پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۳۴۸۳۶۲
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۵
رئیس کمیسیون اقتصاد دارو و سلامت اتاق بازرگانی استان البرز از چندین برابر شدن هزینه‌های تولید دارو به نسبت سال گذشته خبر داد.
شعار سال: امیر فرشچی روز شنبه پنجم تیرماه در جمع خبرنگاران با اشاره به نگرانی‌هایی که بابت سرنوشت وضعیت دارویی کشور در ماه‌های آتی وجود دارد، اظهار کرد: قبل از تصویب بودجه سال ۱۴۰۰ جلسات زیادی پیرامون نگهداری یا حذف ارز مرجع در نهاد‌های مختلف گذاشته شد و علیرغم تذکر و هشدار صنعتگران دارویی به سیاستگذاران در نهایت تصمیم بر آن شد که ارز مرجع برای دارو اختصاص یابد.

وی با بیان اینکه تولیدکنندگان دارو همگی آگاه بودند که چنین اعتبار ارزی برای تخصیص به حوزه دارو به میزان کافی در کشور وجود ندارد، افزود: در این میان طی دو سال اخیر برخی از روی ناآگاهی و عده‌ای هم در راستای فرصت طلبی همواره به دنبال رانت ارزی بوده‌اند و از این تصمیم دولت برای تخصیص ارز به حوزه دارو دفاع کردند، این عده اذعان داشتند که تخصیص ارز تصمیمی درست است.

رئیس کمیسیون اقتصاد دارو و سلامت اتاق بازرگانی البرز با بیان اینکه بعد از سپری شدن سه ماه از سال ۱۴۰۰ تخصیص ارز به حوزه دارو بصورت قطره‌چکانی انجام می‌شود؛ گفت: متاسفانه ناهماهنگی‌هایی بین وزارت بهداشت و بانک مرکزی در خصوص تعیین اولویت‌های ارزی وجود دارد.

وی با بیان اینکه تصمیمات سازمان غذا و دارو نیز متاثر از سیاست‌های غلط در تخصیص ارز به حوزه دارو است، افزود: این شرایط سبب شد که تولیدکنندگان دارویی کشور در بدترین شرایط تاریخی خود قرار گیرند.

نائب رئیس اتاق بازرگانی البرز با اشاره به اینکه این شرایط تبعات جبران ناپذیری برای صنعت دارویی کشور به همراه دارد، افزود: با ادامه این شرایط بسیاری از اقلام معمولی و پرمصرف دارویی در کشور کمیاب‌تر یا نایاب می‌شود، همچنان که این اتفاق هم اکنون رخ داده است.
 
تولیدکنندگان دارو در بدترین شرایط تاریخی خود قرار دارند

وی با بیان اینکه صنعت داروسازی نیاز به حمایت و پشتیبانی دارد، گفت: ظاهرا هنوز هم قرار نیست چاره‌ای برای حل مشکلات تولید کنندگان دارویی کشور اندیشیده شود.

فرشچی با ابراز تاسف از اینکه هزینه‌های تولید دارو به نسبت سال گذشته چندین برابر شده است، عنوان کرد: هیچ مسیر مشخصی نیز برای جبران اثرات این تورم با اصلاح قیمت دارو‌ها تعریف نشده است و این شرایط صنعت دارو را با وجود دارا بودن پتانسیل بالای علمی و در اختیار داشتن نیروی‌های ماهر و نخبه زمین گیر کرده است.

رئیس کمیسیون اقتصاد دارو و سلامت اتاق بازرگانی البرز با بیان اینکه از هر تریبونی برای رساندن فریاد خود به مسئولان استفاده کرده ایم تا شاید فرجی شود و گوش شنوایی پیدا کنیم، بیان کرد: خواسته ما تولیدکنندگان دارویی کشور از مسئولان ارشد این است که به دور از سیاست زدگی و براساس منافع بیماران تصمیماتی اخذ کنند.

وی اظهار امیدواری کرد که بیش از این فرصت سوزی نشود و خسارات جبران ناپذیر کمتری هم برای تولیدکنندگان دارویی به بار آید.

گفتنی است حدود ۷۰ درصد داروی مورد نیاز کشور در البرز تولید می‌شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فانا، تاریخ انتشار: ۶ تیر ۱۴۰۰، کد خبر: ۳۶۰۹۱، www.phana.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین