پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۸۷۰۵
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۵
نماینده پیشین مجلس گفت: هیچ وقت مناسبات ما با گروه‌های ملیشیایی و دست به اسلحه کمکی به منافع ملی کشور نکرده است و هزینه‌های بیشتری را هم ایجاد کرده است. هرگونه تلاش برای وابسته کردن سیاست خارجی کشور به گروهی که شواهدی از تفاوتش با طالبان ۱۳۷۳ وجود ندارد، به ضرر منافع ملی کشور است
شعار سال: حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در گفتگو با ایسنا با اشاره به تحولات در افغانستان و تشدید فضای امنیتی و سیاسی در این کشور اظهار کرد: واقعیت این است که اصولا به رسمیت شناختن جریانی که با زور اسلحه و ارعاب می‌خواهد در کشور همسایه حاکم شود، به ضرر کل کشور‌هایی است که این گروه و جریان را به رسمیت بشناسند، به ویژه اینکه افغانستان کشوری است که تحولات سیاسی و گروه‌های قومی و مذهبی در آن غیرقابل پیش بینی و مدیریت هستند.

وی ادامه داد: طالبان در ۱۳۷۳ با تلاش چند افسر اطلاعاتی چند کشور که نقش منفی همواره در تحولات افغانستان داشتند بنیانش گذاشته شد و در آن زمان با موجی از ارعاب و جنایت افغانستان را تسخیر کرد و زمینه بزرگترین کشتار مسلمانان در تاریخ را بعد از انفجار برج‌های دوقلو در آمریکا فراهم کرد به شکلی که بعد از آن نیز هیچ وقت این کشور روی ثبات ندید.
 
تطهیر طالبان به ضرر منافع ملی ایران است

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آمریکا و ایران در روندی غیرمعمول در سال‌های گذشته وارد مذاکره با طالبان شدند و در داخل ایران جریاناتی با نفوذ سعی در تطهیر طالبان داشته و دارند در حالی که این مساله خلاف ثبات در سیاست خارجی است که همواره باید شاهد باشیم. متاسفانه یک تحلیل سنتی نزد برخی در ایران است که هر جا آمریکا است باید ایران در مقابل آن باشد و هزینه پیش بینی ناپذیر آن را هم بپذیرد، یک تحلیل اشتباه است ضمن این که طالبان قبل از ایران با آمریکا مذاکره می‌کرد و می‌بینیم که هیچ اقدامی از سوی طالبان علیه آمریکا صورت نمی‌گیرد و این گروه یک رابطه قابل تنظیمی را با آمریکا شکل داده است.
 
برخی گروه‌ها و افراد سیاسی در کشور سعی دارند با قلم خود و طرح یک سری مسایل بر روند سیاست خارجی اثر بگذارند

وی ادامه داد: معتقدم تکثر در سیاست خارجی کشور را باید تا حد زیادی تعدیل کنیم چرا که به سیاست خارجی ضربه جدی زده است و متاسفانه برخی گروه‌ها و افراد سیاسی در کشور که دارای قلم‌های اقتدار آمیز هستند سعی دارند با قلم خود و طرح یک سری مسایل بر روند سیاست خارجی اثر بگذارند. شاهد بودیم که از این ناحیه چه ضرباتی به روابط ایران با عراق و کشور‌های عربی وارد شده است یا اینکه حوزه عملی چالش‌هایی را بین ایران و آمریکا شکل دهند، آن هم در حساس‌ترین شرایط که ایران و آمریکا در قالب برجام در حال مذاکره هستند.

فلاحت پیشه تصریح کرد: ایران با بیش از هشتاد و سه میلیون جمعیت نمی‌تواند در قالب یک راهبرد پارتیزانی مناسبات سیاست خارجی خود را پیش ببرد و هیچ وقت مناسبات ما با گروه‌های ملیشیایی کمکی به منافع ملی کشور نکرده است و هزینه‌های بیشتری را هم ایجاد کرده است و باید درباره طالبان با منطق بیشتری رفتار کنیم.
 
رویکرد دولت جدید ایران در رابطه با افغانستان و طالبان

وی درباره سیاست ایران در این چارچوب در سال‌های گذشته خاطرنشان کرد: هرگونه تلاش برای وابسته کردن سیاست خارجی کشور به گروهی که شواهدی از تفاوتش با طالبان ۱۳۷۳ وجود ندارد، به ضرر منافع ملی کشور است و معتقدم تحلیل غالب در منطقه این است که کشور‌های مداخله گر در منطقه و کشور‌هایی که به اسم امنیت به دوشیدن کشور‌های مسلمان ادامه می‌دهند یا دنبال ایجاد پایگاه نظامی هستند، همواره دنبال گروه‌های دست به سلاح در منطقه هستند و هیچ نشانه‌ای نیست که طالبان خارج از این راهبرد عمل می‌کند.
 
تطهیر طالبان به ضرر منافع ملی ایران است

این نماینده پیشین مجلس درباره رویکرد دولت جدید ایران در رابطه با افغانستان و طالبان گفت: معلوم نیست سیاست خارجی دولت آینده چگونه شکل می‌گیرد، چون راهبرد‌های کلان در شورای عالی امنیت ملی تعیین می‌شود، اما به طور طبیعی کسانی که به دنبال شکل دهی به شرایط هیجانی و افراطی در سیاست خارجی کشور هستند سعی می‌کنند چنین راهبردی را در دولت آینده تحمیل کنند، اما معتقدم در دولت آینده منافع ملی کشور تحت الشعاع رویکرد‌های افراطی قرار نمی‌گیرد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ایسنا، تاریخ انتشار: ۹ تیر ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۴۰۰۰۴۰۹۰۶۱۳۸، www.isna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین