه شعبه تاسیس کنند تا بتوان از طریق این منطقه تبادلات پولی را انجام داد. سال‌هاست که ما یک دوره تسلسل را طی می‌کنیم، همیشه هم اول خط هستیم و هرگز در مورد مشکلات بانکی و پولی به آخر خط نرسیدیم.

عضو هیئت رییسه اتاق مشترک بازرگانی ایران و پاکستان در مورد وضعیت منطقه ویژه اقتصادی میرجاوه تصریح کرد: بسیاری از کار‌های مربوط به منطقه ویژه اقتصادی میرجاوه انجام شده و در حال گذرندن آخرین مراحل خود است و باید طرح جامع آن مصوب شود. امیدوار هستیم که در همین دولت این آخرین مراحل هم بگذرد و طرح مصوب و ابلاغ شود. خارج‌نشین‌هایی که می‌خواهند در این منطقه سرمایه‌گذاری کنند با راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی میرجاوه احتمالا ورود خواهند کرد که می‌تواند بسیاری از مشکلات تجار ایران و پاکستان را حل کند. این مشکلات قابل حل است و این منطقه ویژه می‌تواند به آن کمک کند.

وی با اشاره به مشکلات صادراتی ایران به پاکستان گفت: ما می‌توانیم حتی تا ۳۰ میلیارد دلار به پاکستان صادرات داشته باشیم، اما الان حجم صادرات ما به این کشور حدود ۹۰۰ میلیون تا ۱.۲ میلیارد دلار است. ما هنوز نتوانسته‌ایم طبق برنامه صادرات به پاکستان را محقق کنیم. یکی از دلایل این موضوع این است که بسیاری از تجار به علت مشکلات بانکی و تبادل پول نتوانستند به کار خود ادامه دهند. اگر این مشکل حل شود می‌توانیم به میزان قابل توجهی صادرات خود به پاکستان را افزایش دهیم.

تهی دست با تاکید بر اهمیت راه‌آهن دو خط بین زاهدان و میرجاوه بیان کرد: امیدواریم که دولت در خط راه‌آهن میرجاوه به زاهدان سرمایه‌گذاری کند تا دست کم این خط دو بانده شود. ما جاده دوبانده بین زاهدان و میرجاوه نداریم که باعث می‌شود حمل و نقل در این منطقه مشکل شود. اگر بتوانند حداقل این راه‌آهن را بازسازی و دو خطه کنند با توجه به اینکه زاهدان به کل ایران وصل است به منطقه ویژه و رونق اقتصادی کمک می‌کند. می‌توان بسیاری از کالا‌های اساسی و نیاز کشور را از این مسیر وارد کرد، پس امیدواریم که دولت بعد این موضوع را در دستور کار قرار دهد.

هیچ بانکی در پاکستان برای مبادلات پولی نداریمشعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار ۲۱ خرداد ۱۴۰۰، کدخبر: ۱۰۸۶۹۹۴، www.ilna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین