پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۹۶۱۹
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۴۰۰ - ۰۱:۵۱
رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ادعای امحا ۱۲ میلیارد نخ سیگار در بندر عباس در روز گذشته را کرده است. اگر ۲۰ نخ سیگار در هر بسته وجود داشته باشد، با ۶۰۰ میلیون بسته سیگار مواجه هستیم. بعبارتی ۶۰ میلیون بکس سیگار؟ یا بعبارتی دیگر، ۶ میلیون کارتن سیگار؟ علی مویدی خرم آبادی از چه چیز حرف می‌زند؟ یا اصلاح فوری کنید یا شفاف سازی؟
شعارسال: علی مویدی در نشست خبری امروز درباره میزان قاچاق سیگار در کشور اظهار داشت: میزان مصرف سیگار در کشور ۶۵ میلیارد نخ در سال است که حدود ۶٠ میلیارد نخ آن توسط کارخانجات داخلی تولید می‌شود و فقط ۵میلیارد نخ آن از طریق مختلف به کشور وارد می‌شود.

وی تاکید کرد: میزان تولید کشور در ۶سال گذشته بین ١۵ تا ٢٠ میلیارد نخ بوده که سال گذشته به حدود ۶٠ میلیارد نخ رسید.

رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تاکید کرد: طبق تصمیم جدید قرار بر این است که هر میزان سیگار قاچاقی که کشف می‌شود امحا شود در حالی که در گذشته کشفیات را به نهاد‌های مختلف مانند سازمان زندان‌ها برای مصرف زندانیان ارایه می‌دادیم، اما دیگر هر نخ سیگاری که کشف شود، امحا می‌شود چنانکه روز گذشته ١٢ میلیارد نخ سیگار در بندر عباس را امحا کردیم.

وی در پاسخ به سوال  درباره میزان پیشگیری و کشفیات قاچاق سوخت گفت: خوشبختانه توفیفاتی خوبی در بخش پیشگیری از قاچاق سوخت داشته‌ایم و توانستیم تا حدودی خروج سوخت را مهار کنیم و امروز تمام مسیر تولید تا مصرف را کنترل می‌کنیم.

مویدی با بیان اینکه با روش‌های مختلف توانستیم جلوی هدررفت سوخت را بگیریم، ادامه داد: طبق بررسی و مطالعات یک موسسه بین المللی انرژی که درباره مهار خروج سوخت بوده، بیش از ۳ میلیارد و ۶۴١ میلیون دلار بوده است که این عدد معادل یک پالایشگاه با تولید ١۵٠ هزار بشکه در روز می‌تواند باشد.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز همچنین در پاسخ به سوال دیگر ایلنا درباره میزان کشفیات قاچاق ارز اظهار داشت: بیشترین تمرکز را بر روی پیشگیری از قاچاق ارز داشتیم و با طراحی و ایجاد سامانه‌های مختلف که در اختیار تجار و بازرگانان قرار گرفته توانستیم تخصیص ارز را ساماندهی کنیم. در حال حاضر تمام فعالان، ارز مورد نیاز خود را از طریق سامانه اعلام و ثبت سفارش می‌دهند و در نهایت از طریق همین سامانه موفق به دریافت ارز می‌شوند.

مویدی تاکید کرد: در گذشته چنین ساز و کاری مطرح نبود و افراد بر اساس نفوذ و رابطه‌ای که داشتند بدون سقف، ارز دریافت می‌کردند، اما امروز فرایند تخصیص ارز و چرخه آن روشن است و حساب و کتاب دارد.

وی با بیان اینکه دیگر افراد مثل گذشته نمی‌توانند از دریافت ارز سوءاستفاده کنند، گفت: پرونده‌های متعددی در حوزه تخلفات ارزی تشکیل شده و تعدادی از قاچاقچیان ارز به اعدام محکوم شده‌اند.

این مقام مسئول با بیان اینکه طبق آمار رسمی در سال ۹۸، میزان قاچاق در کشور ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بوده که اگر تمهیدات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز که متشکل از ۲۶ دستگاه است، نبود میزان قاچاق امروز به بیشتر از ۲۵ میلیارد دلار می‌رسید.

مویدی با اشاره به میزان قاچاق کالای لوازم خانگی بیان داشت: پیش از سال ۹۷ میزان قاچاق در لوازم خانگی بسیار بالا بود، اما از سال ۹۷ به بعد با ابلاغ قانون منع ورود لوازم خانگی، تولید داخل در بحث لوازم خانگی افزایش یافت و در حال حاضر ۶۰ درصد از نیاز کشور را در بحث لوازم خانگی تولید داخل پاسخ می‌دهد.
 
ادعای عجیب امحا 12 میلیارد نخ سیگار قاچاق در بندرعباس


وی درباره وجود لوازم خانگی خارجی با برند‌های مختلف در بازار خاطرنشان کرد: باید توجه داشته باشیم که ۴۰ درصد نیاز مابقی کشور توسط برند‌های خارجی تامین می‌شود و در این میان بخشی از این کالا‌های خارجی از طریق معافیت‌هایی که برای مرزنشینان در نظر گرفته شده، وارد کشور می‌شوند.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تاکید کرد: تجارت مرزنشینی شغل اجداد و پدران مرزنشینان بوده و باید برای آن‌ها فرصت‌هایی را فراهم کنیم تا معیشت‌شان را از این طریق پاسخ دهند.

مویدی با بیان اینکه درصد بسیار ناچیزی از کالای لوازم خانگی به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود، تصریح کرد: بخش قابل توجهی از این کالا‌ها از طریق همان معافیتی که برای مرزنشینان در نظر گرفته‌ایم وارد می‌شود و ادعای عده‌ای مبنی بر قاچاق‌های ۵، ۶ میلیارد دلاری لوازم خانگی صحت ندارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر شاید این رقم چیزی حدود ۱.۵ میلیارد دلار باشد که البته باز هم تعطیل می‌کنم باید به تجارت مرزنشینی و معیشت آن‌ها توجه داشته باشیم.

این مقام مسئول افزود: طرحی را تحت عنوان طرح ساماندهی تجارت مرزنشینان به دولت پیشنهاد دادیم که در این طرح هم حقوق رسمی دولت، هم حقوق مرزنشینان و هم تجار تامین می‌شود.

مویدی با بیان اینکه تولیدکنندگان داخلی لوازم خانگی درباره میزان قاچاق این کالا در کشور بزرگنمایی می‌کنند، اظهار داشت: تولیدکنندگان داخلی تحمل ورود حتی یک دستگاه لوازم خانگی خارجی را ندارند البته ما هم تحمل نمی‌کنیم و رویکردمان حمایت از بنگاه‌های تولیدی داخلی است.

وی افزود: در حال حاضر امکان شناسایی لوازم خانگی خارجی و داخلی در ویترین مغازه‌ها به وجود آمده است و افراد می‌توانند با سامانه‌های معرفی شده بررسی کنند که کدام کالای خارجی قاچاق بوده و گارانتی ندارد و کدام لوازم خانگی خارجی واردات رسمی است و مشمول گارانتی می‌شود.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز درباره میزان قاچاق پوشاک در کشور بیان داشت: در حال حاضر میزان قاچاق پوشاک در کشور ۶۰۰ میلیون دلار است که توانستیم این میزان قاچاق را کاهش دهیم.

مویدی درباره اظهارات اخیر آقای افتخاری مبنی بر اینکه گفته‌های ستاد مبارزه با قاچاق کالا کارشناسی نیست و میزان قاچاق بیش از این اعداد و ارقام است، گفت: اظهارنظر‌ها باید منصفانه باشد. اینکه آقای افتخاری که یک تولیدکننده مانتو است خود را کارشناس اقتصادی می‌داند و صحبت‌های من را غیرکارشناسی عنوان می‌کند را باید سایرین قضاوت کنند.

وی ادامه داد: آقای افتخاری یک تولیدکننده جزء در بخش مانتو است و تعجب می‌کنم که چنین اظهارنظر‌هایی را کرده است. مرجع رسمی اتحادیه پوشاک آقای شیرازی است و وی باید در این باره اظهارنظر کند. آنچه آقای افتخاری می‌گوید تابع احساسات وی بوده و به دنبال منفعت است.

این مقام مسئول با بیان اینکه طبق کارشناسانی که حرفی برای گفتن در این زمینه دارند در حوزه پوشاک هم از نظر کیفیت و کمیت در اوج هستیم، گفت: امروز وقتی به پاساژ‌هایی در منطقه جردن مراجعه می‌کنیم می‌بینیم که تمام پوشاک تولید داخل هستند، اما از برند خارجی برای آن‌ها استفاده کرده‌اند که این یک تخلف صنفی است و اصناف باید به این تخلف آن‌ها رسیدگی کنند. ما امروز حتی صادرات کت و شلوار به ایتالیا داریم.

مویدی خاطرنشان کرد: در یک زمانی ۹۰ درصد پوشاک کشور قاچاق بود، اما امروز عکس این اتفاق افتاده که این حاصل تلاش ۲۶ دستگاه حاضر در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است.

وی با اشاره به واردات لوازم آرایشی به کشور یادآور شد: امروز ایران پنجمین مصرف کننده لوازم آرایش در کشور است و واقعیت این است که میزان مصرف لوازم آرایش در کشورمان قابل توجه است، اما نه اجازه واردات رسمی لوازم آرایش را می‌دهیم و نه در این حوزه در داخل کشور سرمایه‌گذاری شده است.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: تنها ۲ الی ۳ درصد نیاز کشور تولید داخل می‌شود چرا که اساسا مواد اولیه تولید لوازم آرایشی هم وارد نمی‌شود و اجازه واردات آن را نمی‌دهند.

مویدی تاکید کرد: آقای وزارت صمت که اجازه واردات مواد اولیه را نمی‌دهی، این میزان مصرف چگونه باید تامین شود؟ گفته‌ایم که اجازه بدهید مواد اولیه تولید لوازم آرایشی با ارز نیمایی وارد شود نه ارز ترجیحی؛ بنابراین بخشی از لوازم آرایشی مورد نیاز کشور از طریق مرزنشینان که معافیت‌هایی شامل آن‌ها می‌شود، تامین خواهد شد.

شعارسال، بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۱۰۰۱۳۰، ilna.news
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین